FORSKARE: Klocka visar när jorden går under – tiden ändras i dag

2023 02 09

Idag ska forskare och experter avslöja hur nära världen är sin undergång.

Detta med en så kallad “Doomsday Clock”, en domedagsklocka, som symboliskt visar hur nära eller långt ifrån jorden så som vi känner den är att förintas.

Nu har den uppdaterats igen, rapporterar bland annat ABC News.

Och visaren har flyttats fram. Nu, den 24 januari 2023, visar den 90 sekunder till midnatt – den symboliska domedagen.

En varnande metafor

Klockan har uppdaterats under 75 års tid. Bakom står den ideella organisationen Bulletin of The Atomic Scientists, bestående av såväl världsledare som nobelpristagare.

Under åren har risken för världens kollaps bedömts utifrån faktorer som exempelvis kärnvapenkrig, klimatförändringar och coronapandemin.

– Det är en metafor, en påminnelse om de faror vi måste ta itu med om vi ska överleva på planeten, framhåller organisationen på sin hemsida.

– Klockan är en design som varnar allmänheten om hur nära vi är att förstöra vår värld med farlig teknik vi har tillverkat själva.

Första gången sedan Rysslands invasion

Idag är tidsjusteringen mer intressant än på mycket länge.

Det är nämligen första gången som det sker sedan Ryssland inledde sin fullskaliga invasion av Ukraina och började hota västvärlden med kärnvapen.

– Varje år tittar Bulletin’s Science and Security Board på världens sårbarhet för katastrofer från mänskliga hot, säger Rachel Bronson, vd och koncernchef för forskargruppen, till ABC News.

– I år är kriget i Ukraina, och ringarna på vattnet det har orsakat runt om i världen och i många frågor, en viktig faktor i det övervägandet.

Så fungerar klockan

Domedagsklockan lanserades 1947 när forskare ville lyfta fram sannolikheten för fullständig katastrof inför allmänheten.

På den tiden var det kärnvapenkapplöpningen mellan USA och dåvarande Sovjetunionen som ansågs utgöra den största faran för mänskligheten.

Klockan visar hur mycket tid som återstår till midnatt, som alltså ska symbolisera den teoretiska domedagen.

Med andra ord – ju närmare visaren är midnatt desto större risk för att världen går under.

Aldrig varit närmare

Före dagens uppdatering var klockan 100 sekunder från midnatt.

Det var närmare än vad den någonsin varit tidigare innan årets besked. Före 2020 var två minuter, 120 sekunder, det närmaste som visaren kommit tolvslaget.

Bulletinforskarna höll kvar visaren på 100 sekunder även strax efter att Ryssland invaderat Ukraina, med motiveringen att man ville visa hur “100 sekunder såg ut” när Putin började hota med kärnvapen om Nato skulle involvera sig i konflikten.

Längst från midnatt 1991

Allra längst från midnatt visade visaren 1991 när USA:s dåvarande president George H. W. Bush och Sovjetunionens ledare Mikhail Gorbatjov tillkännagav att de skulle dra ned på sin kärnvapenarsenal.

Då visade klockan 17 minuter till midnatt.

– Det återspeglade ett ögonblick då världen på allvar engagerade sig i riskfrågor och arbetade tillsammans för att mildra dem, säger Rachel Bronson till ABC News.

Foto: A. Nygård resp J. Miranda

Text: Redaktionen


Jättekedja stänger 160 butiker

2024 03 28

Klädjätten Hennes & Mauritz planerar omfattande förändringar under 2024.

Stora åtgärder kommer att vidtas för att bolaget ska öka lönsamheten.

Det bekräftar företaget på onsdagen i sin senaste delårsrapport för de tre senaste månaderna.

– Vi har fullt fokus på att driva lönsam tillväxt framåt. Vår stärkta bruttomarginal gör det möjligt för oss att ytterligare stärka kunderbjudandet och ge mer värde för pengarna genom förbättrad kvalitet och bättre priser, framhåller H&M:s vd Daniel Ervér i en kommentar.

Stänger 160 butiker

En betydande fråga för H&M är dess stora antal hyreskontrakt som nu ska omförhandlas.

Bolaget har avtal som möjliggör att avsluta drygt en tredjedel av samtliga kontrakt varje år.

Och det resulterar nu i kraftiga förändringar när drygt 100 nya butiker ska öppnas samtidigt som man stänger ännu fler.

– För 2024 planeras cirka 100 nya butiker att öppnas och cirka 160 att stängas, vilket ger en nettominskning om cirka 60 butiker, bekräftar H&M och tillägger:

– Merparten av öppningarna sker på tillväxtmarknader medan stängningarna främst sker på etablerade marknader.

"God kostnadskontroll"

Enligt Daniel Ervér är fokuset att skapa bättre erbjudande för H&M:s kunder.

– Våra prioriteringar ligger fast – att stärka sortimentet, alltid erbjuda bästa pris, skapa inspirerande upplevelser i både fysisk och digital miljö kombinerat med att stärka våra varumärken, understryker klädjättens vd.

– Med fortsatt god kostnadskontroll i kombination med engagerade medarbetare, de satsningar som görs inom tech, varuförsörjningskedjan och hållbarhet, samt ett långsiktigt perspektiv, ser vi goda möjligheter för lönsam och hållbar tillväxt.

Enormt vinstlyft

Totalt redovisar H&M en vinst före skatt på 1 606 miljoner kronor för perioden 1 december – 29 februari, det vill säga det första kvartalet i förtagets brutna räkenskapsår.

Det är en kraftig skillnad jämfört med motsvarande period föregående år.

Då gjorde bolaget en vinst på 396 miljoner kronor.

– I denna situation är vårt kunderbjudande mer relevant än någonsin. Vår högsta prioritet är att stärka försäljningen och vi står därför fast vid vår målsättning om att nå en rörelsemarginal om 10 procent för helåret 2024, deklarerar Daniel Ervér.

LÄS MER: H&M-bolag i konkurs – efter miljardsatsning

Foto: Väla

Text: Redaktionen


Anstormning till ICA – galen rusning efter samma produkt

2024 03 28

Det råder ingen tvekan om vad som är en av svenska folkets högsta prioriteringar bland livsmedel just nu.

Skillnaden är enorm jämfört med en vanlig vecka.

Kunder fullkomligt rusar till matbutikerna för att köpa på sig stora mängder av lösgodis inför påskhelgen.

Konsumtionen är på den nivån att butikspersonal hela tiden måste vara vaksamma för att godsakerna inte ska ta slut i hyllorna.

– Det är rejäl skillnad. Vi får fylla på varje dag kontra vad vi behöver göra annars, säger exempelvis Lotta Eriksson, butikschef på Ica Maxi i Ljungby, till P4 Kronoberg.

Ökar 3 000 procent

Den plötsliga efterfrågan på godis kan inte underskattas.

Försäljningen i den aktuella ICA-butiken ökar från 150 kilo lösviktsgodis en vanlig vecka – till hisnande 4,5 ton nu under påsk.

En ökning motsvarande 3 000 procent.

Det gör att påskhelgen konkurrerar ut julen som den helg med de absolut största säljtopparna av godis under hela året, erfar radiokanalen.

– Ägg med chokladfyllning, harar… sött godis, säger Lotta Eriksson är det som lockar mest.

Sockeråtgärder på gång

Frågan om att reglera godisförsäljningen i Sverige har blivit särskilt aktuell de senaste åren.

Så sent som i februari gick Livsmedelsverket ut med att stora insatser är på gång för att minska mängden socker i mat.

– Vår slutsats är att det finns en vilja bland producenter och handel att sänka salt- och sockerhalten i livsmedel. Många företag jobbar redan med detta men arbetet behöver intensifieras, för hälsans skull, säger Åsa Brugård Konde, projektledare för myndighetens regeringsuppdrag, vid tillfället.

"Behövs en sockerskatt"

Förra året spekulerades det i att Livsmedelsverket flaggade för en ny sockerskatt, vilket senare dementerades av både myndigheten och regeringen.

Men det finns dock en opinion för åtgärden. 

– Mycket talar för att man skulle behöva sänka skatten på frukt och grönt och höja skatten på sockerrika livsmedel och rött kött samt begränsa marknadsföringen för att människor ska kunna konsumera på ett sätt som är bättre för den egna hälsan och klimatet, säger LIselotte Schäfer Elinder, professor i folkhälsovetenskap vid Karolinska institutet, till Expressen.

Foto: Jessica Gow, ICA-gruppen

Text: Redaktionen