Klimatministern frustrerad: “Jag blir på allvar förbannad”

2024 03 13

Förutsättningarna var alldeles för dåliga när klimat- och miljöminister Romina Pourmokhtari (L) tog över posten hösten 2022.

Den åsikten uttrycker ministern i en stor intervju på onsdagen.

Bland annat gäller det kärnkraften där regeringen och Pourmokhtari har haft svårt att ena en splittrad miljörörelse och inte fått med sig demonstrerande klimataktivister på tåget.

Mycket på grund av förutsättningarna när hon tillträdde, menar klimatministern.

– Jag blir ju på allvar förbannad när jag tänker på i vilket läge jag fick ta över klimatfrågan. Det var ett läge där vi har lagt ned fungerande fossilfri energi, säger Romina Pourmokhtari till Svenska Dagbladet.

Blockerade riksdagen

Ministern uttalar sig i efterspelet av två större demonstrationer i Stockholm där klimatprofilen Greta Thunberg tillsammans med en grupp demonstranter blockerade entrén till riksdagshuset under måndagen och tisdagen.

– Vi har fått nog av att makthavarna inte lyssnar på vetenskapen och våra röster. Istället för att säkerställa en omedelbar och rättvis övergång väljer de att fortsätta att förvärra klimatkrisen och tysta aktivister, vetenskapsmän och de värst drabbade, uttryckte Thunberg på sociala medier i samband med protesterna.

"Har panik"

Romina Pourmokhtari efterfrågar nu en djupare diskussion om hur “energisystemet ska hänga ihop”.

– Företagens planer för omställning kommer inte hålla om vi inte har tillgång till el. Och just nu har de panik över det, säger Romina Pourmokhtari till Svenska Dagbladet.

Bland annat har arbetsgivarorganisationen IKEM, Innovations- och kemiindustrierna i Sverige, varnat just för att elbristen kan leda till att 800 000 personer förlorar jobbet.

Det krävs inte bara fossilfri och leveranssäker el – det måste också ske till konkurrenskraftiga priser.

– Det är en förutsättning för Sveriges roll som ledande industrination och alldeles avgörande för de 800 000 personer som jobbar i industrin, framhöll IKEM i ett pressutskick i december.

Besked om drivmedel

En annan fråga som dykt upp på nytt är den om drivmedelspriserna.

Vid årsskiftet trädde minskad reduktionsplikt i kraft vilket ledde till billigare bensin och diesel vid pump med flera kronor.

I februari avslöjade dock DN att regeringen arbetar från en utsläppskalkyl där man utgår från ett scenario med kraftigt höjd reduktionsplikt inom de närmaste åren.

– Det finns många olika varianter, sade Pourmokhtari till tidningen då och förnekade att det per automatik innebär en höjning.

I dagens intervju med SvD bekräftar hon på nytt att höjda bensinpriser inte är prioriterat och att man inte bara kan se till “de utsläppsminskande effekterna” utan även de “samhällsekonomiska effekterna”.

LÄS MER: Bilägare riskerar kalldusch – "kan öka till 40 kronor per liter"

Foto: Ninni Andersson Regeringskansliet

Text: Redaktionen


1dec2025

JUST NU: Dagestan under attack

2025 12 01

Drönare har slagit ner i en stad i ryska Dagestan.

Attacken ägde rum under natten till måndag och explosionerna skadade bostadshus i staden Kaspiysk.

– Drönare riktade in sig på Rysslands republik Dagestan på morgonen den 1 december, med explosioner rapporterade i staden Kaspiysk, uppger den ryske ledaren för regionen, Sergey Melikov, rapporterar Kyiv Independent.

Flicka skadad

Enligt rapporter och bilder från staden ska flera höga bostadshus skadats allvarligt av attacken.

– Baserat på bilder från platsen uppger lokala medier att attacken skadade flera höga bostadshus och fordon i närheten av en skyskrapa i staden. På byggnadskomplexets innergård ligger en förskola, uppger tidningen.

– Myndigheter i Dagestan uppger att en tolvårig flicka fick lindriga skador och lades in på sjukhus. Hennes tillstånd är inte livshotande.

Läs också: Nato: ”Vi kanske kommer bli mer aggressiva”

Nära militär anläggning

I närheten av staden Kaspiysk i Dagestan ligger en militärindustriell anläggning som ägs av det ryska företaget Dagdizel.

– Lokala medier spekulerar att drönarattacken kan ha varit tänkt mot Dagdizels anläggning som ligger 3,5 kilometer från staden, framhåller tidningen.

Ukraina har vid upprepade tillfällen attackerat mål djupt inne i Ryssland i ett försök att försvaga den militära kapaciteten och slå mot den ryska krigskassan.

Den ukrainska militärledningen har tagit på sig ansvaret för många av dessa attacker och beskriver dem som en del av en bredare strategi.

”Avgörande vecka”

Den kommande veckan kan bli avgörande för att få till en vapenvila och en långvarig fred i Ukraina.

Det slår EU-toppen Kaja Kallas fast.

– Det här kan bli en avgörande vecka för diplomatin. Vi hörde igår att samtalen i Amerika var svåra men produktiva, säger hon, rapporterar RBC-Ukraine.

Uttalandet syftar på gårdagens möte mellan Ukraina och USA som ägde rum i Florida.

– Efter mötet sa USA:s utrikesminister Marco Rubio att parterna hade gjort framsteg men att förhandlingarna är komplexa, uppger tidningen.

– Samtidigt rapporterar flera medier att Trumps särskilda sändebud Steve Witkoff kommer resa till Moskva för att förhandla med den ryska sidan.

Läs också: BEKRÄFTAT: “Sveriges sämsta bank” – har flera miljoner kunder

Foto: A. Korshunov

Text: Redaktionen


1dec2025

Ändrade avgifter för svenska bilägare – från 1 januari

2025 12 01

Transportstyrelsen har nu slagit fast avgifterna för 2026.

Många av ändringarna påverkar främst yrkestrafik av olika slag, men en avgiftshöjning påverkar många privata bilägare.

Bakom höjningarna ligger ambitionen att avgifterna ska skapa en ekonomisk balans på myndigheten.

– De senaste åren har vi arbetat intensivt med vårt uppdrag om balans till 2028, och vi ser nu ut att närma oss, säger Transportstyrelsens ekonomichef Helen Hellman.

Höjer vägtrafikregistreringsavgiften

Den avgift som höjs och som kommer märkas för svenska medborgare är vägtrafikregistreringsavgiften.

Det är en årlig avgift för varje fordon som är registrerats i vägtrafikregistret.

Höjningen träder i kraft 1 januari 2026.

Sju procent

Höjning är på drygt sju procent, vilket motsvarar fem kronor.

Från 69 till 74 kronor per fordon.

– Nivån på avgifterna eller antal avgifter påverkas inte enbart av förändrade kostnader utan även till exempel av förändrade regler och om vi tilldelas ett nytt uppdrag. Vår ambition är att avgifterna ska vara förutsägbara och stabila och ge bransch och företag förutsättningar att planera sin verksamhet, säger Helen Hellman.

LÄS OCKSÅ: Kraftigt ras på bilmarknaden

Förändringar i Transportstyrelsens avgifter

Transportstyrelsen har bland annat beslutat om följande förändringar inför 2026.

- En årlig tillsynsavgift införs för varje ytterligare utbildningsplats där utbildning bedrivs eller plats där kunskapsprov genomförs

- En avgift vid ansökan om utökad verksamhet inom förarutbildning införs

- Avgiften för undantag från föreskrifter om förarprov och förarutbildning sänks

- Avgiften för tekniska dispenser för fordon sänks

- Avgiften för utgivande av tidigare ogiltigförklarad taxiförarlegitimation tas bort

- Avgift för tillsyn av busspassagerares rättigheter införs

- En fast avgift införs vid ansökan om att delta i försöksverksamhet för självkörande fordon

- Avgiften för kontroll av hållbarhetskrav sänks från 20 kronor till tio kronor

Källa: Transportstyrelsen

LÄS OCKSÅ: BEKRÄFTAT: "Sveriges sämsta bank" - har flera miljoner kunder

Foto: Clickerhappy

Text: Redaktionen