Klassisk tv-serie blir långfilm – var populär på 80-talet

2025 04 30

En av 1980-talets mest ikoniska tv-serier ska bli långfilm.

Joseph Kosinski, regissören bakom “Top Gun: Maverick”, har fått ett nytt jobb.

Filmskaparen har tilldelats uppdraget att göra långfilm av den klassiska amerikanska tv-serien Miami Vice, som sändes under fem säsonger mellan 1984 och 1990, rapporterar The Verge.

Nytt försök

Redan 2006 gjordes ett försök att göra film av serien. Försöket floppade dock och de stora biointäkterna uteblev.

Nu ska alltså kultserien göra comeback på nytt.

Hittills har varken rollbesättning eller premiär tillkännagivits, men klart står åtminstone att det är filmjätten Universal Pictures som tagit på sig ansvaret att leva upp till de högt ställda förväntningar.

Sändes i SVT

Originalserien, med Don Johnson och Philip Michael Thomas i huvudrollerna, handlar om två detektiver från polisen som jobbar undercover i Miami i Florida.

Samma år som Miami Vice hade premiär i USA plockades den upp av dåvarande TV1 hos Sveriges Television. Senare har serien sänts även i Kanal 5, TV6 och på TV4 Guld.

"Se på egen risk"

Den filmversion som släpptes 2006 hade Jamie Foxx och Colin Farrell i huvudrollerna.

Det blev dock inte den succé man hade hoppats på.

Filmen drog bara in 165 miljoner dollar, mot en rapporterad budget på 135 miljoner dollar, och fick ett svalt mottagande.

Idag har den första och hittills ända Miami Vicefilmen betyget 6,1 av 10 på den stora omdömessajten Imdb, vilket får anses som en ganska blygsam siffra.

Sajten “Filmtipset” understryker att rullen bör “ses på egen risk”, även om den blivit något av en kultfilm genom åren.

Av åttiotalsserien finns intet, förutom titeln vill säga. De coola snutarna Crocket och Tubbs är i filmversionen bara platta figurer, Farrell är valpig och Foxx är med så gott han kan, framhåller Filmtipset i en recension.

Det återstår att se om Joseph Kosinski lyckas bättre än Michael Mann, regissören bakom Miami Vice från 2006.

LÄS MER: Jättesuccén har kommit till SVT Play – kan streamas idag

Foto: Jeshoots.com

Text: Redaktionen


Ryskt jättehot mot Sverige

2025 04 29

Rysslands tidigare president Dmitrij Medvedev säger att Natos nyare medlemmar har blivit måltavlor för ryska attacker.

De länder som nyligen anslutit till Nato har automatiskt blivit måltavlor för de ryska väpnade styrkorna, hävdar Medvedev enligt den ryska nyhetsbyrån Tass.

Enligt ex-presidenten kan Ryssland svara med ”vedergällningsattacker”, som ”till och med” kan involvera kärnvapen.

"Mål för våra väpnade styrkor"

Tass rapporterar att Medvedev syftar på Natos senaste medlemmar – Sverige och Finland.

– Den alliansfria statusen gav dem (Sverige och Finland, reds. anm.) internationella förmåner, med tanke på deras geopolitiska position och många andra faktorer, säger Medvedev, som numera är vice ordförande i Rysslands säkerhetsråd.

Ex-presidenten utfärdar sedan ett direkt militärt hot mot både Sverige och Finland.

– Nu är de del av ett block som är fientligt mot oss, vilket innebär att de automatiskt blivit ett mål för våra väpnade styrkor. Det kan handla om potentiella vedergällningsattacker, till och med inslag av kärnvapenkomponenter, eller förebyggande åtgärder inom ramen för vår militärdoktrin, säger Medvedev.

Den svenska regeringen har inte kommenterat det ryska hotet.

Danmark har varnat

Det danska försvarets underrättelsetjänst, FE, har tidigare varnat för att Ryssland kan komma att hota Sverige och Finland med kärnvapen.

– Ryssland kommer försöka avskräcka Sverige och Finland från att låta Nato etablera militär infrastruktur som till exempel materialdepåer, långdistansvapen och kärnvapen i de två länderna, framhöll FE i februari.  

– Ryssland kommer främst att försöka uppnå detta med skarp retorik mot Sverige och Finland, som också kan innehålla hot om att använda kärnvapen mot dem.

Foto: President of Russia Office

Text: Redaktionen


Anmäl alla du ser – samtliga bilister i Sverige uppmanas

2025 04 28

En särskild uppmaning gäller i trafiken från och med 1 maj.

Anmäl alla dåliga vägar du ser.

Så lyder instruktionen från Riksförbundet M Sverige till landets bilister.

Det är dags för Nationella Potthålsveckan, som varar mellan 1 och 7 maj, då omfattande krafttag görs för att förbättra vägarna i hela Sverige.

– Vi uppmuntrar alla att ta sig tiden att göra en anmälan under potthålsveckan. Även om det kan kännas som att inget händer är detta ett viktigt verktyg, säger Jacob Sidenvall, pressekreterare på M Sverige, i ett uttalande på måndagen.

En anmälan ska ofta gå till antingen Trafikverket eller kommunen.

Blivit vardag

Branschorganisationen understryker att mer än var fjärde statlig väg bedöms vara i dåligt skick.

Pottenhålen är en av anledningarna.

– Det är inte konstigt att potthål och vägskador blivit vardag för många människor. Men så måste det inte vara. Med potthålsveckan hoppas vi att bryta uppgivenheten, säger Jacbo Sidenvall.

Och enligt M Sverige är förutsättningarna att bli av med besvären bättre än på länge.

– Det handlar om att hjälpas åt för att lyfta vägnätet till en bra standard. Med Trafikverkets nya uppdrag finns goda förutsättningar för att skadorna åtgärdas snabbare.

Stor olycksrisk

Det finns flera risker med potthål på vägarna.

Risken för olyckor ökar när kontakt mellan asfalt och däck avbryts. Dessutom är själva undanmanövreringen när bilförare försöker styra förbi hålen ett moment som också höjer risken för olyckor.

– Vägskador tar också uppmärksamheten från trafiksituationen. Den ständiga avläsningen av omgivningarna som är så viktig för säker körning bryts när vägbanan inte håller måttet, säger Jacob Sidenvall.

– Dessutom blir man dåsig av att köra på ojämna och högljudda vägar.

Löftet: vägarna ska bli bättre

Regeringen gick i höstas fram med ett ökat anslag för vägar. Det inkluderar bland annat ett underhåll som ska möjliggöra att laga och förebygga potthål.

Förra månaden gick infrastrukturplaneringen in i en ny fas när Trafikverket fick uppdraget att föreslå en övergripande nationell plan för perioden 2026-20237.

Transportsystemet ska vara robust och effektivt och varje trafikslags fördelar ska utnyttjas på bästa sätt. Regeringen satsar stort på underhåll av vägar och järnvägar, men också på nya investeringar, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson (KD).

Foto: H. Berg

Text: Redaktionen