Klassisk tv-serie återvänder – var populär på 80-talet

2025 01 30

Netflix har gett grönt ljus till en nyinspelning av en tv-serie som gjorde braksuccé för 50 år sedan.

Många har läst böckerna.

Ännu fler blev förälskade i serien som sändes under nio säsonger och 200 avsnitt mellan 1974 och 1983.

Nu återvänder “Lilla huset på prärien” till tv-rutan, bekräftar streamingjätten Netflix i ett uttalande.

– Jag blev djupt förälskad i dessa böcker när jag var fem år gammal, säger Rebecca Sonneshine som utsetts till  exekutiv producent. 

– De inspirerade mig att bli författare och filmskapare, och jag är hedrad och stolt över att få anpassa dessa berättelser för en ny publik.

Utspelar sig i Mellanvästern på 1800-talet

“Lilla huset på prärien” skrevs av Laura Ingalls Wilder och publicerades för första gången redan på 1930-talet.

Bokserien är delvis en självbiografisk historia och beskriver till stor del författarens uppväxt i den amerikanska Mellanvästern under 1870- och 1880-talen.

“En dröm”

Den nya versionen kommer att vara en “förvandlad anpassning” av det familjedramat.

– Det har varit en stor dröm för mig att föra vidare min fars arv och anpassa Wilders klassiska amerikanska berättelser för en 2000-talspublik på ett sätt som samlar fans av både böckerna och den ursprungliga tv-serien, säger Trip Friendly, vars pappa Ed Friendly var med och producerade originalserien på 70-talet.

Nostalgisk serie

Laura Ingalls Wilders böcker har sålts i över 73 miljoner exemplar och i över 100 länder.

De har dessutom översatts till minst 27 språk.

Och trots att det har gått drygt 50 år sedan tv-versionen hade premiär på NBC visades serien under sammanlagt 13,25 miljarder minuter bara under 2024, enligt siffror från det amerikanska tv-undersökningsföretaget Nielsen.

– “Lilla huset på prärien” har fångat hjärtan och fantasin hos så många fans runt om i världen, och vi är glada över att dela dess bestående teman av hopp och optimism med en ny version av denna ikoniska historia, säger Jinny Howe, vice vd för dramaserier på Netflix.

När inspelningen ska börja eller vilka skådespelare som ska medverka står inte klart.

Foto: Freestocks

Text: Redaktionen


Går i konkurs efter 106 år – efter dödsolyckan

2025 05 25

Ett Göteborgsbolag går i konkurs.

Det var under sommaren 2023 som en tragisk olycka inträffade vid nöjesparken Gröna Lund i Stockholm.

En 35-årig kvinna förlorade livet och flera skadades när berg-och dalbanan Jetline spårade ur.

En rättsprocess inleddes då mot bland annat Göteborgs Mekaniska Werkstad – som nu går i konkurs.

Det rapporterar Göteborgs-Posten.

Går i konkurs

Göteborgs Mekaniska Werkstad – med anor från 1919 – krävs på miljoner för inblandning i dödsolyckan.

Åklagare lämnade förra året in en talan om grovt vållande till annans död, flera fall av grovt vållande till kroppsskada och framkallande av fara för annan mot Göteborgsbolaget.

Detta eftersom Göteborgs Mekaniska Werkstad på uppdrag av Mekosmos levererade en bärarm till nöjesparken.

Bärarmen knäcktes enligt TV4 vid dödsolyckan.

Inte på grund av rättsprocessen

Det ska dock enligt konkursförvaltaren inte vara på grund av rättsprocessen som bolaget går i konkurs – utan på grund av prissättningen.

Göteborgs tingsrätt har fattat beslut om konkurs och bolaget hade vid konkurstillfället 15 anställda.

Enligt de senast tillgängliga siffrorna hade bolaget en nettoomsättning på 17 227 000 kronor, och bokförda tillgångar på 9 402 000 kronor, uppger Konkurslistan

“Hade inte hänt”

Senior åklagare Christer B. Jarlås vid Riksenheten för miljö- och arbetsmiljömål har sagt att dödsolyckan inte hade hänt om alla regler hade följts.

– I tivolianordningar ska alla delar vara säkra och det finns ett tydligt regelverk med svenska standarder att följa, har han sagt till SVT.

– Om företagen hade följt reglerna hade detta inte hänt.

Anlitades av Mekosmos

Tre företag misstänktes för brott efter dödsolyckan, däribland just Göteborgs Mekaniska Werkstad.

Underentreprenören Mekosmos ska utan Gröna Lunds vetskap ha anlitat Göteborgs Mekaniska Werkstad för produktion av bärarmarna.

Göteborgs Mekaniska Werkstads försvarsadvokat framhöll förra året att ”bolaget bestrider ansvar och motsätter sig därför att betala företagsbot.”

Det rapporterar SVT.

Foto: Gröna Lund

Text: Redaktionen


Willys vädjar till kunder

2025 05 26

Willys-kunder ställer till med problem i en butik i Upplands-Bro.

Willys har nu stött på ett liknande problem som Ica-butiker tidigare upplevt.

Kunder som besöker butiker kastar ner saker i pantmaskinen som inte ska vara där.

Det orsakar risker – och Willys går därmed nu ut med en vädjan till kunder som använder kedjans pantmaskiner.

Det rapporterar Mitt i.

Flera saker

Det rör sig om de större pantmaskinerna där kunder kan hälla i panten.

Vid en butik i Upplands-Bro har personalen upptäckt alla möjliga saker i pantmaskinen.

Det handlar bland annat om verktyg, snus, knivar, barnkläder och mycket annat.

– Hittills har maskinen klarat alla udda föremål, men det finns såklart en risk att ett tungt verktyg eller en kniv kan skada maskinen så att den behöver lagas, förklarar Ia Fungdal, butikschef för Willys Bro Handel.

Vädjar till kunder

Butikschefen menar att det är positivt att pantmaskinen används av kunderna, men att de gärna kan säkerställa att det inte slängs in saker som inte hör hemma där.

– Vi tycker att det är superkul att så många uppskattar och använder vår pantmaskin! Försök om möjligt att bara kasta i pantburkar så håller maskinen längre.

Även Ica

Det är inte bara Willys som har stött på den här typen av problem.

Även Ica-butiker har upplevt att diverse oönskade föremål har landat i pantmaskinen.

Vid en butik i Borås har personalen bland annat hittat trosor, knivar, en tandavgjutning och sexleksaker.

– Det är ett irritationsmoment i vardagen och ingen rolig arbetsmiljö för de som jobbar med att tömma och rengöra, säger butikschef Jesper Hedell enligt Göteborgs-Posten.

“Går sönder”

Hedell förklarar att man redan har upplevt att pantmaskinen gått sönder på grund av obehöriga föremål.

– Ibland går maskinerna sönder och då blir det en frustration även för kunderna som inte kan lämna tillbaka sina burkar och flaskor, säger han.

Det bedöms även finnas en skaderisk för butikspersonalen som behöver hantera föremålen i fråga – exempelvis knivar och liknande.

Foto: Willys Axfood

Text: Redaktionen