Klassisk sajt inför krav på Bank-ID – 5 miljoner besökare i veckan

2024 05 30

En populär sajt med fem miljoner besökare i veckan inför obligatorisk verifiering med Bank-ID.

Det handlar om köp- och säljsajten Blocket som tar ännu ett steg för att göra hemsidan tryggare.

Under en längre tid har Blocket-användare varit tvungna att verifiera sig med antingen Bank-ID eller sms när man lägger in en annons eller startar konversationer genom Blockets meddelandetjänst. I vissa högriskkategorier samt vid försäljning av djur har Blocket också krävt att användare verifierar sig med Bank-ID för att lägga in en annons.

Nu utökas kraven.

– Från och med den 1 juni 2024 kommer det inte längre att vara möjligt att verifiera sig med hjälp av sms utan alla som vill kunna lägga in annons och skicka meddelanden på Blocket kommer att behöva verifiera sig med mobilt Bank-ID, säger Jessica Cervin, kundsäkerhetschef på Blocket.

Cervin framhåller att det nya kravet är en del i Blockets säkerhetsarbete och att det kommer göra sajten ännu tryggare och säkrare.

– De senaste åren har vi stegvis ökat kraven på verifiering och vi har sett väldigt positiva resultat både i form av ökad trygghet och positiva reaktioner från våra användare. Därför har vi nu valt att utöka kraven på verifiering med mobilt Bank-ID till att gälla hela plattformen.

Svar på bedrägerivågen

Blockets nya krav på Bank-ID är även ett svar på den senaste tidens kraftiga ökning av bedrägerier i Sverige. Under 2023 ökade antalet anmälningar om bedrägerier med 22 procent jämfört med året innan – från 195 000 anmälningar till 238 000.

– De senaste åren har vi stegvis ökat kraven på verifiering och vi har sett väldigt positiva resultat både i form av ökad trygghet och positiva reaktioner från våra användare. Därför har vi nu valt att utöka kraven på verifiering med mobilt BankID till att gälla hela plattformen, säger Jessica Cervin.

Fakta Blocket

  • 1 av 4 saker på Blocket säljs inom 24 timmar.
  • Blocket har 5 miljoner besökare i veckan.
  • 92 procent av Sveriges befolkning känner till Blocket.
  • Drygt 7 av 10 svenskar har köpt eller sålt något på Blocket (för barnfamiljer är siffran 9 av 10).
  • Genomsnittssvensken har prylar hemma som de inte använder värda 16 000 kronor.
  • Värdet av alla annonser på Blocket 2019 var 690 miljarder kronor vilket motsvarar cirka 15 procent av Sveriges BNP.
  • Svenska folkets begagnathandel sparar potentiellt 0,8 miljoner ton växthusgas årligen – lika mycket som om Stockholms vägtrafik stod still i cirka 10 månader.
  • Blocketkonceptet har exporterats till mer än 40 andra länder.

Källa: Blocket

Foto: Bank-ID

Text: Redaktionen


Bilköpare varnas – köp inte den här bilen

2024 11 30

Bilister varnas för att köpa bilar av en viss sort.

Kina har gått kraftigt framåt som bilexportör de senaste åren.

Detta framgår tydligt bland annat i en graf som New York Times har publicerat.

Kina hade en mycket begränsad förmåga att exportera bilar för bara två decennier sedan. Men 2020 låg deras bilexport på samma nivå som USA:s, och sedan dess har exporten ökat explosionsartat. Idag exporterar Kina 5,7 miljoner bilar om året och är världens i särklass största bilexportör.

Men nu varnar en säkerhetsexpert för vissa bilar från Kina, rapporterar NRK.

Varnar för dessa bilar

Tor Indstøy är säkerhetsexpert på Telenor, och jobbar på fritiden med ”Project Lion Cage”, där han tillsammans med andra arbetar med att kartlägga säkerhetsutmaningar med kinesiska bilar.

Projektet har blivit omtalat i hela världen, trots att det startade som en ren hobby.

Enligt Tor Indstøy är kinesiska elbilar förknippade med betydande risker – framför allt på grund av hur de kan användas för övervakning och kontroll.

Gruppen har specifikt studerat familjebilar av märket NIO. Men samma problem gäller för många kinesiska bilar.

– Vi hittar en överraskande mängd datatrafik mellan bilen och Kina. Det var en överraskning. Det hade vi inte förväntat oss, säger han till kanalen.

Bilen kommunicerar med både Kina, Ryssland, USA, Kanada och Australien.

– Och då ser vi också hur mycket data som skickas. Det är ganska intressant. Även om bilen är avstängd kommer bilen att kommunicera, säger Tor Indstøy.

Kan användas i politisk situation

Enligt säkerhetsexperten och hans grupp är detta ett stort problem.

Bilen är utrustad med kameror, avancerade datasystem, radar och höghastighetsdatanät.

Den kan användas i ohederliga syften, menar Tor Indstøy och hans grupp.

Säkerhetsrisken kan bli påtaglig i exempelvis en pressad politisk situation. Kinesiska elbilar har blivit populära i Norge liksom i Sverige och i hela västvärlden.

Man har bland annat tittat på ett scenario där kinesiska bilar kan användas för att blockera vägar eller skapa kaos, men också för att övervaka och pressa enskilda personer.

– Det är helt klart att till exempel kinesisk underrättelsetjänst har förmågan att utföra det. Om de gör det är en helt annan fråga och det är inget vi tittar på, säger Tor Indstøy till kanalen.

Många gör också tolkningen att den kinesiska underrättelsetjänsten kan tvinga vilket kinesiskt företag som helst till samarbete, vilket ytterligare ökar säkerhetsrisken, rapporterar NRK.

Foto: A. Jumper

Text: Redaktionen


Sverige riskerar smäll på 1 700 miljarder kronor

2024 11 30

Arlandas svaga utveckling har kostat Sverige uppemot 300 miljarder kronor.

Det framhålls i en ny analys av WSP som gjorts på uppdrag av Transportföretagen.

Slutsatsen är att ett “systematiskt underutnyttjande" av flygplatsen har orsakat gigantiska samhällsekonomiska förluster för Sverige.

Utebliven utveckling har enligt rapporten lett till ett produktionsbortfall på 192-303 miljarder kronor de senaste 20 åren.

Fortsätter trenden kan den totala förlusten uppgå till 1 700 miljarder kronor år 2050.

– Detta är en väckarklocka för Sverige, säger Marcus Dahlsten, vd på Transportföretagen, i ett uttalande.

"Bromskloss för hela ekonomin"

Rapporten beskrivs som “unik i sitt slag”.

I den analyseras Arlandas betydelse för Sveriges ekonomiska utveckling. Den jämförs även med nordiska motsvarigheter som Kastrup och Gardemoen.

Resultatet bedöms vara tydligt. Enligt Transportföretagen levererar Arlanda i betydligt sämre utsträckning i frågan om att omvandla ekonomisk tillväxt till förbättrad flygtrafik.

– Arlanda är en avgörande pusselbit för landets tillgänglighet och den systematiska underutvecklingen innebär färre möjligheter för investeringar, forskning och handel. Det drabbar jobb, innovation och välstånd i hela landet. Arlandas svaga utveckling har blivit en bromskloss för hela ekonomin, säger Marcus Dahlsten.

"Står vid ett vägskäl"

Under 2023 bedöms produktionsförlusten ha uppgått till 16-26 miljarder kronor.

Hade Arlanda utvecklats i samma takt som de stora flygplatserna i Norden hade man förra året hanterat 31 miljoner passagerare. Det vore 35 procent fler än vad som faktiskt var fallet.

Flygplatsen hamnar även i bottenskiktet när Europas 50 största flygplatser rankas i frågan om att öka tillgängligheten i takt med den ekonomiska tillväxten.

– Vi står vid ett vägskäl där vi måste prioritera Arlandas utveckling för att säkerställa Sveriges tillväxt och internationella konkurrenskraft. Nu är hög tid att sluta utreda Arlanda och gå från ord till handling. Många förslag ligger redan färdiga på bordet, säger Fredrik Kämpfe, Branschchef på Transportföretagen Flyg.

Regeringen: Ska förbättras

I december förra året tillsatte regeringen Peter Norman som samordnare för Arlanda. Samordnaren ska föreslå åtgärder som kan öka kapaciteten och förbättra tillgängligheten för flygplatsen som beskrivs ha "stor betydelse för hela landet".

– Arlanda flygplats är Sveriges i särklass största flygplats och spelar en central roll för det svenska transportsystemet. Regeringens ambition är att stärka Arlandas konkurrenskraft och bidra till att flygplatsen får bättre möjligheter att utvecklas på ett långsiktigt hållbart sätt, sade infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson (KD) vid tillfället.

Foto: Ninni Andersson, Regeringskansliet

Text: Redaktionen