Klassisk dryck plockas bort – butikskedjor säger nej
2025 05 08
Sveriges kanske mest klassiska läsk är numera en utmaning att hitta i butikerna.
Detta trots ett kraftigt uppsving för intresset de senaste månaderna.
"Valt att plocka bort"
Drycken det handlar om är Cuba Cola, klassikern från 1953 som även var Sveriges första cola på läskmarknaden. Först efter lanseringen kom den amerikanska bjässen Coca-Cola till svenska butiker.
Men idag är det få som erbjuder Cuba Cola i sortimentet.
Flera butiker har plockat bort kultläsken, rapporterar Dagligvarunytt.
– Vi gör allt vi kan för att hjälpa konsumenter att hitta Cuba Cola i butik. Dock har flera dagligvarukedjor valt att plocka bort Cuba Cola ur sortimentet på grund av tidigare låg rotation för Cuba Cola, säger Annika Svensson, chef för externa relationer på Spendrups som tog över läsken 2020, till tidningen.
Hon tillägger att man på grund av ovanstående behövt skära ned på sortimentsbredden.
– Cuba Cola finns i dag inte alltid i handeln i de förpackningar som konsumenter önskar – vilket såklart är beklagligt. Får vi förbättrade listningar hos kedjorna så har vi kapaciteten att lösa det.
Vanlig missuppfattning
Trots sitt namn har Cuba Cola ingenting med landet Kuba att göra.
Syftet när läsken kom fram på 50-talet var att ge varumärket “en exotisk och internationell känsla”.
– Det kändes trist med svensk cola, trots att den alltså är svensk. Borås Cola låter till exempel lite mindre spännande än Cuba Cola, framhåller företaget om namnet.
En annan vanlig missuppfattning är att drycken skulle ha kopplingar till vänsterpolitik.
– Nej, varumärket har inga kopplingar till politik oavsett läger. Däremot sägs det att många trodde att varumärket hade vänstersympatier under 70-talet med tanke på landet Kuba och dess politik, förklarar Cuba Cola.
Hade höga ambitioner
För fem år sedan köptes Cuba Cola upp av Spendrups. Ambitionen var då att “skaka om den svenska läskmarknaden och pigga upp svenska konsumenter”.
– Cuba Cola är ett varumärke med stor potential, många känner till varumärket men få kanske vet att det var Sveriges första cola. I och med köpet av Cuba Cola vill vi varsamt förädla och utveckla denna nationalklenod till en modern klassiker, sade Anna-Stina Hallberg, då marknadschef och numera marknadsdirektör på Spendrups, i ett uttalande i samband med uppköpet 2020.
I samband med att bojkotter mot amerikanska varor fått uppmärksamhet under våren har ett nyfunnet intresse visat sig för drycken.
Läs mer här: “Explosionsartat intresse" för Cuba Cola – istället för Coca-Cola och Pepsi
Foto V. Caricatte resp S. Hamal
Text: Redaktionen