Klarna ger besked: Kunder kan få pengar tillbaka

2024 08 15

Klarna tar steg för att ”utmana traditionella banker”.

Det framhåller betalningsjätten i dag, torsdag.

I ett pressutskick meddelar Klarna att två nya produkter för vardagsköp och sparande lanseras: Klarna saldo och Cashback.

Klarna saldo påminner om ett vanligt bankkonto, med undantaget att det inte fungerar som ett lönekonto.

Kunder kommer däremot kunna förvara pengar på kontot, överföra pengar direkt från och till sitt sparkonto hos Klarna samt sitt vanliga bankkonto och motta återbetalningar för returnerade varor.

Hög ränta

För att locka kunder att föra över pengar till saldokontot erbjuder Klarna en hög ränta på insatta pengar.

– Konsumenter kan få upp till 3,58 procent ränta på pengarna hos Klarna och använda dem för att betala nya köp direkt, betala sina fakturor eller överföra pengarna till sitt sparkonto hos Klarna eller sitt vanliga bankkonto.

– Att ha pengarna som saldo hos Klarna gör återbetalningar snabbare och hanteringen av flera köp smidigare, framhåller bolaget i ett uttalande. 

Kan få pengar tillbaka

Den andra tjänsten som lanseras kallas för Cashback. Tjänsten ger konsumenter möjlighet att få pengar tillbaka vid köp i Klarna-appen.

Cashback är direkt kopplad till Klarnas nya saldokonto. Pengar från Cashback-erbjudanden sätts in direkt på Klarna saldo.

– Med cashback kan konsumenter få pengar tillbaka när de gör vardagsköp. Cashback-procenten varierar beroende på återförsäljare men kan vara så hög som 10 procent. Till skillnad från specifika rabatter, reor eller erbjudanden fungerar cashback som riktiga pengar, vilket ger konsumenter flexibiliteten att använda dem till vad som helst, skriver Klarna om den nya tjänsten.

”Stort steg framåt”

Sebastian Siemiatkowski, medgrundare och vd för Klarna, kommenterar den nya satsningen.

– Vi skulle inte vara där vi är idag utan våra miljontals lojala kunder. Med våra nya produkter blir det enklare för kunderna att hantera och schemalägga flera betalningar samtidigt, och därmed smidigare att använda Klarna för alla möjliga olika vardagsköp, säger han.

– Vi har redan ett starkt varumärke inom finansiella tjänster och vill bygga vidare på detta genom att erbjuda våra kunder produkter som underlättar deras vardagsekonomi. Dagens produktlanseringar är ett stort steg framåt som gör det möjligt för konsumenter att tjäna pengar medan de shoppar och spara pengarna i ett konto hos Klarna.

Foto: Klarna

Text: Redaktionen


Biltema inleder bojkott

2024 11 29

I morgon, fredag, är det dags för årets stora köpfest.

Black Friday står för dörren och många butiker väljer att hoppa på reatåget.

Men en stor aktör i Sverige kommer inte att delta.

Giganten Biltema, som har 61 varuhus i Sverige, väljer att bojkotta Black Friday-festen.

– Vi tror inte på att locka kunder med stora rabatter en gång om året, säger Johan Gerdevåg, marknadschef på Biltema.

– Vår strategi är att erbjuda bra priser hela året, så att alla ska kunna köpa det de behöver när de behöver det. Det är viktigt för oss att kunderna kan lita på att vi alltid har låga priser, inte bara på Black Friday.

Avstår ”intensiv priskonkurrens”

Enligt Gerdevåg väljer Biltema att lägga fokus på ”långsiktiga, rättvisa priser”, i stället för att delta i vad han beskriver som en intensiv priskonkurrens på Black Friday.

– Vår målsättning är att alla våra kunder ska kunna ha en rikare fritid med hjälp av våra produkter. Genom att hålla låga priser året runt kan vi göra det möjligt för fler att njuta av sina fritidsintressen, oavsett om det är på vinter, sommar eller någon annan tid på året.

Handeln väntas öka

Årets stora reavecka inleddes i måndag med Black Week och kulminerar under morgondagen då Black Friday går av stapeln.

Försäljningen väntas öka jämfört med föregående år.

Bransch- och arbetsgivarorganisationen Svensk Handel förutspår att försäljningen under Black Week når 9,7 miljarder kronor, vilket är en ökning från fjolårets 8,7 miljarder kronor.

– Efter flera år av lågkonjunktur är det många handelsföretag som fortfarande befinner sig i en pressad situation, säger Maria Mikkonen, chefsekonom på Svensk Handel och fortsätter:

– Givet konsumenternas prismedvetenhet tror vi också att många väntat med att göra inköp, för att kunna köpa produkter till ett rabatterat pris. Det är ytterligare en förklaring till varför vi ser en ökning jämfört med föregående år, och vi gläds åt denna positiva signal. Nu hoppas vi på ett högt tryck i såväl butik som online.

Foto: Biltema (CC)

Text: Redaktionen


Biljätte nära kollaps – på väg att gå under

2024 11 29

En av världens största biltillverkare är på väg att gå under.

Det rör sig om den japanska giganten Nissan som står på gränsen till kollaps.

Företaget har nu ett helt avgörande år framför sig när man måste hitta en långsiktig investerare som kan rädda verksamheten.

Allt sker samtidigt som den trogna partnern Renault fortsätter att minska sitt ägande i bilmärket.

– Vi har 12 eller 14 månader på oss att överleva, säger en högt uppsatt källa inom Nissan till ansedda Financial Times.

Kan gå till ärkerivalen

Den japanska biljätten behöver nu fatta flera tunga beslut.

Ett alternativ är att svälja stoltheten och sälja andelar av företaget till ärkerivalen Honda.

Det skulle i så fall ske samtidigt som Nissan redan är på väg att sätta ramarna för ett nytt samarbete med just Honda gällande elbilar.

En rad omstruktureringar planeras nu för att vända utvecklingen, som under en tid präglats av försäljningsras i både Kina och USA.

– Det här kommer att bli tufft. I slutändan behöver vi Japan och USA för att generera kassaflöde, säger Nissan-källan till den amerikanska tidningen.

Räddades för 25 år sedan

Redan 1999 var Nissan, som grundades 1928, nära konkurs. 

Företaget räddades då av Renault som nyligen har minskat sitt ägande i bolaget från 43 till 36 procent.

Vilken investerare som skulle kunna ersätta andelarna som Renault gjort sig av med vill Nissan inte kommentera, men mycket talar för att det behövs en stabil sådan som exempelvis en bank eller ett försäkringsbolag.

Att samarbetet med Honda kommer att bli viktigt betonas dock från det japanska bilmärket.

– Partnerskapet med Honda är av stor strategisk betydelse för oss, och vi ser fram emot att accelerera resultaten av våra gemensamma aktiviteter genom kontinuerliga framsteg på ledningsnivå i båda företagen.

9 000 blir av med jobbet

När Nissan släppte sin delårsrapport för det tredje kvartalet i början av november stod det klart att fordonstillverkaren kommer att göra sig av med 9 000 tjänster.

Dessutom minskar man den globala produktionskapaciteten med 20 procent, vilket är den del av dess omstrukturering.

– Nissan kommer att omstrukturera sin verksamhet för att bli smalare och mer motståndskraftig, samtidigt som den omorganiserar ledningen för att reagera snabbt och flexibelt på förändringar i affärsmiljön, sade Makoto Uchida, vd på Nissan, till CNBC vid tillfället.

Foto: D. Nguyen

Text: Redaktionen