Klarna går ut med viktigt meddelande till kunder
2024 11 19
Klarna riktar en uppmaning till kunder efter en ny bedrägerivåg.
Betaltjänstbolaget har under den senaste tiden använts av bedragare som försöker lura folk på pengar.
Som för många andra kända varumärken ställer bedragarna till det när de låtsas vara från bolagen för att vagga in offer i en falsk trygghet.
Nu går Klarna ut med ett viktigt meddelande för att informera kunderna om situationen.
“Viktigt!”
Klarna framhåller följande meddelande via deras webbsida:
– Viktigt! Klarna kommer aldrig att kontakta dig för att be dig identifiera dig. Är du just nu i ett samtal? Avsluta samtalet omedelbart och kontakta oss själv på 08-12012012.
Flera drabbade
Under den senaste tiden har flera personer drabbats av bluffsamtal som låter som att det kommer från Klarna.
Bedragarna utger sig även vara från PayPal, rapporterar Råd & Rön.
– En Råd & Rön-läsare vill varna andra för ett telefonsamtal med en inspelad röst som säger att den ringer från betaltjänstföretaget Klarna, uppger sajten.
– I samtalet, som ser ut att komma från ett svenskt mobilnummer, ombeds mottagaren att godkänna ett köp, men det är en bluff.
“Framstår som trovärdig”
I den nya bedrägerivågen använder bedragarna telefonsamtal för att nå ut till offer.
Klarna förklarar dock att andra kommunikationsvägar ofta sätts i bruk.
– Kommunikationen framstår som trovärdig eftersom den verkar komma från en pålitlig källa.
– Phishing sker oftast via e-post (men kan även ske via andra kanaler) och målet är att stjäla ditt kreditkortsnummer, lösenord eller andra känsliga uppgifter som sedan används för att köpa varor eller tjänster.
Tänk på dessa saker
Klarna har upprättat några punkter som kunder bör reflektera kring om de får misstänksamma samtal, sms eller mejl.
- Är kontakten oväntad?
- Förekommer det stavfel eller grammatiska fel?
- Finns det ovanliga länkar eller bilagor?
- Ombeds du lämna ut personuppgifter och säkerhetsinformation?
- Försöker avsändaren stressa dig att fatta ett beslut?
– Om svaret är Ja på några eller alla frågor så kan det vara frågan om en phishingattack, understryker Klarna.
– Vi uppmanar dig till att omedelbart avbryta kommunikationen (radera mejlet eller avsluta telefonsamtalet) och eventuellt rapportera phishingförsöket till den verkliga, betrodda källan.
Foto: Rupixen resp Klarna
Text. Redaktionen