KLARLAGT: Detta ökar drickandet i Sverige

2023 07 13

Svenska folkets alkoholkonsumtion ökar under sommarmånaderna.

Enligt organisationen IQ, ett fristående dotterbolag till Systembolaget, ökar alkoholkonsumtionen med hela 70 procent under sommaren.

­ – Under juni och juli är svenskens alkoholkonsumtion som högst. I juli förra året drack vi 67 procent mer än i bottenmånaden februari, antal dryckestillfällen var 43 procent fler och antalet intensivkonsumtionstillfällen var 86 procent fler, framhåller IQ i ett pressmeddelande.

Pekar ut stark bidragande orsak

Semestertider och mer tid i vänners sällskap kan vara två anledningar till att drickandet ökar under sommaren.

Men det finns även en annan starkt bidragande orsak: Sociala medier fylls av bilder på alkohol.

Ett fenomen som ökar den totala alkoholkonsumtionen i samhället.

– Forskning visar att risken att unga ska dricka alkohol den närmsta månaden ökar om deras vänner postar inlägg om alkohol. Vi kan anta att detta mönster ser snarlikt ut i övriga befolkningen, skriver IQ.

Kan vara problematisk

Mojtaba Ghodis, vd på IQ, varnar för att det stora antalet alkoholbilder i sociala medier-flödet kan vara problematiskt.

Framför allt för personer som har svårt att avstå alkohol.

–  En utmaning är att när du och jag omedvetet, och med positivt uppsåt, delar med oss av våra semesterbilder med alkohol i handen så kan det påverka andras alkoholvanor negativt. För många av oss är det troligen inget problem med alkoholromantik i våra flöden, men så är det inte för alla, säger Mojtaba Ghodis.

IQ:s vd går nu ut med flera uppmaningar till personer som riskeras att påverkas negativt av alkoholbilder i flödet.

–  Om alkoholbilder påverkar dig negativt kan det vara läge att rensa bland vilka konton du följer, behåll de som ger dig inspiration och energi. Eller till och med ta en paus från sociala medier, njuta av dina egna stunder och sluta jämföra med andras.

IQ:s tips för sociala medier i sommar

Rensa. Om alkoholbilder påverkar dig negativt kan det vara läge att rensa bland vilka konton du följer, behåll de som ger dig inspiration och energi. 

Pausa. Påverkas du av alkoholbilder i flödet så att du känner ett sug efter att dricka, trots att du inte tänkt det? Ta i så fall en paus från sociala medier, njut av dina egna stunder och sluta jämföra med andras. 

Reflektera. Kom ihåg att vardagens rutiner, som att diska eller dammsuga, inte delas lika ofta.

Foto: M. Joannon

Text: Redaktionen


Nya regler när man går på restaurang – kan införas inom kort

2024 07 11

Ett slutgiltigt beslut om nya regler när man äter ute närmar sig.

Det bekräftar nu Livsmedelsverket.

Ändringen gäller nya krav som ska införas då man köper mat på restauranger – där besökarna nu måste få information om var köttet som serveras kommer ifrån.

Reglerna föreslås bli obligatoriska för samtliga restauranger och storhushåll – det vill säga exempelvis skolor, sjukhus och andra anläggningar där det serveras lunch – i Sverige.

Myndigheten har nu skickat föreskriftsförslaget till EU-kommissionen. När övriga medlemsstater har fått ge sin åsikt kan reglerna börja gälla i Sverige, kanske redan efter sommaren.

–  Vi kan inte säga när processen kommer att vara klar, men ambitionen är att föreskrifterna ska kunna beslutas under hösten. På Livsmedelsverket arbetar vi nu parallellt med en vägledning till företagen för att underlätta för dem att göra rätt, säger Elin Häggqvist, chefsjurist på Livsmedelsverket.

LÄS MER: Nya regler för hämtmat – det här gäller

Fick uppdraget i våras

I korthet innebär förslaget att restauranger måste kunna informera om ursprungsland för kött från nöt, svin, get och fjäderfä.

Förslaget har tagits fram efter att Livsmedelsverket tidigare i våras fick i uppdrag av regeringen att ta fram ett nytt regelverk.

– Restauranggästen har rätt att få informationen, och den kan ges muntligt på begäran eller skriftligt. Informationen kan framgå direkt på menyer, men det räcker också med en skylt om att gästen kan fråga om vilket land köttet som serveras på restaurangen kommer ifrån, säger Elin Häggqvist.

Ministern: Efterfrågad ändring

Landsbygdsminister Peter Kullgren (KD) understryker att regeländringen är efterfrågad bland landets konsumenter.

– Många konsumenter vill göra medvetna val om maten de äter och då är god information en förutsättning.

– Regeringen vill därför att konsumenter ska få veta var kött som serveras på restauranger kommer ifrån. Det är bra för djurvälfärden och Sveriges självförsörjningsförmåga, sade ministern när uppdraget tilldelades i april.

Kullgren tillägger att det ska vara ”lika enkelt att få veta var köttet kommer ifrån på en restaurang som i en butik”.

Ska vara flexibelt

Nuvarande regelverk fastslår att butiker måste redovisa ursprungsland för kött, men ett liknande krav finns ej för restauranger.  

Vidare uppger regeringen att en utgångspunkt också är att den administrativa bördan för företagen, kommuner och regioner ska vara så liten som möjligt, samt att det ska det finnas flexibilitet i hur informationen om ursprungsland delges.

– Till exempel genom att informationen kan lämnas muntligt när den efterfrågas av konsumenten, meddelar regeringen.

Foto: Elima Mwinyipembe Regeringskansliet

Text: Redaktionen


Klassisk klädkedja i konkurs – efter 40 år i Sverige

2024 07 10

En av de mer etablerade klädkedjorna i Sverige tvingas kasta in handduken.

Pengarna är slut.

Efter att förra året ha slagit sig för bröstet kring en omstart i Skandinavien blir det istället platt fall för klädkedjan Esprit, som har butiker i stora köpcentrum som Emporia, Täby centrum och Väla.

Det svenska bolaget Esprit Sweden går nu i konkurs, rapporterar Market med hänvisning till Bolagsverket.

Beskedet bekräftades i dagarna.

Spiken i kistan

Konkursen är spiken i kistan för kedjan, som funnits i Sverige sedan 1980-talet.

Under våren stängde bolaget sina butiker i Nordstan och på Frölunda torg i Göteborg. Dessutom kursade ett av de två kvarvarande svenska franschisebolagen.

Den sista finns kvar i Linköping, där lagret sålts ut på rea.

– Det är ingen rörelse som kan fortsätta, sade konkursförvaltaren Kenneth Nilsson till Dagens Handel vid tillfället.

Stängd webbshop

Esprit har länge levt även på sin onlinebutik, men där möts nu svenska kunder av ett meddelande om att hemsidan är stängd.

– Vi kan för närvarande inte behandla nya beställningar och vår webbshop kommer att vara stängd tills vidare, framhåller Esprit och tillägger:

– Vi hoppas kunna vara tillgängliga för dig snart igen. Om du har några frågor eller funderingar är du välkommen att kontakta oss. Om du vill granska statusen för din nuvarande beställning, tänk på att du fortfarande kan logga in på ditt konto.

Kris efter pandemin

Esprit, som drivs av ett tyskt bolag, hamnade i kris under pandemin.

Omsättningen rasade från 143 till 90 miljoner mellan 2021 och 2022, företaget gick med flera miljoner i förlust och var nära konkurs redan då.

– Pandemin resulterade i omfattande tillfälliga butiksstängningar i Europa och Asien, vilket bidrog till att ledningen vidtog åtgärder i form av ett skyddsförfarande då det tyska bolaget försattes i rekonstruktion, framhåller Esprit Sweden AB i årsredovisningen för 2022 enligt sajten Ehandel.

– För Esprit Sweden AB innebar detta att företaget var tvungen att frångå det internprissättningsavtal som satts upp för koncernen och att bolaget fick efterskänka sina fordringar hos det tyska koncernbolaget.

Totalt stänger nu fyra butiker i Täby, Nacka, Malmö och Helsingborg vilket påverkar ett 30-tal anställda.

Foto: Väla

Text: Redaktionen