KLARLAGT: Detta ökar drickandet i Sverige

2023 07 13

Svenska folkets alkoholkonsumtion ökar under sommarmånaderna.

Enligt organisationen IQ, ett fristående dotterbolag till Systembolaget, ökar alkoholkonsumtionen med hela 70 procent under sommaren.

­ – Under juni och juli är svenskens alkoholkonsumtion som högst. I juli förra året drack vi 67 procent mer än i bottenmånaden februari, antal dryckestillfällen var 43 procent fler och antalet intensivkonsumtionstillfällen var 86 procent fler, framhåller IQ i ett pressmeddelande.

Pekar ut stark bidragande orsak

Semestertider och mer tid i vänners sällskap kan vara två anledningar till att drickandet ökar under sommaren.

Men det finns även en annan starkt bidragande orsak: Sociala medier fylls av bilder på alkohol.

Ett fenomen som ökar den totala alkoholkonsumtionen i samhället.

– Forskning visar att risken att unga ska dricka alkohol den närmsta månaden ökar om deras vänner postar inlägg om alkohol. Vi kan anta att detta mönster ser snarlikt ut i övriga befolkningen, skriver IQ.

Kan vara problematisk

Mojtaba Ghodis, vd på IQ, varnar för att det stora antalet alkoholbilder i sociala medier-flödet kan vara problematiskt.

Framför allt för personer som har svårt att avstå alkohol.

–  En utmaning är att när du och jag omedvetet, och med positivt uppsåt, delar med oss av våra semesterbilder med alkohol i handen så kan det påverka andras alkoholvanor negativt. För många av oss är det troligen inget problem med alkoholromantik i våra flöden, men så är det inte för alla, säger Mojtaba Ghodis.

IQ:s vd går nu ut med flera uppmaningar till personer som riskeras att påverkas negativt av alkoholbilder i flödet.

–  Om alkoholbilder påverkar dig negativt kan det vara läge att rensa bland vilka konton du följer, behåll de som ger dig inspiration och energi. Eller till och med ta en paus från sociala medier, njuta av dina egna stunder och sluta jämföra med andras.

IQ:s tips för sociala medier i sommar

Rensa. Om alkoholbilder påverkar dig negativt kan det vara läge att rensa bland vilka konton du följer, behåll de som ger dig inspiration och energi. 

Pausa. Påverkas du av alkoholbilder i flödet så att du känner ett sug efter att dricka, trots att du inte tänkt det? Ta i så fall en paus från sociala medier, njut av dina egna stunder och sluta jämföra med andras. 

Reflektera. Kom ihåg att vardagens rutiner, som att diska eller dammsuga, inte delas lika ofta.

Foto: M. Joannon

Text: Redaktionen


Ny mobilregel införs i sommar – ska gälla i hela Sverige

2025 04 24

Nya EU-regler gällande mobiltelefoner träder i kraft i sommar.

Det innebär därmed förändringar för hela Sverige.

Förändringarna är flera och den röda tråden är att mobilerna ska bli mer hållbara över tid.

En av de mest omtalade justeringarna är att alla mobiltelefoner numera måste tåla vatten, damm och ha ett hållbart skydd mot “oavsiktliga fall eller repor”.

– Krav på ekodesign kommer att gälla för smartphones och surfplattor som släpps ut på EU-marknaden från och med den 20 juni 2025, bekräftar EU-kommissionen i ett uttalande.

Dessutom införs regler om demontering och reparation, vilket innebär att tillverkaren blir skyldig att tillhandahålla reservdelar inom 5-10 arbetsdagar och i sju år efter att varan sålts.

Alla ska säljas med etikett

EU har fler krav som blir verklighet i sommar.

Till exempel ska då alla mobiltelefoner säljas med en etikett som idag vanligtvis syns på vitvaror som kylskåp och tvättmaskiner.

Det handlar om en energimärkning som måste informera om telefoners och surfplattors energieffektivitet och batterilivslängd. Även skyddet mot damm, vatten och fall ska framgå på etiketten.

Denna energimärkning kommer att hjälpa EU-konsumenter att göra mer informerade och hållbara köpval och uppmuntra hållbar konsumtion, framhåller EU-kommissionen.

Etiketten som ska synas på telefoner och surfplattor. Foto: EU-kommissionen.

Sparar två tredjedelar av energi

Enligt EU ska batterierna hålla åtminstone 800 så kallade laddcykler utan att tappa mer än 20 procent av den ursprungliga kapaciteten.

Produkter som undantas från de nya reglerna är sådana med vikbar skärm eller som redan släppts ut på marknaden före den 20 juni. Annars gäller förändringen samtliga mobiler och surfplattor med en skärm på 7-17,4 tum.

– Mobiltelefoner och surfplattor som produceras under dessa regler kommer att spara nästan 14 terawattimmar i primärenergi varje år till 2030, förklarar EU-kommissionen.

– Detta är en tredjedel av den primära energiförbrukningen för dessa produkter idag. De nya reglerna kommer också att bidra till att optimera användningen och återvinningen av kritiska råvaror.

LÄS MER: Mobilbolag i konkurs – “Aldrig tidigare skådade utmaningar”

Foto: Kaboompics.com

Text. Redaktionen


Jysk-butik stänger efter 25 år – lämnar staden helt

2025 04 24

Jysk stänger en av sina butiker efter 25 år.

Kedjan har under den senaste tiden gett besked om expansion till bland annat Uruguay och Marocko.

I Sverige stänger de dock nu en butik.

Jysks enda butik i Söderköping läggs ner efter 25 år – och kedjan lämnar därmed staden helt och hållet.

Det framhåller Jysk i ett pressmeddelande.

“Är tråkigt”

Det är dock inte av ekonomiska skäl som butiken läggs ner.

Jysk har fattat beslutet att permanent stänga butiken i Söderköping på grund av “begränsade möjligheter att utveckla butiksdriften”.

Kedjan har letat efter en ny lokal i området utan framgång och väljer nu att avsluta verksamheten.

– Det är tråkigt att vi behövt komma till det här beslutet men vår befintliga lokal passar varken vårt nya butikskoncept eller ger förutsättningar för den arbetsmiljö som vi vill erbjuda medarbetarna, säger regionchef Anders Ljungar.

– Därför är det nödvändigt att ta det här beslutet.

Efter 25 år

Jysk har funnits i Söderköping i mer än 25 år och har enligt egen utsago under lång tid sökt olika möjligheter för utveckling av den lokala Jysk-butiken.

Nu får kunderna ta sig till Norrköping istället.

– Nu hoppas vi att kunderna känner sig välkomna till vår butik i Mirum, Norrköping. Den butiken har vi nyligen uppdaterat för att möta både kundernas och medarbetarnas behov, säger Anders Ljungar.

Sista försäljningsdagen blir 30 september.

Marocko och Uruguay

Under våren har Jysk meddelat att kedjan expanderat till Marocko och Uruguay.

I Marocko rör det sig om två nya butiker i Casablanca, som ligger i Viva Park och Aeria Mall.

I Uruguay har en butik öppnats i huvudstaden Montevideo.

“Har varit ett mål”

Rami Jensen, VD och koncernchef på Jysk, är exalterad över expansionen.

– Att expandera till Afrika har varit ett långsiktigt mål för JYSK, och idag är vi stolta över att göra det till verklighet med våra första butiker i Casablanca, säger Jensen.

– Det är alltid speciellt att öppna nya butiker och ännu mer speciellt när det sker på nya marknader och på en ny kontinent som idag.

Läs mer ekonomi-nyheter:

Svagare Volvo-rapport än väntat - Ekonomibladet

Ny tung konkurs i bilbranschen - Ekonomibladet

Foto: Jysk

Text: Redaktionen