Klädföretag i konkurs – funnits sedan 1998

2024 07 15

Konkursansökningarna fortsätter att ramla in.

På måndagen kommer uppgifter om att modehandlaren Zoovillage, som har funnits sedan 1998, går i konkurs.

Bolaget har ansökt om konkurs vid Stockholms tingsrätt och en konkursförvaltare har fått uppdraget att hantera situationen.

Det rapporterar sajten E-handel och Dagens Industri.

Minskad försäljning

När Zoovillage grundades 1998 så satsade man på streetmode, och har över tid utökat utbudet.

Under de senaste åren har dock försäljningen minskat och kostnaderna ökat.

Höga kostnader för kundanskaffning har beskrivits som ett problem i årsrapporten.

“Tekniska problem”

Via sin webbsida skriver Zoovillage att man för närvarande har tekniska problem.

– Just nu har vi tekniska problem och det är inte möjligt att handla. Vi tackar för ert tålamod och hoppas vara tillbaka inom kort. Har du mottagit en orderbekräftelse eller skickat din retur kommer dessa att hanteras som vanligt.

Fortsätter ramla in

Konkursansökningarna i Sverige fortsätter att ramla in.

2024 har varit ett tufft år och har fortsatt i juni, om än det tycks röra sig om en viss minskning.

– I juni gick 915 företag i konkurs, en ökning med 3 procent jämfört med juni 2023, förklarar myndigheten Tillväxtanalys.

– Det var också det högsta antalet konkurser i juni månad sedan 1996. Ökningen i juni 2024 var dock mindre än tidigare månader under året.

Tusentals anställda

Tusentals anställda runt om i landet fortsätter att påverkas av konkurserna.

– Konkurserna i juni berörde 2 854 anställda, en ökning med 67 procent jämfört med juni 2023.

– Ur ett historiskt perspektiv var antalet anställda berörda av konkurser högt i juni 2024. Jämfört med motsvarande månad tidigare år var antalet berörda anställda i juni 2024 det högsta sedan 2013.

– Hittills i år har 5 872 företag med sammanlagt 14 675 anställda gått i konkurs, vilket innebär en ökning med 38 procent av antalet företagskonkurser och en ökning med 65 procent av antalet berörda anställda jämfört med motsvarande period 2023.

Foto: P. du Preez

Text: Redaktionen


Akut uppmaning till folk som använder Google Chrome

2024 08 24

En allvarlig säkerhetsbrist i webbläsaren Chrome har upptäckts.

Den har enligt Google redan utnyttjats för fullt av hackare med onda avsikter. 

Sårbarheten ska finnas i V8 Javascript och Web Assembly. Den innebär bland annat att kriminella kan komma att fjärrstyra din dator.

Lyckligtvis har Google identifierat sårbarheten och hittat en lösning.

Nu uppmanar man alla användare av Chrome att se till att man har den senaste uppdateringen på plats för att skydda sig mot hotet, rapporterar bland annat techsajten The Hacker News.

Högst medvetna

Google har inte gått ut med några ytterligare detaljer om sårbarheten.

Det har att göra med att man inte vill bjuda kriminella aktörer på någon information som kan komma att utnyttjas och istället säkerställa att majoriteten av användarna kan surfa säkert.

Man erkänner dock att sårbarheten, som går under namnet CVE-2024-7971, är högst verklig.

– [Google är] medvetna om att en exploatering för CVE-2024-79171 existerar i verkligheten, framhåller teknikjätten i ett uttalande.

Flera webbläsare hotade

Det normala är att Chrome uppdateras av sig själv.

Men Google uppmanar ändå att kontrollera så att man inte använder en gammal version där man riskerar att bli hackad.

Det kan man göra genom att skriva in chrome://settings/help i webbläsaren, tipsar Computer Sweden.

Den senaste uppdateringen är versionen med namnet 128.0.6613.84.

Även de som använder andra webbläsare än Chrome kan behöva agera.

Använder du en annan Chromium-baserad webbläsare som Microsoft Edge, Brave, Opera och Vivaldi bör du också uppdatera så snart som möjligt, uppger den svenska datorsajten vidare.

Så uppdaterar du Google Chrome

  1. Öppna Chrome på datorn.
  2. Klicka på de tre punkterna uppe till höger
  3. Klicka på ”Hjälp” och sedan ”Om Google Chrome”
  4. Klicka på ”Uppdatera Google Chrome” (om alternativet inte finns har du redan den senaste versionen)
  5. Klicka på ”Starta om”

LÄS MER: Forskare varnar användare av Google Chrome

Foto: Firmbee

Text: Redaktionen


Oväntad upptäckt om elbilar – “Vi är förvånade”

2024 08 24

En ny undersökning visar ett överraskande fynd om elbilarnas däck.

Elbilar är ofta tyngre än diesel-och bensinbilar.

Trots detta slits inte däcken lika mycket som man tidigare har trott.

En ny undersökning visar på överraskande resultat gällande elbilarnas däck.

Det rapporterar Sveriges Radio.

“Borde ta slut snabbare”

Tidigare har man trott att elbilarnas däck slits betydligt mer än den nya undersökningen från Däckbranschen visar.

Mattias Hjort på Väg- och Transportforskningsinstitutet förklarar.

– Elbilarna är ofta utrullade med väldigt lättrullade däck för att få längre räckvidd, och då har de lite mindre mönsterdjup till att börja med, säger han till SR.

– Då tänker man att de borde ta slut lite snabbare.

“Vi är förvånade”

Mattias Hjort är överraskad.

– Vi är ändå förvånade över att däcken var i så gott skick.

Han understryker även att mer forskning behövs om ämnet.

Olika anledningar

Möjliga förklaringar till att elbilarnas däck var i så gott skick kan ha att göra med ålder och noggrannhet.

– Andelen bilar med mönsterdjup på tre millimeter eller mindre var tydligt mindre för elbilar än för andra bilar, framhåller bolaget Däckrazzia.

– Även när det gäller trycket i däcken skiljer elbilsägarna ut sig på ett positivt sätt.

– De flesta elbilarna är av nyare årsmodell, vilket sannolikt är en del av förklaringen till elbilarnas bättre däckstatus, fortsätter Däckrazzia.

– Men även vid en jämförelse med andra bilar högst fem år gamla finns det tydliga skillnader till elbilarnas fördel.

"Är överraskande"

Fredrik Ardefors, vd Däckbranschen Sverige, uttalar sig om den oväntade upptäckten,

– Resultatet är överraskande och pekar på behov av fördjupad analys. Det finns fler möjliga anledningar än skillnad i ålder på bilar, säger han.

– Kanske är elbilsägarna mer noggranna med till exempel däcktrycket för att bibehålla en bra räckvidd. Kanske byter de sina däck oftare. Vi kommer att fortsätta följa upp frågan om däckens skick på elbilar jämfört med andra bilar.

Foto: My Energy

Text: Redaktionen