Kände till knarkskandalen – höll den hemlig

2024 01 19

Uppgifter om knarkskandalen i riksdagen var kända en månad innan de publicerades.

Riksdagens säkerhetsavdelning fick information om Aftonbladets knarkavslöjande redan i december.

Uppgifterna om spår av narkotika på toaletterna på flera av partiernas riksdagskanslier publicerades i onsdags, alltså den 17 januari.

Men redan i december upprättades en polisanmälan angående dessa fynd, rapporterar Expressen.

I samband med det fick också riksdagens säkerhetsavdelning information om upptäckten.

Ingen information

Trots det fick partierna ingen information om att det hade hittats spår av droger på kansliernas toaletter.

Flera partiföreträdare uppger istället att de fick kännedom om fynden i samband med Aftonbladets publicering, eller strax där innan.

– Ingen information om kokainfyndet i riksdagen gavs till gruppledarna i december, skriver Vänsterpartiet.

Även Liberalerna uppger att informationen nått dem först i nära anslutning till publiceringen.

– Vi fick informationen dagen innan, skriver Liberalerna.

Även Socialdemokraterna uppger att de fick kännedom om kokainavslöjandet först i samband med Aftonbladets publicering.

Kände inte till anmälan

Den polisanmälan som upprättades i december tycks vara ett mysterium.

Enligt riksdagens säkerhetschef Niklas Åström fick han information om upptäckten i samband med att polisen upprättade en anmälan som var baserad på uppgifter från Aftonbladet.

– Vi blev kontaktade av polisen i december om att de upprättat en anmälan med anledning av uppgifter om knarkspår som de fått av Aftonbladet, skriver han i ett mejl till Expressen.

Aftonbladet förnekar dock att man informerat polisen om kokainupptäckten.

Lades ned

Polisen ansåg att anmälan om kokainupptäckten inte gick att utreda.

Den lades därför ned tre dagar efter att den hade upprättats.

Aftonbladets avslöjande visade att det fanns spår av kokain på fyra av de åtta riksdagspartiernas kanslitoaletter.

Enligt Aftonbladet väckte avslöjandet panik på kanslierna, samtidigt som flera partier påpekade att det är många som har tillgång till kanslilokalerna.

Foto: Tim-Mossholder resp Colin-Davis

Text: Redaktionen


JUST NU: Ryska tåg attackerade

2025 09 14

Två ryska tåg har spårat ur.

Ukraina fortsätter att attackera rysk infrastruktur.

Främst rör det sig om gas-och oljeinfrastruktur.

Nu kommer dock uppgifter om att två ryska tåg har spårat ur – och Ukraina tar enligt källor på sig attacken, rapporterar AFP.

Två tåg urspårade

Det framgår i nuläget inte exakt vad anledningen till urspårningarna är.

Klart står dock att två tåg i olika delar av den västra Leningradregionen i Ryssland spårade ur tidigt på söndagen, vilket ledde till att en tågförare omkom och tågtrafiken stördes.

Incidenterna inträffade några timmar efter att en sprängladdning detonerat på en järnvägssträcka i den västra regionen Oryol i Ryssland sent på lördagen.

“Undersöker sabotage”

En källa inom den ukrainska underrättelsetjänsten uppger att Ukraina står bakom attackerna.

Syftet ska vara att förhindra leveranser till fronten.

– Utredarna undersöker möjligheten att det rör sig om sabotage, säger guvernör Alexander Drozdenko enligt Moscow Times.

Läs mer: Nya regler för ryssar i Sverige

“Är viktiga”

Så här lyder kommentarerna från den ukrainska källan:

– Dessa järnvägslinjer är viktiga försörjningsvägar för ryska styrkor som opererar i riktning mot Kharkiv och Sumy, säger personen enligt Kyiv Independent.

– Skadorna på dessa järnvägslinjer kommer att medföra allvarliga logistiska utmaningar för Ryssland, vilket kommer att ha en betydande inverkan på landets förmåga att genomföra offensiva operationer mot Ukrainas styrkor.

Situationen just nu

Situationen vid frontlinjen är alltjämt låst, ryska styrkor gör vissa framsteg i de östra delarna av Ukraina men det rör sig inte om några större sådana.

Samtidigt fortsätter Ukraina att attackera rysk infrastruktur för att försvaga landets ekonomiska styrka.

Förhandlingar mellan Ukraina och Ryssland är pausade, uppger Kreml.

Läs mer: Sjukt besked om Putins armé – hela befolkningen kan drabbas

Foto:

Text: Redaktionen


SVERIGE: “Total kollaps” för vindkraften

2025 09 14

Svensk vindkraft är i kris.

Tidigare i år meddelade branschorganisationen Svensk Vindenergi att det blivit “tvärnit för vindkraftstillstånd”.

Förra året godkändes bara två av 31 ansökningar om ny vindkraft, då kommuner och Försvarsmakten utgör motstånd.

– Man kan nästan prata om en total kollaps, skriver DN:s Peter Alestig.

Läggs på is

Utöver ansökningar som inte får godkänt går det även trögt för godkända projekt.

Exempelvis har Vattenfalls satsning Kriegers flak pausats.

– Under sommaren har flera vindkraftbolag gått i konkurs och mer är att vänta, skriver Alestig.

Tvärnit

Kommunala veton och Försvarsmaktens invändningar var de främsta orsakerna till att endast två nya tillstånd gavs för vindkraft på land och till havs i Sverige under fjolåret. 

Nu hotas den storskaliga utbyggnaden av elproduktionen i Sverige enligt branschorganisationen Svensk Vindenergi.

Läs mer: 420 000 svenskar riskerar betala mer än de behöver – enkelt att lösa

“Är allvarligt”

Ina Müller Engelbrektson, branschjurist hos Svensk Vindenergi, kommenterar läget.

– Det är oerhört allvarligt att så mycket ny elproduktion stoppas när utbyggnaden behöver öka kraftigt, säger Müller Engelbrektson.

– Regeringen har möjligheten att snabbt förbättra förutsättningarna genom att ändra formerna för det kommunala vetot och få de utlovade incitamenten till kommuner, närboende och lokalsamhälle på plats. Vidare behövs ett tydligt uppdrag till Försvarsmakten att arbeta för samexistens med vindkraften där det går.

Uppmanar regeringen

Under 2023 beviljades totalt 12 tillstånd.

Enligt Peter Alestig finns det flera anledningar till kollapsen, däribland en otydlig energipolitisk linje och osäkerhet kring elproduktionen.

Lina Kinning, ansvarig för havsbaserad vindkraft hos Svensk Vindenergi, uppmanar regeringen att agera.

– Regeringen behöver nu ge de tillstånd som behövs för att möjliggöra den elproduktion som Sverige behöver för omställningen, menar hon.

Läs mer: EU:s vändning – ny chans för bensin- och dieselbilar

Foto: N. Doherty

Text: Redaktionen