KAMPANJER: Trollen som gör allt för att störa

2022 11 07

Det amerikanska mellanårsvalet ser, som väntat, ut att bli en historia som påverkas av både de demokratiska och republikanska partierna, men också påverkanskampanjer från ryska trollfabriker.

Det framkommer från amerikanska analytiker som synat läget inför tisdagens val.

Målet: Att sprida osäkerhet och misstro. Dels kring det amerikanska valsystemet. Dels ha åsikter kring USA:s stöd till Ukraina.

Vill få stopp på Ukrainastöd

– Det är tydligt att de försöker få dem att kapa stödet och pengarna till Ukraina, säger Alex Plitsas, tidigare Pentagonmedarbetare som nu arbetar för techbolaget Providence Consulting Group, till New York Times.

Det amerikanska mellanårsvalet ska ge besked kring hur den amerikanska väljarkåren uppfattar att nuvarande president Joe Biden, demokraterna, har skött sig sedan valet 2020, men också ett besked kring hur republikanerna har skött sin oppositionspolitik.

Externa kampanjer vill störa

Men det är alltså långt ifrån bara inrikesrelaterade fenomen som påverkar valresultaten i senaten och representanthuset. Det är också externa kampanjer från ryssrelaterade sociala medier-konton.

De utger sig helt sonika för att vara ilskna amerikaner som tar duster på sociala medier-plattformar. Deras måltavlor: Demokratiska politiker i de stater där senatsvalet enligt opinionsundersökningarna är ytterst jämnt.

Men också i andra stater och med andra tillvägagångssätt:

– Misstänkta ryska agenter har använt högerextrema mediaplattformar för att nedvärdera demokratiska kandidater i Georgia, New York, Ohio och Pennsylvania i ett förnyat försök att påverka väljarna, har privata forskare poängterat, enligt CNN.

Rekommendationer från FBI och CISA

För att om möjligt hindra yttre påverkan har den amerikanska säkerhetspolisen FBI och CISA, Sybersäkerhets- och infrastrukturmyndigheten, gått ut med rekommendationer inför morgondagens val.

På sin hemsida, cisa.gov, kommer man med elva punkter för amerikanerna att tänka på inför valet. Bland annat rekommenderar man dem att vad gäller registrering inför valet och själva röstprocessen och de efterföljande resultaten, endast lita på officiella representanter för de statliga och lokala valmyndigheterna.

Foto: M. König

Text: Redaktionen


Jättebesked från City Gross – “Gäller alla kunder”

2024 04 24

City Gross genomför nu omfattande prissänkningar.

Det har som bekant varit ett par tuffa år för hushållen, som har drabbats av ordentliga prisökningar på matvaror.

Situationen har dock stabiliserats något, och inflationstakten närmar sig riksbankens mål.

Mot bakgrund av de tuffa tiderna som har varit så går City Gross på tisdagen ut med ett mycket positivt besked till kunderna.

150 vardagsvaror

Matkedjan går ut med meddelandet och riktar sig direkt till kunderna.

– För att underlätta i vardagen sänker nu City Gross priset på ytterligare 150 produkter, denna gång endast från kända varumärken, framhåller livsmedelsföretaget i ett pressmeddelande.

“Gäller alla kunder”

City Gross understryker att prissänkningarna gäller alla kunder, och inte bara medlemmar.

– Precis som kedjans tidigare prissänkningar sänker man även denna gång ordinarie pris, det vill säga att prissänkningen inte är begränsad till en viss period. Den gäller dessutom alla kunder, inte endast för medlemmar. 

– Prissänkningarna sker över stora delar av sortimentet med fokus på viktiga vardagsvaror som konsumenterna köper veckovis och gäller denna gång enbart kända märkesvaror som Felix köttbullar och Friggs riskakor. 

“Har varit tufft”

Vd Anders Wennerberg menar att han sympatiserar med konsumenterna.

– Våra kunder har under en längre period befunnit sig i en tuff situation rent ekonomiskt, säger han.

– Även om prognoserna framåt ser ljusare ut finns det fortfarande ett stort behov av att kunna handla mat till billigare pris. Under 2023 investerade vi i flertalet prissänkningar och det arbetet fortsätter under 2024.

Det gäller

City Gross förklarar vidare vad som gäller framöver.

– Sänkningarna gäller i samtliga City Gross-butiker och på citygross.se från och med den 22/4 och sker i tre omgångar med start v. 17. Ytterligare prissänkningar sker vecka 19 & 21 med 50 produkter från kända varumärken per omgång. 

– Vi har genom varumärken som Garant, Eldorado och Fixa ett starkt erbjudande på EMV. Nu blir vi ännu mer prisvärda även på kända varumärken som vi vet att många av våra kunder uppskattar och handlar på veckobasis, säger Anders Wennerberg. 

Foto: City Gross

Text: Redaktionen


Storkedja stänger allt i Sverige – över 50 butiker slår igen

2024 04 24

En populär butikskedja inom hälso- och skönhetsbranschen lägger ner verksamheten i Sverige.

Det handlar om krisande The Body Shop som tvingas stänga samtliga butiker i Sverige.

Kedjan har över 50 butiker i landet.

”Noggrant övervägande”

Beslutet fattades på en extrainsatt bolagsstämma, rapporterar nättidningen Ehandel.

– Efter vederbörligt och noggrant övervägande, föreslog och beslutade aktieägaren att bolaget ska träda i frivillig likvidation, står det i protokollet från bolagsstämman, uppger tidningen.

Stora problem

The Body Shop har tampats med ekonomiska bekymmer under en längre tid.

Kedjan har lagt ner e-handeln och flera butiker har tvingats slå igen dörrarna i Sverige under 2024 – bland annat har butiker i Kungsbacka och Växjö stängts ner.

 – Det har inte funkat helt enkelt. The Body Shop har valt att avveckla butiker på andra ställen i Sverige med tror jag, sa Mats Jäderberg, chef på köpcentret Grand Samarkand, till Smålandsposten efter stängningen i Växjö.

Konkurs i grannländerna

Butikskedjan har tidigare försatts i konkurs i Danmark och Norge.

Dessutom befinner sig The Body Shop i rekonstruktion i både  Kanada och Storbritannien. 

Kedjan väntas stänga uppemot 100 butiker på de brittiska öarna.

Betydande minskning 

The Body Shop har funnits i Sverige sedan 1979 och har haft 57 aktiva butiker i landet.

Under förra året sålde bolagets Sverigeavdelning för 213 miljoner kronor – en minskning med 15 procent jämfört med året innan.

Stor aktör 

The Body Shop grundades 1976 i Brighton, Storbritannien.

Sedan dess har butikskedjan vuxit till en global verksamhet med över 30 miljoner kunder i hela världen. 

I dag har The Body Shop 22 000 anställda och 3 000 butiker i över 60 länder.

Foto: T. Mossholder

Text: Redaktionen