JUST NU: Zelenskys besked till presidenten – du är inte välkommen

2022 04 13

Tysklands president Frank-Walter Steinmeier planerade att besöka Kyiv.

Men hans planerade besök stoppades.

Ukraina tackade nej.

Var redo

Steinmeier motiverade sin resa till Kyiv med att den skulle skicka ”en stark signal om europeisk solidaritet med Ukraina”, rapporterar tyska Bild.

– Jag var redo för det. Men tydligen, måste jag erkänna, var det inte önskat i Kyiv, säger han enligt tidningen.

Presidenten stoppade besöket

I veckan ska ledare från de baltiska länderna och Polen besöka Kyiv. Polens president Andrzej Duda har föreslagit att han tyska kollega kan medverka på resan, erfar Bild.

Men Ukrainas president Volodymyr Zelensky förkastade förslaget. Han vill inte träffa Steinmeier. Men de andra EU-ledarna är välkomna.

Bakgrund

Historien bakom Ukrainas vägran är den tyske presidentens relation till Ryssland.

– Vi vet allt om Steinmeiers nära band till Ryssland, säger en ukrainsk diplomat till Bild.

Nära band med Putins inre krets

Som utrikesminister hade Steinmeier en nära relation till sin ryske motsvarighet Sergej Lavrov. Lavrov som i dag sprider rysk propaganda om kriget och förödelsen i Ukraina. 

Efter Rysslands invasion av Ukraina den 24 februari publicerades flera bilder i sociala medier, där den tyske presidenten sågs omfamna Lavrov. Bilderna väckte stor kritik. Presidenten fick pudla. I media förklarade han att han kände en stor ånger för sitt tidigare stöd för gasledningen Nord Stream 2.

Anhängare till kritiserade projektet

Den kontroversiella gasledningen Nord Stream 2 var ett jätteprojekt som skulle fördubbla tillförseln av rysk gas till Tyskland.

Den 250 mil långa gasledningen har stoppats från att tas i bruk sedan Ryssland inledde sitt anfallskrig mot Ukraina.

Foto: Volodymyr Zelensky FB

Text: Redaktionen


JUST NU: Populär svensk aktie rusar – når rekordnivåer

2025 06 19

Saab går starkt och under torsdagsmorgonens inledande handel nådde aktien nya rekordnivåer.

I början av förra veckan sjönk aktievärdet på Saab, då både SEB och Bank of America sänkte sina rekommendationer för aktien.

Nu har vinden vänt och under morgonens handel lyfte aktien över 4 procent, rapporterar Di.

Stor affärsöverenskommelse

Den stora rusningen kom efter att Saab under onsdagskvällen offentliggjorde Frankrikes avsikt att köpa två radarspaningsplan av modellen GlobalEye.

– Avsiktsförklaringen, som undertecknades idag på Paris Air Show, inkluderar DGA:s (red anm: den franska regeringens försvarsupphandlings- och teknikmyndighet) avsikt att köpa två GlobalEye-plan av Saab, skriver företaget i ett pressmeddelande.

Försvarsministern positiv

Den svenske försvarsministern Pål Jonsson, som själv varit på plats under Paris Air Show, understryker betydelsen av affärsuppgörelsen.

– Det här är ett genombrott för det fransk-svenska samarbetet, säger han till Di.

Utökad försvarsbudget

Ytterligare en av torsdagsmorgonens nyheter kan ha spelat in på Saabs starka start under aktiemarknadens inledande timmar.

Samtliga svenska riksdagspartier är nu överens om att landets samlade försvarsutgifter ska upp till 5 procent av BNP.

– Idag presenterar regeringen, tillsammans med Socialdemokraterna, Sverigedemokraterna, Vänsterpartiet, Centerpartiet och Miljöpartiet, en överenskommelse om att göra en historisk utbyggnad av det svenska försvaret för att nå Natos nya mål för försvarsutgifter, som bedöms bli 3,5 procent av BNP, skriver regeringen i ett pressmeddelande.

– Om Nato skulle enas om ett ytterligare mål om 1,5 procent av BNP för bredare försvars- och säkerhetsrelaterade investeringar är partierna överens om att Sverige också bör uppnå detta.

LÄS MER: Kalldusch för Skatteverket

Saabs nya rekordnivå

Sedan årsskiftet har Saab gått starkt och aktien har stigit med omkring 120 procent.

Under torsdagsmorgonen nådde aktien den nya rekordnoteringen 519 kronor, men har efter det fallit tillbaka något.

Vid årsskiftet hade Saab knappt 189 000 aktieägare och toppade då listan över flest antal nya enskild ägare, enligt Privata Affärer.

LÄS MER: Klassisk butik i konkurs efter mer än 30 år

Text: Redaktionen


Klassisk vara försvann från matbutiker – gör nu efterlängtad comeback

2025 06 19

Svenska folket köper kvarg som aldrig förr.

De senaste åren har svenskarnas efterfrågan på mejerivaran ökat dramatiskt, vilket marcusoscarsson.se tidigare rapporterat om.

Hyllorna har ofta gapat tomma i butikerna till följd av rusningen.

– Det är stor brist, det kommer och går. För det mesta är det tomt, och så kommer en skvätt och så tar det slut samma dag, sade Magnus Graf, butikschef på Willys, till SR i höstas.

Storsatsning

Nu agerar en av landets stora kvargproducenter. Produktionskapaciteten kommer att öka kraftigt.

Det handlar om Skånemejerier som genom investeringar planerar att öka kapaciteten vid mejeriet i Malmö med hela 50 procent.

– Svenskar gillar kvarg, och allra helst svensk kvarg, men de gillar också variation. Det ska vara många olika smaker, konsistenser, med fruktbitar, utan fruktbitar, sötare, syrligare, säger Tintin Mattsson, anläggningschef i Malmö.

Kvarg gör med andra ord "comeback" och ska nu vara tillbaka för att stanna. Brist i butiker ska alltså bli ett minne blott.

– Vi utökar vår produktion av Lindahls kvarg för att kunna tillgodose alla målgrupper, samtidigt som vi accelererar vårt hållbarhetsarbete för att minska vår miljöpåverkan, säger Tintin Mattsson.

Viktigt för inhemska matproduktionen

Skånemejerier storsatsar även på sina andra anläggningar, med investeringar på totalt 250 miljoner kronor de kommande två åren.

Skåne har bland världens bästa jordbruksmarker, och omkring 30 procent av Sveriges livsmedelsproduktion sker i regionen, uppger företaget.

– Behovet har faktiskt aldrig varit större, och som skånsk livsmedelsproducent har vi stor betydelse för hela landets matproduktion och försörjningstrygghet, säger vd Cecilia von Perglas.

– Vi har även ett ansvar för att driva på utvecklingen hälsosamma och hållbara matvanor i hela Sverige.

LÄS MER: Dåliga nyheter för alla som gillar räkor

”Kvargfeber”

Det råder ”kvargfeber” i såväl Sverige som Europa.

Det menade Max Wallenberg, presschef på Arla Foods, när svenskarnas nya kostvanor blev synliga genom de tomma butikshyllorna i höstas.

– Vi tillverkar mer än någonsin tidigare, men trots det har vi inte lyckats möta upp konsumenternas efterfrågan, sa han till P4 Skaraborg då.

Rusningen tros hänga samman med en hälsotrend med fokus på att äta proteinrikt och fettsnålt.

LÄS MER: Hamburgerkedjan expanderar – utmanar Max och McDonalds

Foto: Mårten Ryner, Axfood

Text: Redaktionen