Zelenskyj till hårt angrepp mot Trump

2025 02 19

USA:s president Donald Trump vill se ett nyval i Ukraina.

På en pressträff hävdade Trump att förslaget om nyval kommer från honom själv, och inte från Ryssland.

Vidare påstod Trump att Ukrainas president Volodymyr Zelenskyj har rekordlågt stöd i opinionen.

– Jag avskyr att säga det, men hans siffror är nere på fyra procent, och hans land har sprängts i spillror, sade Trump.

Slår tillbaka

Nu svarar Volodymyr Zelenskyj på uttalandet.

Den ukrainske presidenten riktar hård kritik mot Trump.

På en pressträff säger Zelenskyj att Trump ”lever i en desinformationsbubbla”.

– Påståendet är rysk desinformation. När han pratar om fyra  procent så handlar det om desinformation. Vi tror att den kommer från Ryssland, säger Ukrainas president.

Tidigare mätningar har visat att Zelenskyj har ett väljarstöd på omkring 50 procent.

Trump har inte specificerat var han hämtat sina uppgifter från.

Ryskt krav

Under tisdagen uppgav källor för Fox News att Ryssland vill se ett nyval i Ukraina innan ett fredsavtal undertecknas.

– Putin bedömer sannolikheten att välja en marionettpresident som ganska hög och är också övertygad om att någon annan kandidat än Ukrainas nuvarande president kommer att vara mer flexibel och redo för förhandlingar och eftergifter, sade en källa med insyn i fredsförhandlingarna till nyhetskanalen. 

Ulf Kristersson går emot Trump

Sveriges statsminister Ulf Kristersson (M) motsätter sig det amerikanska och ryska kravet.

– Det är Ukraina som bestämmer över ukrainska val. De flesta förstår att mitt i ett invasionskrig, man har allmän mobilisering och undantagslagar, så går det inte att hålla val, säger han till Aftonbladet.

Kristersson tillägger att han är övertygad om att Ukraina kommer hålla demokratiska val efter kriget.

– Ukraina, som alla andra demokratier, vill ha val så fort som möjligt. Men jag litar på att Ukraina tar ansvar för detta.

Foto: President of Ukraine Office resp Official White House Photo by Molly Riley.

Text: Redaktionen


Godaste coladrycken är utsedd – slår Coca-Cola och Pepsi

2025 10 20

Den godaste coladrycken verkar varken produceras av Coca-cola eller Pepsi.

De två läskjättarna dominerar på marknaden.

I synnerhet är Coca-cola giganten. Företaget omsätter omkring 400 miljoner euro enbart för den svenska marknaden. 

Men trots det oslagbara varumärket bedöms inte drycken vara den godaste.

Åtminstone inte enligt juryn i ett nytt blindtest som nyligen gått av stapeln och som organiserades av lokaltidningen Nya Kristinehamns-Posten.

Oväntad vinnare

Istället är det en uppstickare som tar förstaplatsen.

Freeway Cola, som hittas på hyllorna i lågprisbutiken Lidl, anses vara godast när tidningens journalister undersökt saken.

Beskedet har knappast gått Lidl obemärkt förbi.

– Vi är väldigt glada över att vår cola från Freeway föll juryn i smaken. Det är återigen ett kvitto på att vi kan erbjuda våra kunder högsta kvalitet till branschens bästa pris, säger Robert Stekovic, inköps- och marknadsdirektör på Lidl Sverige, i en kommentar.

Andra "vinsten"

Utmärkelsen är ytterligare ett erkännande från Freeway som i somras även kammade hem en delad förstaplats när Sveriges bästa sockerfria coladryck testades av det oberoende testföretaget The Taste Lab.

Då fick man dela vinsten med Pepsi Max Sodastream.

– Intressant nog var det den sodastreamade coladrycken som vann och som rankades som bäst på de flesta av de testade parametrarna. Den hade bäst resultat på både helhetsintryck och munkänsla, och delad förstaplats på smak, sade Johan Swan, testansvarig vid tillfället.

Pepsin sågades: "Hostmedicin"

Fem personer deltog i blindtestet. Juryn hade därmed ingen aning om på förhand vilken läsk de smakade.

Samtliga alternativ betygsattes mellan 1-5. Med snittbetyget 3,8 hamnade Freeway Cola alltså i topp.

“Bra smak” och “passar de flesta” var några av motiveringarna.

Coca-cola var visserligen hack i häl med ett snittbetyg på 3,6. Någon jurymedlem klagade emellertid på “ingen fyllighet i munnen". Pepsi slaktades ännu hårdare och kallades för “hostmedicin” och ansågs ha en “trist eftersmak”.

LÄS OCKSÅ: Oväntad faktura skickas ut – betala inte

Här är alla betygen i testet

  1. Freeway Cola 3,8
  2. Coca-cola 3,6
  3. Coop cola 2,6
  4. Cuba cola 2,4
  5. Pepsi cola 2,4
  6. Premier cola 2,2
  7. Rally cola 1,8
  8. Ica cola 1,4

LÄS OCKSÅ: Flera matvaror störtdyker i pris – här är hela listan

Foto: A. Bianchi

Text: Redaktionen


20 oktober 2025

Här är Sveriges ”sämsta” bredbandsbolag – över 2 miljoner kunder

2025 10 21

Missnöjet med landets bredbandsoperatörer ökar bland svenska kunder.  

Det visar den senaste kundnöjdhetsundersökningen från Svenskt Kvalitetsindex (SKI), som fastslår att kundnöjdheten bland både privat- och företagskunder har minskat kraftigt. I genomsnitt uppgår kundnöjdheten bland privatkunder till 65 procent – en minskning med hela 3 procentenheter jämfört med föregående år.

Bäst och sämst

Sämst i klassen är bredbandsjätten Tele2, som har över två miljoner privatkunder i Sverige. Bolaget får värdet 60,2 på indexet som mäts mellan 0-100 – där betyg över 75 pekar på en stark relation mellan företag och kund, medan 60 eller mindre innebär att företaget har stora svårigheter att motivera kunder att stanna kvar.

Privatkunderna är mest nöjda med Ownit som toppar listan för andra året i rad. Bolaget får värdet 74,8, vilket är bäst av alla på listan.  

– Det känns otroligt inspirerande att se hur vårt långsiktiga arbete med kvalitet och enkelhet fortsätter att uppskattas. Vi vill att varje kund ska känna att de får en snabb, stabil och trygg uppkoppling utan krångel. Att vi nu får toppbetyg i alla kategorier visar att vi levererar på det löftet, säger Ownits marknadschef Erik Linde.

Servicen pekas ut

Att kundnöjdheten minskar i genomsnitt förklaras av att flera av bredbandsbolagens serviceaspekter får sämre omdömen än tidigare. I synnerhet handlar det om hur väl kunderna hålls informerade och hur kontakten upplevs.

– Vi ser att fler kunder haft kontakt med sin operatör, men betygen för dessa kontakter har sjunkit. Det tyder på att fler situationer kräver kontakt men att bemötandet och kommunikationen inte alltid möter förväntningarna, säger Johan Palmer, vd Svenskt Kvalitetsindex.

LÄS MER: Glädjebesked för hushållen: Kraftig nedgång på väg 

Hela listan

Här är hela listan på SKI:s uppmätta kundnöjdhet bland privatkunders bredbandsbolag. Över 75 innebär stark relation mellan företag och kund. Under 60 innebär att företaget inte kan räkna med att kunderna stannar kvar.

  1. Ownit (74,3)
  2. Bredband2 (70,2)
  3. Bahnhof (69,7)
  4. Övriga (67,0)
  5. Telia (65,1)
  6. Branschen (65,0)
  7. Telenor (64,4)
  8. 3 (62,5)
  9. Tele2 (60,2)

Källa: Svenskt Kvalitetsindex

LÄS OCKSÅ: Oväntad faktura skickas ut – betala inte

Foto: E. Ventur

Text: Redaktionen