Zelenskyj drar röd linje inför fredsförhandlingar

2025 03 12

Ukrainas president understryker vad den viktigaste röda linjen är vid ett eventuellt fredsavtal.

Amerikanska och ukrainska representanter har träffats i Saudiarabien.

Mötet resulterade bland annat i återupptagen underrättelsedelning från den amerikanska sidan såväl som ett förslag om eldupphör i 30 dagar – ett förslag som Ryssland ännu inte accepterat.

Nu understryker Ukrainas president Volodymyr Zelenskyj den viktigaste röda linjen inför ett eventuellt fredsavtal.

Det rapporterar Kyiv Independent.

“Absolut viktigast”

Ukraina kommer inte att erkänna några ockuperade territorier som en del av Ryssland enligt ett eventuellt framtida fredsavtal med Moskva, enligt Zelenskyj.

– Vi kämpar för vårt oberoende. Därför kommer vi inte att erkänna några ockuperade territorier som Rysslands. Detta är ett faktum, säger han.

– Vårt folk har kämpat för detta, våra hjältar har dött. Hur många skadade, hur många som dog. Ingen kommer att glömma det... Detta är den viktigaste röda linjen. Vi kommer inte att låta någon glömma detta brott mot Ukraina.

Ockuperar 20 procent

Ryska styrkor ockuperar för närvarande omkring 20 procent av ukrainskt territorium.

Donetsk, Luhansk, Kherson och Zaporizjzja kontrolleras delvis av ryska trupper. 

Ryssland hävdar att de annekterade hela territoriet i dessa regioner 2022, trots att de inte kontrollerar två regionala huvudstäder - Kherson och Zaporizjzja.

Moskva kontrollerar också hela den ukrainska Krymhalvön.

“Folk på väg”

Sent på onsdagseftermiddagen meddelar Donald Trump att amerikanska representanter i detta nu är på väg till Ryssland.

Detta för att diskutera en eventuell tillfällig vapenvila, rapporterar Reuters.

Inväntar detaljer

Kreml framhöll tidigare på onsdagen att de inväntar detaljer från Washington om ett förslag om 30 dagars vapenvila i Ukraina.

Samtidigt menar högt uppsatta källor i Moskva att ett avtal måste ta hänsyn till Rysslands framsteg och bemöta dess oro.

Uttalanden lär komma inom kort om Rysslands inställning till förslaget.

Foto: President of Ukraine Office

Text: Redaktionen


17 nov 2025

JUST NU: Elen är för billig – historiskt nödåtgärd i Sverige

2025 11 17

Elen är för billig i delar av Sverige.

Det får konsekvenser.

Låga elpriser i norra delarna av landet i kombination med höga vattenflöden gör att historiska mängder vatten dumpas från kraftverken utan att bli el, rapporterar SR. Aldrig förr har så mycket vatten släppts förbi turbinerna.

Enligt Jens Berggren, energiexpert på Vattenfall, är det en ovanlig situation.

– Dessa enorma vattenmängder vi har i Sverige gör att vi ibland måste spilla vatten, alltså släppa det förbi dammarna utan att de går igenom turbinerna och därmed genererar el.

Aldrig sett liknande

Jens Berggren understryker att åtgärden handlar om en säkerhetsfråga. Den måste prioriteras, även om ett värde går förlorat när vattnet släpps förbi turbinerna.

Men samtidigt som priserna är så låga i norr stiger elpriset i södra delarna av landet. Just nu är priset 3-4 gånger högre i de två sydligaste elprisområdena, enligt SR.

Vattenfalls energiexpert menar att han aldrig varit med om något liknande tidigare under motsvarande tid på året.

– Jag tror inte att det har varit riktigt så här mycket överkapacitet. Samtidigt rinner det till nytt vatten fortfarande, det kommer ytterligare regn och det fylls hela tiden på.

LÄS MER: Svensk får 800 miljoner kronor – nytt jätteavtal

Nästa halva landets produktion

I Sverige finns omkring 2 000 vattenkraftverk. Tillsammans står de för ungefär 45 procent av landets totala energiproduktion, enligt siffror från Vattenfall.

–  Det betyder att vi kan lagra vatten i dammarna när efterfrågan är låg och släppa ut vattnet när efterfrågan är större, förklarar Vattenfall på sin hemsida och tillägger:

– Vi kan till exempel spara på vattenkraften de dagar det blåser mer och det produceras mycket vindkraft. På så sätt kan vi hålla en jämn nivå av energiproduktion i landet.

LÄS MER: Årets uppgång utraderad – valuta faller kraftigt

Foto: Tomas Ärlemo/Svenska kraftnät

Text: Redaktionen


17 nov 2025

Ny hastighetsgräns föreslås på Sveriges motorvägar

2025 11 17

Hastighetsgränserna på Sveriges vägar har återkommande varit uppe för diskussion.

I somras uppmärksammade exempelvis Riksförbundet M Sverige att Trafikverket den senaste tiden sänkt hastigheten på fler platser till jämna steg, framför allt till 40, 60 80 och 100 kilometer i timmen.

Enligt konsumentföreningen har åtgärden vidtagits istället för att “investera i förbättrade vägar”. Organisationen menar att 120-vägarna, de snabbaste i landet, också är några av de säkraste.

– Där finns stora säkerhetsmarginaler och separerade körfält. Man kan förstås inte bygga vägar på det viset i hela landet, men det visar tydligt att den fysiska miljön i trafiken spelar roll, sade Jacob Sidenvall från M Sverige i somras.

Förslag i riksdagen

Nu har diskussionen om hastighetsgränserna i Sverige nått politiken.

Exempelvis kommer riksdagen att behöva ta ställning till ett nytt förslag om höjd hastighetsgräns på motorvägarna.

Detta efter att den moderata riksdagsledamoten Lars Beckman lämnat in en motion i ämnet.

I Sverige finns det på nationella vägar som E4:an där långa sträckor är en maxhastighet på 80 km/timmen. Det är otillfredsställande för den som arbetspendlar mellan två orter dag efter dag, framhåller Lars Beckman i sin motion.

LÄS MER: Höjer hastigheten till 150 km/h – först i hela EU

Vill se 140 km/h

Enligt ledamoten finns det “ingen anledning att ha en lägre hastighet än nödvändigt”. Enligt förslaget skulle det till och med kunna gälla 140 kilometer i timmen på flera vägar – 20 kilometer mer än den nuvarande högsta hastigheten.

– På andra vägar som mellan Gävle och Uppsala är det en maxhastighet på 120 kilometer i timmen där det skulle kunna vara en högre hastighet då vägen är fyrfilig. I många andra länder är maxhastigheten 130 eller 140 kilometer i timmen där det är möjligt med anledning av vägens beskaffenhet, menar Lars Beckman och avslutar:

– Det vore rimligt att hastigheterna höjs generellt på det statliga vägnätet.

Tidigare har det även föreslagits en sänkt hastighetsgräns på en del av E6 som går genom Göteborg. Det var Centerpartiet som stod bakom förslaget.

LÄS MER: Nordisk bensinkedja går mot konkurs – har 430 stationer

Foto: Kävlinge kommun

Text: Redaktionen