NORDEN: Ytterligare en strejk nära – fler flyg kan ställas in

2022 07 06

SAS hotas av ytterligare än strejk när bolagets mekaniker planerar att göra samma sak som piloterna. 

Flygbolaget SAS har stora problem.

Pilotfacket har utlyst strejk, 30 000 passagerare påverkas varje dag och bolaget förlorar uppemot 150 miljoner kronor dagligen.

Sympatistrejk i natt 

Nu kan SAS drabbas av ytterligare ett bakslag som innebär att ännu fler flyg ställs in.

200 danska mekaniker, organiserade via Dansk Metal, planerar nämligen att utlysa sympatistrejk vid midnatt, natten till torsdagen, rapporterar Sveriges Radio. 

Flygen står oservade

En direkt konsekvens skulle bli att hälften av SAS flygningar ställs in på obestämd tid – på grund av att ingen kommer att serva flygplanen som inte heller kommer att få flygas.

– Ja, då kommer det ju ta längre tid att få upp alla planen i luften igen, säger Karin Nyman, kommunikationsdirektör på SAS, till SR. 

Fördröjning om pilotstrejk upphör

Det innebär med andra ord att piloterna inte kommer att börja flyga med omedelbar verkan vid händelse av att pilotfackets strejk upphör, eftersom att det helt enkelt blir en fördröjning innan flygplanen kan bli flygklara.

– Men däremot skulle en sådan här sympatistrejk betyda att de som strejkar nu inte kommer att få sina flyg i luften den dag som strejken avslutas, eftersom de inte har fått det kontinuerliga underhåll som krävs medan de står på marken, säger Karin Nyman. 

Drabbar alla flygplan 

Mekanikerstrejken skulle drabba alla flygplan från SAS Scandinavia. 

– Så är det, alla plan som står på marken kommer att ha problem att komma upp i luften, säger Nyman till SR.

Kan avskräcka resenärer 

Hotet om mekanikerstrejk kom redan 21 juni, rapporterar danska DR.

Flyganalytikern Jacob Pedersen tror att sympatistrejken kan skrämma iväg både investerare och resenärer, om SAS skulle överleva krisen. 

– Det kan också vara tungan på vågen i förhållande till att många fritidsresenärer som kan få sina flyg inställda under sommarlovet inte kommer att välja SAS i framtiden, säger han till kanalen.

Foto: N. Jonasson 

Text: Redaktionen


Swedbank har fått problem – kunder i hela Sverige drabbas

2025 05 19

Swedbank har drabbats av omfattande problem.

Det började vid midnatt natten till måndag.

Plötsligt haglade det in rapporter om störningar hos storbanken, enligt sajten Downdetector som samlar inrapporterade problem.

Omkring 00.30 kulminerade problemen, men på måndagsmorgonen pågår problemen fortfarande.

I synnerhet är det internetbanken som kunder inte kommer åt.

– Nu funkar det inte att logga in igen. Blir vansinnig!! skriver en kund i en kommentar.

– Slängs ut lika fort som man försöker komma in. Har jag tur kommer jag in. Annars otur och kommer inte in, framhåller en annan.

Kunder uppretade

Även Aftonbladet har fått in rapporter om Swedbankstrulet.

Flera kunder har tagit kontakt med tidningen och larmat.

– Kan varken logga in med dosa eller med bank-id. Får felmeddelande, uttrycker en person till tidningen.

På X uttrycker flera kunder sitt missnöje.

– Så jävla tröttande Swedbank, framhäver en.

– Finns det någon bank som krånglar mer än **** Swedbank. Jag tror *** det är dags att byta bank, skriver en arg kund.

LÄS MER: Swedbank straffas – har gjort fel i flera år

Drabbades av "massiv" attack

Den här typen av strul är inte ovanligt.

I april drabbades Swedbank och Sparbankerna av tekniska besvär precis inför den stora löningsdagen den 25:e.

Framför allt påverkades Swish.

Den incidenten skedde kort efter att Bankid drabbats av en massiv överbelastningsattack. Alla tjänster som kräver inloggning med e-legitimationen låg nere.

Bankid understryker att det då handlade om en extrem händelse.

– Vi har inte varit med om en så kraftig attack innan, sade Bankids pressansvarig Charlotte Pataky till GP vid tillfället.

Enligt Mattias Wåhlén, cyberhotsexpert på Truesec, var uppmärksamhet sannolikt motivet bakom överbelastningsattacken.

– De vill liksom skapa rubriker och då vill man slå med någonting som märks, sade han till Aftonbladet i april.

LÄS MER: Rusning till Swedbank – “det är exceptionellt”

Foto: ACWells

Text: Redaktionen


Ny kontroll införs på alla flygplatser i EU – många vill inte resa längre

2025 05 20

En ny så kallad biometrisk teknik ska lanseras på alla flygplatser inom EU.

Ett automatiserat registreringssystem för alla som reser till eller ut från unionen ska införas.

Det inkluderar bland annat ansiktscanning och avlämnande av fingeravtryck, rapporterar Euronews.

Dessutom ska resenärerna  scanna sina pass, samt övriga resedokument, vid en självbetjäningskiosk varje gång de passerar en EU-gräns.

Resenärens namn, biometriska uppgifter, samt datum och plats för in- och utresa ska lagras tillsammans med ansiktsfotot och fingeravtrycken i tre år efter varje resa.

Polisen bekräftar

Det nya systemet, som kallas Entry Exit System (EES), har varit på gång under ett par års tid. Planen var en lansering i höstas, men har flera gånger skjutits upp.

Senaste budet efter att EU kom överens om saken i mars är att systemet ska kunna tas i bruk i oktober 2025. 

Polisen i Sverige har bekräftat planerna.

– Syftet med systemet för in- och utresa är att göra det lättare att identifiera resenärer som försöker resa in i eller ut ur Schengenområdet med falska identiteter eller pass, samt de som har stannat kvar längre än sin tillåtna vistelse i Schengenområdet, framhåller myndigheten.

Har kritiserats

Enligt EU kommer systemet att bidra till att förebygga, upptäcka och bekämpa såväl identitetsbedrägerier som terroristbrott och andra allvarliga brott.

Men det finns kritik.

Var femte brittisk resenär skulle bli “avskräckt” från att resa in i EU under dessa förutsättningar, enligt en undersökning från Co-op Insurance. Dessutom har nästan hälften inte hört talas om de nya reglerna för medborgare utanför EU.

Finns liknande system redan idag

Redan idag finns ansiktscanning på flera flygplatser, bland annat i Italien, vilket gör det möjligt att ersätta pass och annan pappersdokumentation med tekniken, enligt Euronews.

Systemet kallas för “Faceboarding” och har även testats i Finland och Norge. 

Valérre Viale, produktchef på reseteknikföretaget Amadeus, menar att de nya digitala resehandlingarna  kan vara det mest revolutionerande sedan e-biljetten blev en grej för över 20 år sedan, rapporterar The Times.

Foto: Y. Alfuhigi resp Chris F

Text: Redaktionen