Willys går om Ica – ger löfte till kunderna

2025 02 22

Willys har gått om ICA i en väldigt viktig mätning och ger nu ett löfte till sina kunder.

Lågpriskedjan Willys gör succé.

Svenska folkets intresse för att handla på lågpriskedjor har ökat i takt med att många har fått det tuffare ställt ekonomiskt.

Och nu kommer ännu ett glädjebesked för Willys – från kunderna själva.

Går om tunga konkurrenten

En ny mätning från Reputation and Trust Analytics visar att Willys är den matjätte som svenska folket har störst förtroende för, rapporterar DI.

Det innebär att Willys går om den tunga konkurrenten Ica, som historiskt sett har brukat komma etta i sådana mätningar, men nu hamnar på en fjärdeplats.

Det är ett mycket viktigt framsteg för Willys.

Företaget säger själva att ett ökat fokus på matpriser kan vara den viktigaste förklaringen bakom framgången.

– En faktor vi tror spelar in är ett större fokus på matpriser. Vi blev som en motpol till andra matjättar, säger Willys presskontakt Johanna Eurén till tidningen.

Även Hemköp och Lidl åtnjuter större förtroende än Ica, enligt mätningen.

Ger löfte till kunderna

När man åtnjuter ett stort förtroende så får man också många kunder.

Siffror visar att Willys hade ett rekordstort antal kunder under förra året, rapporterade Dagligvarunytt tidigare i februari.

Willys firar framgången bland annat genom att ge ett nytt löfte.

Lågpriskedjan säger att de tänker öppna ett flertal nya butiker de kommande åren.

– Det finns orter där vi inte finns representerade alls och det finns orter där vi redan finns men vill ha en förtätning för att täcka in fler områden, säger Willys VD Nicholas Pettersson till tidningen.

Samtidigt ska Willys även modernisera och uppgradera sitt nuvarande butiksbestånd, enligt VD:n.

Detta med utgångspunkt från konceptet Willys 5.0.

Foto: Willys Axfood

Text: Redaktionen


Mest hatade inredningsdetaljen i Sverige – “Ändå många som har den”

2025 07 02

En ny undersökning har tagit reda på vilken den mest hatade inredningsdetaljen i Sverige är.

Det är undersökningsföretaget Verian som har genomfört undersökningen på uppdrag av Fastighetsbyrån.

Där framgår att den klassiska Carpe Diem-skylten hatas mest av det svenska folket.

Det framhåller Fastighetsbyrån i ett pressmeddelande.

Mest hatad

Fastighetsbyrån har i en ny undersökning genomförd av Verian frågat svenskar i åldern 18–84 år om vilken den värsta inredningsdetaljen är.

När svenskarna får välja hamnar Carpe Diem-skylten högst upp (47 procent), tätt följt av flaggor (41 procent) och sportsaker som halsdukar och matchtröjor som prydnad (39 procent).

“Ändå många”

Inredningsexperten Lena Nyholm understryker att hon inte tycker att det finns någonting som är fult om det är placerat där med omtanke.

– Det är ändå många som har den tänker jag, säger hon till TV4.

– Det är så intressant att det är så många som hatar den.

Ålder påverkar

Av undersökningen framgår även att åsikterna om vad som är ful inredning skiljer sig en hel del beroende på ålder och kön.

– Äldre har en klart högre tolerans för Carpe Diem-skylten än yngre – bara 28 procent av svenskarna över 65 år tycker att det är en av de värsta detaljerna, att jämföra med hela 64 procent av 18–29 åringar, meddelar Fastighetsbyrån.

– Äldre är också mindre förtjusta i plastblommor – 43 procent tycker det är det värsta, medan bara 24 procent av de yngre håller med.

Och kön

Var femte kvinna (21 procent) väljer gaming-hörnan som en av de värsta inredningsdetaljerna, medan bara en av tio män (11 procent) svarar samma sak. 

Elaine Mürgas, fastighetsmäklare på Fastighetsbyrån Malmö, menar att inredningen kan påverka bostadsvärdet.

– Inredning kan absolut påverka värdet på en bostad – både positivt och negativt, säger hon.

– Jag brukar säga att man ska undvika tekniska prylar, sportmemorabilia och väggcitat, men samtidigt inte plocka bort för mycket. En personlig touch med växter och väl valda detaljer, särskilt i kök och vardagsrum, gör ofta bostaden mer inbjudande.

Foto: Spacejoy

Text: Redaktionen


JUST NU: Ukraina storsatsar – för nästan 100 miljarder kronor

2025 07 02

Ukraina ser ut att fördela ytterligare nästan 100 miljarder kronor till försvaret.

Det krigshärjade landets partners fortsätter att stötta Ukraina.

Det handlar om miljardstöd från bland annat Tyskland och Storbritannien.

Nu kommer besked om att Ukraina ser ut att fördela ytterligare nästan 100 miljarder kronor till försvaret.

Det rapporterar Kyiv Post.

100 miljarder kronor

Den ukrainska regeringen har föreslagit ytterligare 9,7 miljarder dollar i krigsrelaterade utgifter genom ett förslag till budgetändring, som ska röstas igenom i parlamentet i juli.

Det motsvarar drygt 92 miljarder svenska kronor.

Pengarna ska bland annat gå till vapen, militärutbildning och ersättning till veteraner och familjer som förlorat anhöriga.

“Militärskatten”

Kyiv planerar också att omdirigera en tredjedel av intäkterna från ”militär inkomstskatt” som tidigare tilldelats den statliga särskilda kommunikationstjänsten till försvaret.

Medel från intäkter från spel- och lotterilicenser, som tidigare planerats för utbildningsministeriet, hälsovårdsministeriet och ungdoms- och idrottsministeriet, kommer också att omdirigeras till försvaret.

Läs mer: Statlig rysk bank slår larm – nytt problem i ekonomin

Fortsatta attacker

Ukrainska styrkor fortsätter samtidigt att slå till mot försvarsindustriföretag i Rysslands långt bort från frontlinjen.
Det rapporterar tankesmedjan Institute for the Study of War.

1 300 kilometer

Källor inom Ukrainas säkerhetstjänst SBU berättade den 1 juli för den ukrainska nyhetsbyrån Suspilne att SBU:s drönare slagit till mot den elektromekaniska fabriken ”Kupol” i Izhevsk i Udmurtien.

– SBU:s källor rapporterade att drönarna färdades 1 300 kilometer till målet och att minst två drönare träffade två fabriksbyggnader och orsakade en brand, rapporterar ISW.

– SBU:s källor rapporterade att fabriken tillverkar luftvärnssystemen Tor och Osa samt Garpiya-drönare med lång räckvidd.

Läs mer: Jättehöjning för ryska folket – Kreml agerar i panik

Foto: President of Ukraine Office resp V. Razom

Text: Redaktionen