Willys går om Ica – ger löfte till kunderna
2025 02 22
Willys har gått om ICA i en väldigt viktig mätning och ger nu ett löfte till sina kunder.
Lågpriskedjan Willys gör succé.
Svenska folkets intresse för att handla på lågpriskedjor har ökat i takt med att många har fått det tuffare ställt ekonomiskt.
Och nu kommer ännu ett glädjebesked för Willys – från kunderna själva.
Går om tunga konkurrenten
En ny mätning från Reputation and Trust Analytics visar att Willys är den matjätte som svenska folket har störst förtroende för, rapporterar DI.
Det innebär att Willys går om den tunga konkurrenten Ica, som historiskt sett har brukat komma etta i sådana mätningar, men nu hamnar på en fjärdeplats.
Det är ett mycket viktigt framsteg för Willys.
Företaget säger själva att ett ökat fokus på matpriser kan vara den viktigaste förklaringen bakom framgången.
– En faktor vi tror spelar in är ett större fokus på matpriser. Vi blev som en motpol till andra matjättar, säger Willys presskontakt Johanna Eurén till tidningen.
Även Hemköp och Lidl åtnjuter större förtroende än Ica, enligt mätningen.
Ger löfte till kunderna
När man åtnjuter ett stort förtroende så får man också många kunder.
Siffror visar att Willys hade ett rekordstort antal kunder under förra året, rapporterade Dagligvarunytt tidigare i februari.
Willys firar framgången bland annat genom att ge ett nytt löfte.
Lågpriskedjan säger att de tänker öppna ett flertal nya butiker de kommande åren.
– Det finns orter där vi inte finns representerade alls och det finns orter där vi redan finns men vill ha en förtätning för att täcka in fler områden, säger Willys VD Nicholas Pettersson till tidningen.
Samtidigt ska Willys även modernisera och uppgradera sitt nuvarande butiksbestånd, enligt VD:n.
Detta med utgångspunkt från konceptet Willys 5.0.
Foto: Willys Axfood
Text: Redaktionen