Willys ändrar mjölkpaketen – i hela Sverige

2024 09 02

Matjätten Axfood tar till ett nytt knep för att öka mjölkförsäljningen.

Koncernen, som äger Willys och Hemköp, har med hjälp av artificiell intelligens (AI) tagit fram nya 1,5-liters mjölkförpackningar för det egna märket Garant.

De nydesignade mjölkpaketen kommer nå butikshyllor i hela landet under de kommande dagarna.

Med hjälp av AI har Axfood tagit fram en helt ny förpackningsdesign, som enligt ett pressutskick ska ”förstå essensen och värdena som finns inbyggda i Axfoods varumärken, kombinera det med produktens egenskaper, och applicera det i designen av förpackningen”.

– Med samma goda svenska traditionella mjölk som alltid på insidan och en allt annat än traditionell design på utsidan kommer de AI-designade mjölkpaketen nu fylla mejerihyllorna för miljontals kunder i Axfoodsbutiker i hela landet, skriver Axfood om sina nya mjölkpaket.  

Se bild på mjölkpaketen längst ner i artikeln

”Unik design”

Björn Blomqvist är AI-strateg på Axfood. Han har arbetat inom koncernen i fem år med att utveckla AI-modeller.

De nya mjölkpaketen beskriver Blomqvist som ett unikt projekt.

– Vårt arbete med AI handlar inte bara om effektivisering, processer och prognosverktyg, utan också om att frigöra kreativ potential. Det har vi verkligen gjort här. AI:n vi utvecklat har lärt sig förstå både vad vi och våra varumärken står för, våra produkter och vårt designspråk. Genom den integrerade AI-assistenten kan applikationen stötta våra designers genom promptning och designprocess, och på så sätt inspirera och skapa unik förpackningsdesign som inte liknar något annat vi gjort.

Övertygad: Blir mer AI

Enligt Lisa Dauchez, chef för varumärkesutveckling och förpackning på Axfoods inköps- och logistikbolag Dagab, är mjölkpaketen ett exempel på hur butikskedjan kan använda AI i framtiden.    

– Vi ville utforska hur vi kunde nyttja AI i vår kreativa förpackningsprocess, och valde en traditionell produkt då det finns något spännande och oväntat i mötet mellan det traditionella och det nya. Mjölken har också stor synlighet i våra butiker. Vi hade aldrig landat i den här designen utan AI, och genom att testa oss fram har vi lärt oss mycket om hur och var i processen vi kan använda AI framåt.

Björn Blomqvist gör samma bedömning.

– Även om vi använt oss av AI många år och redan tagit ett 100-tal AI-modeller i produktion är vi bara i början av en väldigt spännande resa, både som samhälle, bransch och inom Axfood, säger han.

AI-strategen berättar även att Axfood använder sig av artificiell intelligens i andra delar av verksamheten.     

Med hjälp av AI har butikskoncernen tagit fram lösningar inom både butik, lager och transporter.  

– Det stärker både hållbarhetsarbetet, sortiments- och kampanjarbetet och effektiviteten i vår verksamhet, vilket är sådant som kanske inte syns på ytan, men har stor betydelse för kunden i slutändan.

 

Foto: Willys Axfood

Text: Redaktionen


JUST NU: Stridsflyg har kraschat i Ryssland

2025 07 01

Ett stridsflygplan har kraschat i Ryssland.

Ett stridsflygplan uppges ha kraschat i Ryssland på tisdagen.

Det handlar om ett ryskt av modellen Sukhoi Su-34, enligt ryska källor.

Kraschen skedde i samband med en träningsflygning i regionen Nizjnij Novgorod.

Fick allvarliga problem

Det ryska stridsflygplanet uppges ha drabbats av mekaniska problem med en del av landningsstället, rapporterar The Moscow Times, och hänvisar till uppgifter från det ryska försvarsministeriet.

– Trots försök från de två piloterna att åtgärda felet under flygning tvingades de slutligen att skjuta ut sig ur flygplanet, rapporterar tidningen.

Båda piloterna uppges ha överlevt, men uppgifterna går isär om huruvida båda piloterna ännu har hittats av det räddningsteam som skickades ut. Moscow Times uppgav på eftermiddagen att bara en av piloterna hade påträffats.

Dyrbart plan kraschade

Stridsflygplanet kraschade vid 13-tiden på eftermiddagen lokal tid, i ett obebott område.

Inga skador har rapporterats från marken. Platsen där planet kraschade ligger cirka 30 mil öst om Moskva.

Plan av modellen Su-34 används väldigt ofta av Ryssland i Ukraina. Planet uppges vara värt strax under 15 miljoner dollar.

Det handlar alltså om ännu ett tungt slag för Ryssland, som har förlorat många stridsflygplan den senaste tiden.

Flera händelser under året

Kraschen som ägde rum på tisdagseftermiddagen är den tredje liknande incidenten med ett Su-34-plan på drygt ett år, uppger tidningen.

Men ryska stridsflyg har inte bara drabbats av olyckor, utan har också attackerats flitigt av Ukraina.

I helgen kom uppgifter om att två ryska stridsflyg hade förstörts och ytterligare två hade skadats i en ukrainsk drönarattack i Volgograd Oblast i Ryssland, vilket MarcusOscarsson.se rapporterade om.

Även dessa plan var av modellen Su-34. Attacken utfördes av Ukrainas militära underrättelsetjänst SBU tillsammans med specialstyrkor och andra militära enheter.

I början av juni utförde Ukraina också en stor och mycket spektakulär attack mot flygbaser inne i Ryssland. Efter attacken uppgav Ukraina att man hade träffat över 40 ryska bombplan.

Foto: Alex Beltyukov, Wikimedia

Text: Redaktionen


JUST NU: Två populära produkter orsakar storbråk

2025 07 01

Två mycket populära produkter har lett till jättebråk mellan Ikea och Biltema.

Ikea och Biltema är två av Sveriges absolut mest kända och populära detaljhandelsföretag.

Men nu har de två hamnat rejält i luven på varandra – till den grad att Ikea har valt att stämma Biltema.

Storbråket handlar om två populära produkter.

Produkter anses snarlika

Ikea stämmer Biltema för upphovsrättsintrång, rapporterar Dagens Juridik.

Ikea menar att Biltema har gjort sig skyldiga till plagiat av två klassiska Ikeaprodukter.

Det handlar dels om vattenkannan IKEA PS 2002, dels om pallen FÖRSIKTIG.

Enligt Ikea säljer Biltema två snarlika produkter.

Trots påtryckningar under våren har Biltema ännu inte slutat sälja produkterna.

Nu stämmer Ikea alltså Biltema och yrkar på totalt 4 miljoner kronor.

Ikea kräver också att Biltema stoppas från att tillverka, marknadsföra och sälja de två produkterna, rapporterar Expressen.

Biltema uppges ha fortsatt sälja produkterna trots att de har sagt att de ska sluta med det.

Ikea har själva anklagats

Nu väntar alltså en rättslig process mellan de två populära företagsjättarna.

Biltema är dock inte ensamma om att ha anklagats för plagiat.

Ikea blev nyligen själva anklagade för samma sak.

I maj i år skrev formgivaren Jessica Signell en debattartikel i DN där hon anklagade Ikea för att ha ”stulit” hennes drinkbord.

– Ikea har lanserat en möbel som är slående lik mitt 20 år gamla drinkbord ”Eve”. Och det är inte första gången, skrev Jessica Signell i debattartikeln.

Formgivaren anklagade Ikea för hyckleri.

– Företaget ”hyllar skandinavisk design” men sänder samtidigt budskapet: Det är okej att stjäla, menade hon.

Jessica Signell framhöll också att det är svårt för enskilda formgivare att hävda sina rättigheter gentemot ett så stort och resursstarkt företag som Ikea.

– Eftersom Ikea har resurser att hantera juridiska tvister på ett sätt som formgivare och mindre producenter inte har går företaget i praktiken fritt från konsekvenser, skrev hon.

Men nu är det alltså Ikea själva som anklagar Biltema för plagiat.

LÄS OCKSÅ: Jättesatsning från Ikea - stort glädjebudskap till alla kunder

Oväntad satsning från Netflix - "Hisnande"

Foto: Ikea resp Biltema CC

Text: Redaktionen