WHO vill förbjuda flera livsmedel – det här gäller

2024 05 16

Varje dag dör cirka 10 000 människor i hjärt- och kärlsjukdomar.

Det fastslår WHO i ett uttalande.

Världshälsoorganisationen pekar ut saltkonsumtionen som den stora boven i dramat.

Salt är ett viktigt ämne, men en överkonsumtion ökar risken för hjärtsjukdomar, stroke och för tidig död, konstaterar WHO som nu kräver att världens länder agerar.

Världshälsoorganisationen uppmanar länder att förbjuda livsmedel med hög salthalt, rapporterar Politico. 

– Ju större minskning av saltintaget, desto mer sänks blodtrycket. Ett minskat saltintag kan reducera dödsfall i hjärt-kärlsjukdomar och förekomsten av kardiovaskulära händelser som hjärtinfarkt, framhåller WHO:s Europakontor i sin nya rapport, “Action on salt and hypertension.”

Uppmanar: Sätt gränser

Nu uppmanar WHO länder att ta fram gränser för högsta tillåtna salthalt i livsmedel. Åtgärden skulle innebära att flera livsmedel kommer behöva ändras eller plockas bort från marknaden.

– Att implementera riktade policyer för att minska saltintaget med 25 procent skulle kunna rädda uppskattningsvis 900 000 liv från hjärt-kärlsjukdomar fram till 2030, säger Hans Kluge, WHO:s regionchef för Europa, i ett uttalande.

Sedan tidigare har WHO föreslagit följande åtgärder för att minska saltintaget:

- En minskad mängd salt i processad mat

- En begränsning av mat som innehåller mycket salt vid offentliga institutioner

- Synligare och tydligare etiketter på matvaror med information om näringsinnehållet, så att konsumenter lättare kan välja varor som innehåller mindre salt

- Kampanjer i massmedier för att minska saltintaget  

Sverige och salt

I genomsnitt äter svensken 11 gram salt per dag, vilket motsvarar ungefär två teskedar.

Livsmedelsverket rekommenderar sedan länge en halvering av saltkonsumtionen.

– I dag är det få som äter så lite salt, så det skulle innebära en stor förändring. Dessutom är det nog få som vet hur mycket salt de faktiskt får i sig, säger Annika Rosengren, som är professor i medicin vid Sahlgrenska akademin, till DN.

Foto: C. Morais

Text: Redaktionen


Efterlängtat besked om Aladdinasken

2025 12 23

Marabous populära chokladaskar Aladdin och Paradis har blivit dyrare och dyrare.

Inför årets jul har askarna både minskat i storlek och ökat i pris.

De populära chokladaskarna har minskat i storlek från 500 till 410 gram. Samtidigt har priset ökat från 119 till 129 kronor.

– Det innebär en prisökning på över 32 procent per 100 gram – trots att förpackningen ser ut ungefär som vanligt, rapporterar sajten Godare som är en del av Aftonbladet.

Annonserar efterlängtad vändning

Nu kommer dock ett efterlängtat besked för alla chokladälskare.

Marabous ägare Mondelez indikerar att en prissänkning är närstående.

Julia Lindberg, vd Mondelez Sverige, hänvisar till att kakaopriserna är på väg ner.

– Vår förhoppning är att kostnadstrycket ska kunna minska, och att detta i sin tur kan komma att märkas även för konsumenterna. Det är dock viktigt att komma ihåg att det alltid är handeln som sätter priserna mot konsument, säger hon till Dagligvarunytt.

Lindberg försvarar samtidigt prishöjningarna inför julen.

– Kakaopriserna har under en längre tid varit rekordhöga och resulterat i kraftigt ökade kostnader för vår produktion i Upplands Väsby. Det är även det som föranledde våra produktjusteringar, säger hon till tidningen.

LÄS MER: Förbud införs för matbutiker – förslaget finns i Sverige

Flera faktorer

Mondelez-chefen har tidigare hänvisat till att priset på kakao ökat dramatiskt på grund av dåliga skördar till följd av extrema väderhändelser.

– Svenska folket ska ha råd att njuta av vår choklad, det har varit vår idé sedan vi grundades för över hundra år sedan. Vi förstår att våra konsumenter inte kommer uppskatta att de får mindre choklad, men vår förhoppning är att konsumenten får tillgång till ett mer överkomligt styckpris beroende på hur handeln väljer att prissätta våra produkter.

– Den här förändringen möjliggör att vi kan fortsätta erbjuda konsumenterna ett varierat utbud, inom ett tillgängligt prisspann och med samma fantastiska smak och kvalitet, sade Lindberg när priserna höjdes.

LÄS OCKSÅ: Raseri mot storkedja – julpyntet var “stötande”

Foto: Mondelez Nordic Press Office

Text: Redaktionen


Kivra går ut med varning – “Skickas ut slumpmässigt”

2025 12 22

Kivra går ut med en varning för bedrägerier.

Bedrägerivågen fortsätter att drabba svenskarna.

Välkända varumärken kapas återkommande av bedragarna som försöker vagga in tilltänkta offer i en falsk känsla av trygghet.

Nu är det Kivra som tvingas gå ut och varna för pågående bedrägerier.

Kivra varnar

Sms utfärdas till intet ont anande svenskar om ett “Kivra-kort”.

Men det rör sig om bedrägerier, konstaterar den digitala brevlådan.

– Har du fått ett SMS om "Kivra-kortet"? Detta är ett bedrägeriförsök där bedragarna använder vårt namn men det finns ingen koppling till Kivra, varnar Kivra.

– SMSen skickas ut slumpmässigt. Ring inte numret de anger men rapportera gärna SMSet till din operatör.

Så kan det se ut

Så här kan ett exempel på bedrägeriet se ut enligt Råd & Rön:

– Ditt virtuella kort har nu aktiverats. Vid frågor eller ytterligare information rekommenderar du att du kontaktar vår kundsupport.

Ett nummer medföljer i meddelandet som bedragaren hoppas att det tilltänkta offret ska ringa upp.

Den som får den här typen av sms bör radera det direkt – och inte följa några uppmaningar.

Läs mer: Meddelande dyker upp i mejlkorgen – radera det direkt

92 miljoner samtal

Bedrägerierna kommer i olika former – bland annat som sms, mejl eller telefonsamtal.

Under 2025 har Telia stoppat 92 miljoner bedrägerisamtal, vilket är en ökning med 70 procent från i fjol.

Tre i sekunden

Det innebär att tre försök i sekunden eller nästan nio samtal per svensk aldrig når fram till kunderna.

– Vår data visar att bedragarna försöker ännu mer när de upptäcker att de blir stoppade, säger Amanda Landqvist, ansvarig för Telias bedrägeribekämpning.

– Utöver ny teknik och samarbete bidrar det också till den extrema ökningen till 92 miljoner stoppade bedrägerisamtal. Nu stoppar vi tre samtal i sekunden, och vi kommer inte att ge oss. Det här är en kamp om tryggheten för våra kunder och vårt digitala samhälle.

Läs mer: Elgiganten-mejl cirkulerar – radera direkt om du får det

Foto: Kivra

Text: Redaktionen