Wallenberg varnar: ”Vi har ett akut problem”

2025 04 03

Reaktionerna väller in efter Donalds Trumps nya tullbesked.

Den amerikanske presidenten har infört nya strafftullar mot länder runt om i världen, inklusive Sverige.

Svenskt Näringslivs ordförande Jacob Wallenberg beklagar utvecklingen.

– De här tullarna är djupt beklagliga, säger han enligt Di.

Vidare konstaterar Wallenberg att tullarna sätter press på EU och att unionen skyndsamt måste stärka sin konkurrenskraft.

Enligt Wallenberg har EU ”ett akut problem”.

Unionen har hamnat efter både USA och Kina, varnar Svenskt Näringslivs ordförande.

– Om man tittar på 2008 så hade EU och USA ungefär samma BNP per capita. 2023, 15 år senare, var USA:s ekonomi 25 procent större än EU och Storbritannien tillsammans. 25 procent på 15 år – jag tycker att det är ganska chockerande.

EU förbereder motåtgärder 

EU kommer att svara på USA:s nya tullar. Det uppger EU-kommissionens ordförande Ursula von der Leyen.

– Vi förbereder ytterligare motåtgärder, säger hon enligt Reuters.

Experten: ”All anledning att oroa oss”

Anna Stellinger, chef för EU-frågor vid Svenskt Näringsliv, följer utvecklingen med oro.   

I ett uttalande på Svenskt Näringslivs hemsida framhåller Stellinger att EU och Sverige har ”all anledning att oroa oss”.

– USA och EU spelar ett riskfyllt spel. En ny dörr har öppnats på glänt mot en konflikt som kan bli både djupare och bredare än vi tidigare sett, framhåller hon och tillägger:

–  Det som mullrar i horisonten är en handelskonflikt med en lång rad andra instrument än bara tullar. Det är en konflikt som skulle bli ännu svårare att ”vinna”.

Uppmanar EU: Sänk tullarna till noll

Stellinger anser att det finns alternativ till att höja tullarna mot USA. Hon pekar på att Donald Trump pratar om ”ömsesidiga tullar” – det vill säga att USA alltid kommer ta ut samma tullsats som andra länder tar ut på amerikanska varor.

Om EU sänker sina tullar till noll bör USA följa efter, menar Stellinger.

– Det är lagligt, görbart och relativt enkelt. Det ligger i historiens riktning, där ekonomiskt utbyte och förtroende varit stark valuta. En sådan överenskommelse skulle kunna presenteras som en vinst i Washington (de elaka europeiska tullarna är borta!) och i Bryssel (ett steg i en deskalering).

Foto: Svenskt Näringsliv

Text: Redaktionen


Bottenbetyg för nordiskt flygbolag – sämst i Europa

2025 07 16

Det finländska flygbolaget får bottenbetyg i en ny europeisk jämförelse av flygbolag.

I konsumentportalen Flightrights senaste rankning placerar sig Finnair på toppen bland Europas sämsta flygbolag – med ett sammanlagt betyg på 2,48 av 5.

Den lägsta poängen ligger i kategorin pålitlighet, där bolaget bara får 1,5 stjärnor. Kategorin mäter hur ofta flyg ställs in, försenas eller om passagerare nekas ombordstigning.

Flightright tittade även på betalningsbeteende och hur snabbt och smidigt bolagen hanterar krav på ersättning. Där fick Finnair betyget 3 av 5, vilket visar att det finns förbättringspotential.

Interna konflikter

Finnairs pålitlighet har påverkats kraftigt av interna konflikter. Bland annat har bolaget drabbats av arbetsmarknadstvister som lett till inställda flyg och stora förseningar.

Finnair har redovisat ett kraftigt försämrat resultat för årets första halvår, med förluster på över 50 miljoner euro.

Den negativa utvecklingen kopplas direkt till vårens omfattande strejker, där konflikter med både piloter och markpersonal lett till att över 1 300 flyg fått ställas in.

– Vi ber uppriktigt om ursäkt till alla kunder som upplevt störningar i sina reseplaner på grund av arbetskonflikten, säger Finnairs vd Turkka Kuusisto i ett pressmeddelande.

I söndags nådde Finnair och fackförbundet Luftfartsunionen IAU en överenskommelse tillsammans med arbetsgivarorganisationen Palta, vilket innebär att strejkerna nu är avslutade.

Missnöjda resenärer ger låga betyg

Den tredje och sista kategorin, kundnöjdhet, baseras på enkäter där resenärer bedömer sin helhetsupplevelse. Där fick Finnair 2,94 av 5, ett resultat som drar ner helhetsindexet.

Medan Finnair hamnade i botten siktade Discover Airlines in sig på toppen med 3,33 i totalbetyg. Även lågprisjättarna Vueling och Ryanair hamnade lågt, men inte sämst.

Portal för resenärer 

Flightright som utfärdat rankningen är en portal som hjälper passagerare att utöva sina rättigheter och att hävda dem gentemot flygbolagen.

 – Som marknadsledare inom vårt segment är vi fast beslutna att se till att det alltid blir bevisat att man har rätt, menar de.

Finnair har ännu inte kommenterat resultatet offentligt.

Foto: G. Van der Walt

Text: Redaktionen


Kraftig varning för populärt färdmedel – fler behöver akutvård

2025 07 16

Allt fler unga skadas i olyckor på elsparkcykel.

Universitetssjukhuset i Linköping slår larm om en tydlig ökning av patienter efter olyckor med elsparkcyklar.

Enligt läkarchefen Maciej Wajda har antalet olyckor kopplade till elsparkcyklar ökat markant, särskilt under sommarmånaderna. Det handlar inte bara om lindriga skrubbsår.

– Vi ser allt från frakturer till skallskador. I vissa perioder kommer det in en till två skadade per dag, säger han till Corren.

Olyckorna drabbar inte bara de som kör – även fotgängare och cyklister råkar ut för kollisioner.

– Det är inte bara personer som själva har kört elsparkcykel som behöver akutvård, utan även människor som blivit påkörda eller kolliderat med någon, betonar Wajda.

Unga och berusade utgör majoriteten

Olycksstatistiken visar att det främst är unga mellan 15 och 25 år som hamnar på akuten. En bidragande orsak är berusning. Många har därför nedsatt omdöme när de ger sig ut på elsparkcykel sent på kvällen eller natten.

Sjukhuset efterlyser nu tydligare regler, förebyggande åtgärder och ökad medvetenhet för att minska antalet skador.

Regelverket för elsparkcykel

Enligt Transportstyrelsen räknas elsparkcyklar som cyklar så länge de inte går snabbare än 20 km/h och har en motoreffekt som inte överstiger 250 watt. I sådana fall gäller samma trafikregler som för vanliga cyklar.

I Sverige finns ingen lag som sätter en specifik åldersgräns för att köra elsparkcykel, men det rekommenderas att förare är minst 15 år gamla och har tillräcklig mognad samt förståelse för trafikregler.

Ny lag i Finland

I Finland har man tagit oron ett steg längre. Sedan den 17 juni 2025 gäller nya regler för elsparkcyklar. Nu måste man vara minst 15 år gammal för att köra elsparkcykel, oavsett om den är hyrd eller privatägd.

Den nya lagen, som undertecknats av Finlands president Alexander Stubb, inkluderar även en alkoholgräns på 0,5 promille – samma som för bilkörning.

Foto: S. Andrews

Text: Redaktionen