Volvo vänder om förbränningsmotorer

2024 09 04

År 2040 ska Volvo Cars vara ett klimatneutralt företag och 2030 ska biltillverkaren endast sälja elektriska bilar.

Det har varit Volvo Cars utstakade klimatmål.

Men nu justeras ett av målen.

Volvo Cars skrotar ambitionen om att vara helt elektrifierat 2030. I stället siktar bolaget på att 90 till 100 procent av den globala försäljningsvolymen 2030 ska utgöras av elektrifierade bilar, det vill säga en blandning av el- och hybridbilar.

Beskedet innebär att Volvo Cars backar från målet om att förbränningsmotorer ska fasas ut till 2030, eftersom hybridmodeller har både en förbränningsmotor och en eller flera elmotorer och batterier som hjälper till att driva bilen.

Volvo Cars hänvisar till att förändrade förutsättningar på marknaden har tvingat bolaget att justera målbilden.

–  Utrullningen av laddinfrastruktur har gått långsammare än väntat, statliga incitament har dragits tillbaka på vissa marknader och ytterligare osäkerhet har skapats av de senaste tarifferna på elbilar på olika marknader. 

– Med detta i åtanke fortsätter Volvo Cars att se behovet av en starkare och mer stabil lagstiftning för att stödja övergången till elektrifiering, framhåller biltillverkaren i ett uttalande.

”Vi är pragmatiska”

Volvo Cars andel av helt eldrivna bilar uppgick till 26 procent under andra kvartalet 2024. År 2025 räknar man med att andelen elektrifierade fordon kommer att ligga på mellan 50 och 60 procent.

När marknadsförhållandena är lämpliga ska Volvo Cars ta steget till full elektrifiering.

– Vi är fast övertygade om att vår framtid är elektrisk, säger Jim Rowan, vd för Volvo Cars.

– En elbil ger en överlägsen körupplevelse och ökar möjligheterna att använda avancerad teknik som förbättrar den totala kundupplevelsen. Det är dock tydligt att övergången till elektrifiering inte kommer att vara linjär, och kunder och marknader rör sig i olika hastigheter. Vi är pragmatiska och flexibla, samtidigt som vi behåller en branschledande position inom elektrifiering och hållbarhet.

Foto: L. Massimilian resp M. Suski

Text: Redaktionen


Nytt förbud kan införas på flygresor – många stör sig på det

2025 10 13

Det har beskrivits som ett av de mest omdiskuterade störningsmomnten ombord på flygplan.

Att fälla tillbaka sin stol på flygresan är en fråga som splittrar.

Efter en undersökning från The Harris Poll tidigare i år som visade att 41 procent vill ta bort funktionen har trycket på ett kommande förbud ökat.

– Att luta sig tillbaka på flygplan är ett polariserande ämne, säger Christy Hoskins från La-Z-Boy, som hade begärt undersökningen, till USA Today vid tillfället.

Tar det steget längre

Klagomålen har sedan dess knappast upphört.

Hittills har flygbolag som Spirit, Allegiant och Frontier redan agerat och erbjuder inte längre möjligheten att luta sätet bakåt.

Nu går ett flygbolag ännu längre.

Det handlar om WestJet, en kanadensisk jätte på lågprismarknaden som nu börjar ta betalt för möjligheten att fälla tillbaka stolen.

Flygbolaget bekräftar vägvalet i ett pressmeddelande där man kallar det en “investering i besöksupplevelsen”.

Erbjuder "premiumstolar"

I korthet handlar det om en ny ekonomiklass där stolarna inte längre kan fällas tillbaka. Vill man göra det får man köpa en biljett till en premiumstol i stället.

Enligt WestJet kommer det att finnas 36 stycken till antalet.

Kabinen har noggrant utformats för att erbjuda WestJets gästvänliga service i alla budgetklasser, säger Samantha Taylor från flygbolaget.

Uppmärksammas även i Sverige

Ämnet har periodvis diskuterats även här hemma i Sverige.

Reseplattformen ETIC Hotels konstaterar att det är en känslig fråga där både komfort och respekt för andra resenärer måste beaktas.

– Att luta tillbaka sitt säte på ett flygplan är en vanlig praxis bland passagerare som vill öka sin komfort under en flygning. Men denna åtgärd kan ibland leda till konflikter och diskuteras ofta angående flygplansetikett. 

LÄS MER: Ny kontroll på flygplaster – införs på söndag

Allt mindre accepterat

Sofia Larsson, på Svenska Dagbladets “Uppförandekoden”, har också framhävt att fenomenet med nedfällda säten blir allt mindre accepterat.

I Europa framgick det för inte så länge sedan att 59 procent tycker att det är helt oacceptabelt att fälla ned sätet, enligt en undersökning från Yougov.

Reseföretaget Momondo gjorde en liknande studie där 72 procent av tillfrågade svenskar dock tyckte det var okej under vissa omständigheter, till exempel om man frågar personen som sitter bakom eller om det är en väldigt lång flygning.

– Jag tycker att det är rimligt att vara sparsam med att fälla sitt säte och fundera på om man verkligen måste. Det skapas ju ofta en dominoeffekt – fäller en ned sätet fäller alla bakom den också ned sitt, framhöll Sofia Larsson i tidningen.

LÄS MER: Ryssland fruktar flygkatastrof – vädjar till omvärlden

Foto: Sas Group

Text: Redaktionen


Slutet på en era – aldrig skådad klimatkatastrof

2025 10 13

Världen är på väg mot en aldrig skådad systemkollaps.

Den slutsatsen dras i en omfattande rapport som släpps på måndagen inför det kommande klimattoppmötet i Brasilien.

Över 100 forskare har deltagit i studien. I rapporten konstateras det för första gången att jorden sannolikt har nått vad som beskrivs som en historisk “brytpunkt”, rapporterar VG.

Det handlar om förändringar som kan orsaka såväl massiva som oåterkalleliga förändringar i jordens natur.

– Världen har trätt in i en ny verklighet, sammanfattas rapporten.

Slutet på en era

Bakgrunden är att jorden har värmts upp så mycket att tropiska korallrev helt enkelt kommer att kollapsa.

De kommer inte att överleva, menar forskarna. Och konsekvenserna blir i så fall enorma.

När korallrev försvinner kan det få hela ekosystem i haven att kollapsa, vilket i sig kan leda till någonting som är helt okänt för människan.

– Tänk dig att Amazonas regnskog förvandlas till ett savannliknande tillstånd, säger Manjala Milkoreit, forskare vid Oslo universitet och en av huvudförfattarna till rapporten, till NRK.

Helt nya förutsättningar

Men det handlar inte bara om att regnskogen förändras. Det blir helt nya förutsättningar för mänskligheten.

Inte bara när det gäller biologisk mångfald och för människorna i skogen, utan för hydrologin på hela kontinenten. Om vi ​​kan odla där vi gör idag, varifrån vår mat och vårt vatten kommer, hur ekonomin är organiserad, säger Milkoreit.

– Det här är systemförändringar som vi inte kan vända inom ett mänskligt tidsperspektiv.

LÄS MER: 150 000 ansökningar – rusning till svensk arbetsplats

Tekniken finns inte att vända

Enligt den amerikanska myndigheten NOAA har mänskliga utsläpp värmt upp jorden med cirka 1,3 grader, jämfört med förindustriell tid.

För att korallreven ska kunna räddas måste världen återgå till en grads uppvärmning. Tekniken för att uppnå det finns emellertid inte idag, enligt rapporten.

LÄS MER: Ny kontroll på flygplatser – införs på söndag

Foto: J. Miranda

Text: Redaktionen