Volvo lanserar nytt elfordon – längsta räckvidden någonsin

2024 09 03

Volvo har nått ett genombrott på elfordonsmarknaden.

Det uppger bolaget på tisdagsmorgonen.

Volvo meddelar att man kommer lansera en ellastbil som kan köra upp till 600 kilometer på en laddning.

– Upp till 600 kilometer på en laddning. Så långt kommer nästa generations ellastbil från Volvo Lastvagnar kunna köra. Räckvidden innebär ett genombrott för fjärrtransporter utan avgasutsläpp, framhåller fordonstillverkaren i ett uttalande.

Det är den längsta räckvidden någonsin för en ellastbil från Volvo. Tidigare modeller har haft batterier med en räckvidd på högst 450 kilometer.

Kan köra en hel dag

Ellastbilen är en ny variant av modellen Volvo FH Electric. Den kommer att släppas till försäljning under andra halvåret 2025.

Enligt Volvo kommer ellastbilens utökade räckvidd göra det möjligt för åkerier och transportföretag att köra en hel arbetsdag utan att behöva ladda.

Nya Volvo FH Electric är anpassad för medellånga och långa sträckor.

– Vårt nya elektriska flaggskepp kommer att bli ett mycket bra komplement till vårt breda utbud av ellastbilar och möjliggöra transporter utan avgasutsläpp också för riktigt långa distanser. Det kommer att vara en bra lösning för transportbolag som har en hög årlig körsträcka på sina lastbilar och en stark vilja att minska sina koldioxidutsläpp, säger Roger Alm, vd för Volvo Lastvagnar.

3 800 ellastbilar

Volvos nya drivlineteknik, den så kallade e-axeln, möjliggör räckvidden på 600 kilometer. E-axeln skapar utrymme för betydligt mer batterikapacitet ombord. Effektivare batterier, ett ytterligare förbättrat batterihanteringssystem och övergripande effektivitet hos drivlinan bidrar också till den längre räckvidden.

I dag har Volvo Lastvagnar åtta eldrivna lastbilar i sin portfölj. Hittills har man levererat över 3 800 ellastbilar till kunder i 46 länder.

– Transportsektorn står för sju procent av de globala koldioxidutsläppen. Batteridrivna ellastbilar är viktiga för att minska klimatavtrycket. Förutom de stora miljövinster som ellastbilar ger, innebär de också en mycket bättre arbetsmiljö för lastbilsförarna med betydligt lägre nivåer av buller och vibrationer, säger Roger Alm.

Foto: A. Cai

Text: Redaktionen


Invasion i svensk turistpärla: ”värsta jag varit med om”

2025 10 21

Folk stormar till en av Sydsveriges mest attraktiva turistpärlor så här års.

Höstupplevelsen när löven skiftar färg i Söderåsens nationalpark i Skåne är svårslagen.

Och när det vankades strålande sol i helgen blev parken fullständigt invaderad. 

Minst 1 500 bilar försökte ta sig in på parkeringen i lördags, rapporterar Helsingborgs Dagblad.

Byn Allarp som ligger mittemot nationalparken tvingades konstatera kaotiska scener på gatorna när de officiella parkeringsplatserna tog slut.

– Denna helgen var fullständig katastrof. Det var det värsta vi har varit med om, särskilt på lördagen, säger en boende i byn till lokaltidningen.

"Supervackert"

Flera besökare vittnar om att det var i princip omöjligt att hitta en parkering.

Istället tog folk till kreativa och potentiellt olagliga metoder när de ställde sig längs gräs- och vägkanter. Hur många som fått böter återstår att se, då statistiken inte samlas in förrän i efterhand.

Utsikten över Söderåsen i höstskrud.

Tove Hultberg är parkchef för Söderåsens nationalpark.

Hon har svårt att klandra folk för att de vill komma dit. Parken är “supervacker just nu”, säger hon.

Men det enorma trycket är ett problem, även om bilden är att felparkeringarna börjat minska jämfört med förra året.

– Det vi själva ser är att många stora husbilar ställer sig på tvären på vår parkering, den är inte byggd för så stora fordon. Och då får man böter, säger Tove Hultberg till HD.

LÄS OCKSÅ: Ilska inom regeringen – skyller på Liberalerna

Ikonisk utsikt

Söderåsens nationalpark ligger några mil öster om Helsingborg.

Parken karaktäriseras av djupa dalar, rafflande rasbranter och tjocka lövskogar.

Den mest ikoniska utsikten hittas troligen vid Kopparhatten, men även Hjortsprånget erbjuder hisnande vyer. 

Området, som domineras av bokskogar, är också en av de största sammanhängande naturskyddade ädellövskogarna i Nordeuropa, skriver Sveriges nationalparker om turistmålet.

Söderåsen har nyligen även uppmärksammats eftersom trätrappan till Kopparhatten tagits bort på grund av slitage. Den har fortfarande inte ersatts, bland annat på grund av kraftigt minskat anslag från regeringen för skyddad natur.

LÄS MER: Priskollaps nära – folkkär produkt kan störtdyka i pris

Foto: T. Guow

Text: Redaktionen


JUST NU: Pensionspengar ska rädda jättekonkurs

2025 10 21

Det gröna stålbolaget Stegra riskerar att gå i konkurs.

Stegra, som är beläget i Boden, behöver akut få in flera miljarder kronor för att rädda verksamheten.

Under tisdagen  höll bolagets styrelse ett krismöte. Detta efter att storägaren Harald Mix lämnat ägarrollen.  

Nu uppges Al Gores klimatfond Just Climate bli den nya huvudägaren i Stegra, enligt uppgifter till SvD.

En potentiell jättesmäll för svenska pensionssparare, uppger Affärsvärlden.

– Om investeringsbolaget Just Climate tar kontrollen över Stegra blir svenska pensionspengar i praktiken räddare av stålprojektet – bara månader efter att AP-fonderna bränt nästan 6 miljarder kronor på Northvolt, framhåller tidningens reporter Karolina Palutko Marcéus.

Krävs på svar

Andra AP-fonden har krävt Stegra på svar.

Än så länge har stålbolaget inte kommenterat uppgifterna.

– Vi har inga fler kommentarer i dag utan väntar på mer information från bolaget, säger Caroline Eking på Andra AP-fonden till Affärsvärlden.

LÄS MER: Skatten kan sänkas – för 1,2 miljoner hushåll

”Kommenterar inte enskilda möten”

Stegra ambition är att tillverka klimatsmart stål med hjälp av grön vätgas i tillverkningsprocessen i stället för kol.

Men bolaget blöder ekonomiskt.

Enligt uppgifter till Financial Times kan Stegra behöva få in 17 miljarder kronor – annars kan kapitalet ta slut inom kort.   

Under tisdagens krismöte samtalade styrelsen med investerare och långivare.

– Vi har meddelat att vi är in en finansieringsrunda och det är därför helt naturligt att vi träffar investerare, långivare och andra intressenter. Som ett projektfinansierat bolag gör vi det dessutom regelbundet för att informera dem om projektet, säger en talesperson för Stegra till EFN.

–  Vi kommenterar inte på enskilda möten och de är heller inte öppna för deltagare annat än de som är inbjudna, tillägger talespersonen.

LÄS OCKSÅ: Priskollaps nära – folkkär produkt kan störtdyka i pris 

Foto: Stegra pressbild 

Text: Redaktionen