Vitt snus kan förbjudas i Sverige – M kräver åtgärder

2024 05 02

Det vita snuset hotas av ett totalförbud.

Det menar Moderaterna, som nu vill att Sverige ska agera för att rädda produkten.

Med ”vitt snus” avses små, vita påsar av tobaksfria nikotinportioner, som har blivit populära på senare år.

Vanligt snus är förbjudet i hela EU utom Sverige, som har förhandlat fram ett undantag. Undantaget gäller dock inte det vita snuset, som nu enligt M riskerar att totalförbjudas i hela EU inklusive Sverige.

”Vita snuset i skottgluggen”

Moderaterna vill göra snuset till en valfråga i Europaparlamentsvalet, och har därför presenterat åtta vallöften för snuset i Europa.

Och bland dessa finns alltså ett löfte om att motverka ett eventuellt förbud mot det vita snuset.

– Tyvärr ser vi hur EU konstant ger sig på snuset. Nu ser det vita snuset ut att vara i skottgluggen. Det är dåligt för Sverige och det är dåligt för folkhälsan i hela Europa, menar Tomas Tobé, partiets toppkandidat i Europaparlamentsvalet.

Han anser att det finns många fördelar med det vita snuset.

– Det vita snuset innebär också möjligheter för Sverige, för export, jobb och tillväxt. Om det på samma gång innebär att vi också exporterar något som kan få ned den tobaksrelaterade dödligheten i Europa så är det något väldigt positivt, säger Tomas Tobé.

Partiet vill även motverka att det vita snuset utsätts för skattechock eller smakförbud.

Ser över tobakslagar

Det vita snuset har hittills varit oreglerat på EU-nivå, till skillnad från vanligt snus, rapporterar DN.

I EU-länder som Belgien, Nederländerna och delar av Tyskland har man dock själv valt att införa ett förbud för att förhindra att produkten får fäste på marknaden.

Men nu kan det alltså komma ett förbud på EU-nivå, eftersom EU-kommissionen håller på att göra en översyn av unionens tobakslagar, rapporterar tidningen.

Exakt vilka förbud eller restriktioner som är aktuella är dock oklart i dagsläget.

– Vi håller för tillfället på att utvärdera lagstiftningen för tobakskontroll. Nästa steg beslutas utifrån resultatet av utvärderingen och av de öppna samråden, och kommer också att bli föremål för en grundlig konsekvensanalys, säger EU-kommissionens talespersoner för hälsofrågor, Stefan de Keersmaecker, enligt tidningen.

Foto: Swedish Match

Text: Redaktionen


UPPGIFTER: Trump har gått ut med löfte till Nato om Ryssland

2025 06 26

Nya uppgifter pekar på att Donald Trump har gått ut med ett tungt löfte till Nato.

Den amerikanska presidentens relation med försvarsorganisationen har länge varit skakig.

Trump har under en tid krävt att Natoländerna måste höja anslagen till försvaret.

Under det senaste Natomötet kom besked om att Natoländerna höjer målsättningen från att två procent av BNP ska delges försvarsinvesteringar till fem procent.

Det är ett glädjande besked för Donald Trump – som i samband med mötet enligt nya uppgifter ska ha gått ut med ett löfte till Nato.

Uppgifter: Trumps löfte

Donald Trump lovade under Natos toppmöte i Haag att Ryssland aldrig skulle attackera alliansen under hans tid vid makten.

Det rapporterar ukrainska Kyiv Independent med hänvisning till Washington Post – som har pratat med tre anonyma europeiska tjänstemän som är bekanta med ärendet.

Fem procent

Nato har bekräftat sitt åtagande om kollektivt försvar, enligt definitionen i artikel 5 i Natofördraget, och åtagit sig att investera fem procent av BNP årligen i grundläggande försvarsbehov och försvars- och säkerhetsrelaterade utgifter fram till 2035.

Det rapporterar tankesmedjan Institute for the Study of War.

Läs mer: Putin riskerar jättesmäll – ”Farlig situation”

Ska stötta Ukraina

Försvarsorganisationen bekräftade också Natos åtagande att stödja Ukraina och att Natos medlemmar kommer att inkludera direkta bidrag till Ukrainas försvar och försvarsindustri i sina utgiftsberäkningar.

– I deklarationen framhålls att Ukrainas säkerhet bidrar till Natos säkerhet, uppger ISW.

– Natos generalsekreterare Mark Rutte sade till reportrar den 25 juni att Nato står inför ett långsiktigt hot från Ryssland, särskilt eftersom Nordkorea, Kina och Iran stöder Rysslands krigsansträngningar mot Ukraina.

“Fast beslutet”

ISW fortsätter.

– USA:s president Donald Trump sade till reportrar vid Natos toppmöte att USA är fast beslutet att följa artikel 5.

Foto: The White House

Text: Redaktionen


Branschen slår larm – “Behöver 150 000 nya medarbetare”

2025 06 26

En ny rapport pekar på ett stort behov av nya arbetare i en bransch.

Arbetslösheten i Sverige är alltjämt hög.

Den ekonomiska återhämtningen går trögt – och det är många som för närvarande står utanför arbetsmarknaden.

Samtidigt finns det vissa yrken som är i behov av ny personal – däribland transportbranschen.

Slår larm

En ny rapport från Transportföretagen visar att Sverige behöver 150 000 nya medarbetare i transportnäringen fram till 2040.

Av rapporten framgår även att bristen på utbildad personal riskerar att bli ett allvarligt hinder för Sveriges tillväxt, klimatomställning, samhällsservice och beredskapsförmåga.

Det framhåller Transportföretagen i ett pressmeddelande.

“En nutidsfråga”

Trycket kommer från att pensionsavgångarna väntas öka dramatiskt de kommande 15 åren och att teknikskiften skapar nya roller, kompetenskrav och utbildningsbehov.

– Det här är ingen framtidsfråga utan en nutidsfråga. Redan i dag vittnar våra medlemsföretag om att de tvingas tacka nej till uppdrag, på grund av personalbrist, säger Caj Luoma, chef för kompetensförsörjning på Transportföretagen.

– Om inte politikerna agerar och bättre anpassar utbildningssystemet, så riskerar Sverige att stå utan den kompetens som krävs för att hålla samhället i gång – både i vardag och i kris.

Läs mer: Oväntat besked från arbetsmarknaden – “Oroväckande”

Flera utmaningar

Transportföretagen pekar ut flera utmaningar framöver, däribland den åldrande arbetsstyrkan.

2040 väntas var tredje medarbetare inom transportnäringen vara över 55 år.

– Samtidigt minskar inflödet av unga i de mest kritiska åldersgrupperna.

Bara 18 procent

Endast 18 procent av landets unga ser transportsektorn som en framtidsbransch – trots att utbildningarna erbjuder snabb väg till arbete och trygg anställning.

– För att möta den växande kompetensbristen efterfrågar Transportföretagen ett reformpaket, menas det.

– Bland förslagen finns ett fullt finansierat CSN-lån för C- och D-körkort, fler utbildningsplatser inom gymnasiet och vuxenutbildningen riktade till transportsektorn, samt ökat inflytande från branschen över yrkesutbildningarnas innehåll.

Foto: M. Rad

Text: Redaktionen