Vita Huset ger oväntat besked om Ukraina – ”Kan bli klart i veckan”

2025 02 23

Vita Huset menar att en fredsöverenskommelse kan bli klar redan den kommande veckan.

USA:s förhandlingar med Ryssland – och hårda tonläge mot Ukraina – har stått i fokus de senaste dagarna.

Ukraina har varit tydliga med att de inte kommer att acceptera överenskommelser som sker över deras huvud.

Men från Vita Husets sida är man självsäkra – ett fredsavtal kan bli klart redan i veckan, menar man, rapporterar Kyiv Independent.

”Få det gjort i veckan”

President Donald Trump är ”mycket säker” på att han kan få till ett fredsavtal, säger Vita Husets pressekreterare Karoline Leavitt.

Det kan ske redan i veckan, menar hon, och understryker att förhandlingar sker med båda sidor.

– Presidenten och hans team är mycket fokuserade på att fortsätta förhandlingarna med båda sidor av det här kriget för att få ett slut på konflikten, och presidenten är mycket säker på att vi kan få det gjort den här veckan, säger hon, enligt tidningen.

USA:s nationella säkerhetsrådgivare Mike Waltz jobbar hårt med frågan nu i helgen, enligt pressekreteraren.

Och Donald Trump är säker på att även Moskva förbereder sig för att ingå ett fredsavtal.

– Han tror väldigt starkt på att Ryssland är villiga att ingå ett avtal, han kämpar för att få till ett avtal, säger Karoline Leavitt.

Kräver avtal med Ukraina

Pressekreteraren ger inga detaljer om hur planen ser ut de kommande dagarna, och vilken typ av förhandlingar som kommer att äga rum.

Trump har dock meddelat att USA och Ryssland kommer att ha ett nytt möte i Saudiarabien den 25 februari.

Ukraina är emellertid inte inbjudna till förhandlingarna i Saudiarabien.

Enligt Trump är USA och Ukraina dock ”ganska nära” att ingå ett avtal om Ukrainas naturtillgångar. Zelenskyj har tidigare sagt nej till avtalet, som syftar till att ”kompensera” för den hjälp som USA har gett Ukraina.

– Jag vill att de ska ge oss någonting för alla pengar vi har lagt ut, säger Donald Trump.

Leavitt understryker att avtalet är ”väldigt viktigt” för den amerikanska presidenten.

Foto: Official White House Photo by Daniel Torok

Text: Redaktionen


Går i konkurs efter 106 år – efter dödsolyckan

2025 05 25

Ett Göteborgsbolag går i konkurs.

Det var under sommaren 2023 som en tragisk olycka inträffade vid nöjesparken Gröna Lund i Stockholm.

En 35-årig kvinna förlorade livet och flera skadades när berg-och dalbanan Jetline spårade ur.

En rättsprocess inleddes då mot bland annat Göteborgs Mekaniska Werkstad – som nu går i konkurs.

Det rapporterar Göteborgs-Posten.

Går i konkurs

Göteborgs Mekaniska Werkstad – med anor från 1919 – krävs på miljoner för inblandning i dödsolyckan.

Åklagare lämnade förra året in en talan om grovt vållande till annans död, flera fall av grovt vållande till kroppsskada och framkallande av fara för annan mot Göteborgsbolaget.

Detta eftersom Göteborgs Mekaniska Werkstad på uppdrag av Mekosmos levererade en bärarm till nöjesparken.

Bärarmen knäcktes enligt TV4 vid dödsolyckan.

Inte på grund av rättsprocessen

Det ska dock enligt konkursförvaltaren inte vara på grund av rättsprocessen som bolaget går i konkurs – utan på grund av prissättningen.

Göteborgs tingsrätt har fattat beslut om konkurs och bolaget hade vid konkurstillfället 15 anställda.

Enligt de senast tillgängliga siffrorna hade bolaget en nettoomsättning på 17 227 000 kronor, och bokförda tillgångar på 9 402 000 kronor, uppger Konkurslistan

“Hade inte hänt”

Senior åklagare Christer B. Jarlås vid Riksenheten för miljö- och arbetsmiljömål har sagt att dödsolyckan inte hade hänt om alla regler hade följts.

– I tivolianordningar ska alla delar vara säkra och det finns ett tydligt regelverk med svenska standarder att följa, har han sagt till SVT.

– Om företagen hade följt reglerna hade detta inte hänt.

Anlitades av Mekosmos

Tre företag misstänktes för brott efter dödsolyckan, däribland just Göteborgs Mekaniska Werkstad.

Underentreprenören Mekosmos ska utan Gröna Lunds vetskap ha anlitat Göteborgs Mekaniska Werkstad för produktion av bärarmarna.

Göteborgs Mekaniska Werkstads försvarsadvokat framhöll förra året att ”bolaget bestrider ansvar och motsätter sig därför att betala företagsbot.”

Det rapporterar SVT.

Foto: Gröna Lund

Text: Redaktionen


Willys vädjar till kunder

2025 05 26

Willys-kunder ställer till med problem i en butik i Upplands-Bro.

Willys har nu stött på ett liknande problem som Ica-butiker tidigare upplevt.

Kunder som besöker butiker kastar ner saker i pantmaskinen som inte ska vara där.

Det orsakar risker – och Willys går därmed nu ut med en vädjan till kunder som använder kedjans pantmaskiner.

Det rapporterar Mitt i.

Flera saker

Det rör sig om de större pantmaskinerna där kunder kan hälla i panten.

Vid en butik i Upplands-Bro har personalen upptäckt alla möjliga saker i pantmaskinen.

Det handlar bland annat om verktyg, snus, knivar, barnkläder och mycket annat.

– Hittills har maskinen klarat alla udda föremål, men det finns såklart en risk att ett tungt verktyg eller en kniv kan skada maskinen så att den behöver lagas, förklarar Ia Fungdal, butikschef för Willys Bro Handel.

Vädjar till kunder

Butikschefen menar att det är positivt att pantmaskinen används av kunderna, men att de gärna kan säkerställa att det inte slängs in saker som inte hör hemma där.

– Vi tycker att det är superkul att så många uppskattar och använder vår pantmaskin! Försök om möjligt att bara kasta i pantburkar så håller maskinen längre.

Även Ica

Det är inte bara Willys som har stött på den här typen av problem.

Även Ica-butiker har upplevt att diverse oönskade föremål har landat i pantmaskinen.

Vid en butik i Borås har personalen bland annat hittat trosor, knivar, en tandavgjutning och sexleksaker.

– Det är ett irritationsmoment i vardagen och ingen rolig arbetsmiljö för de som jobbar med att tömma och rengöra, säger butikschef Jesper Hedell enligt Göteborgs-Posten.

“Går sönder”

Hedell förklarar att man redan har upplevt att pantmaskinen gått sönder på grund av obehöriga föremål.

– Ibland går maskinerna sönder och då blir det en frustration även för kunderna som inte kan lämna tillbaka sina burkar och flaskor, säger han.

Det bedöms även finnas en skaderisk för butikspersonalen som behöver hantera föremålen i fråga – exempelvis knivar och liknande.

Foto: Willys Axfood

Text: Redaktionen