UPPGIFTER: Två partier ljuger för konsumenterna
Två av Sveriges politiska partier uppges ge missvisande information till konsumenter.
Matpriser är en fråga som har engagerat många svenskar de senaste åren.
Priser har stigit kraftigt på grund av inflation, samtidigt som det också talas om ”krympflation”, alltså företeelsen att förpackningarna blir mindre utan att priset sänks.
Frågan är också het i den politiska debatten – men nu kommer uppgifter om att två partier har gett konsumenterna missvisande information.
Är missvisande
Både Socialdemokraterna och Vänsterpartiet har kommit med flera felaktiga påståenden om krympflationen, rapporterar SVT i en granskning.
Partierna har satsat hårt på att vinna väljare genom att prata om matpriser, men flera av deras påståenden uppges vara missvisande.
S och V har bland annat kommit med exempel som gäller förpackningar som minskades för över fem år sedan, före de stora prisökningarna, enligt kanalen.
Partierna anklagas för att ha kommit med flera missvisande exempel.
Felaktiga exempel
I en video som Nooshi Dadgostar (V) lagt upp på Tiktok tar hon upp flera missvisande exempel på krympflation, enligt kanalen.
Det handlar bland annat om Bregott, vars paket har minskat, men enligt forskaren Fredrik Lange vid Handelshögskolan så beror det på ökade mejeripriser snarare än på krympflation.
Ett annat missvisande exempel i Dadgostars video är kaffe från Arvid Nordquist, som påstås har minskat från 500 till 450 gram. Det stämmer dock inte, eftersom det rör sig om två olika sorter där den på 450 gram är ekologisk, enligt kanalen.
V slår ifrån sig kritiken.
– Vi har använt oss av uppgifter som också funnits i nyhetsmedier och försökt göra content på det. Det är ingen nyhetsförmedling vi håller på med, säger Anna Herdy (V), kommunikationschef, till kanalen.
Även Magdalena Andersson (S) har kommit med flera missvisande exempel, bland annat exempel som är åtta år gamla, enligt granskningen.
Kilopriset ökar
Flera fall som tas upp som exempel på krympflation anses alltså vara missvisande, bland annat enligt forskning från Handelshögskolan.
Krympflation är dock ett verkligt problem, vilket bland annat Matpriskollen har varnat för.
– Att göra en förpackning mindre är inget konstigt, men krympflation innebär dessutom att styckpriset eller kilopriset ökar. Jämförpriset ökar för mig som konsument, säger Ulf Mazur, vd på Matpriskollen, till TV4.
Enligt Matpriskollen finns det en rad exempel på krympflation. Det handlar bland annat om riven mozzarellaost, smörgåsskinka, blöjor Up & Go, tandtråd och tuggummi, enligt kanalen.
Foto: M. Blan
Text: Redaktionen