Vill införa en ny vägskatt för alla bilar i Sverige – För klimatets skull

2021 09 29

– Det måste bli dyrare att förstöra klimatet. En avståndsbaserad vägtrafikskatt för person- och lastbilar, lägre på landsbygden och högre i städer, behöver införas.

Det anser de tre MP-profilerna Karin Svensson Smith, ordförande för Miljöpartiets klimatnätverk och kongressombud, David Ling, språkrör för Grön ungdom och Jesper Olsson som, är språkrör Gröna studenter

Intäkterna till kollektivtrafiken

Och tanken är att intäkterna från den nya vägskatten ska gå till att finansiera statliga anslag till nationell och regional kollektivtrafik.

– Förutom geografin bör skatten differentieras efter fordonets vikt. Intäkterna kan användas för att öka utbudet av tåg- och busstrafik. Såväl nationell tågtrafik som regional kollektivtrafik kan bara öka turtätheten utan taxehöjningar om det sker en större offentlig finansiering, förklarar miljöpartisterna i Expressen.

Framhåller bred samsyn

De framhåller att Klimatpolitiska rådet, Energimyndigheten, Naturvårdsverket och alla andra officiella källor är eniga om att trafiken är den största utmaningen om Sverige ska uppfylla sina förpliktelser i Parisavtalet.

– Elbilsförsäljningen ökar snabbt med regeringens politik och september 2021 finns 266 000 laddbara bilar registrerade i Sverige. Men den totala bilparken är drygt 5 miljoner bilar och det är vare sig realistiskt eller resursmässigt rimligt att alla dessa byts ut till 2030, anser miljöpartisterna.

Finns i Tyskland, Österrike

De betonar att effektivare motorer borde ge lägre utsläpp men då fordonstrafiken ökar så ökar utsläppen i alla fall.

– Klimatskada måste inkluderas i priset på transporter och Sverige bör därför sälla sig till Tyskland, Schweiz, Belgien, Österrike och andra länder som sedan flera år har en avståndsbaserad vägtrafikskatt. En sådan skatt skapar en rättvis fördelning mellan stad och landsbygd, genom att kostnaden för att köra i städer med gott om kollektivtrafik blir klart högre än att köra på landsbygd med få alternativ till bilen, poängterar de tre miljöpartisterna.

Bygga ut järnvägen

För att få en politisk acceptans för de begränsningar av bil och flyg som är nödvändiga om klimatmålen ska nås måste kollektivtrafiken bli bättre menar miljöpartisterna.

– Då behövs både utbyggd järnväg och nya finansieringskällor till kollektivtrafiken. Att dra ner på sjukvården för att flytta anslag till kollektivtrafiken är otänkbart. För att nå klimatmålen måste därför staten ta ett större ansvar för att finansiera driften av kollektivtrafik. En vägtrafikskatt ska finansiera statliga anslag till nationell och regional kollektivtrafik, meddelar de.

Vill få ja på kongress

De tre miljöpartisterna vill att MP-kongressen i oktober 2021 säger ja till en vägskatt som går till kollektivtrafiken.

Foto: K. Wurth/montage

[yop_poll id="647"]

2 december 2025

Ännu dyrare att skicka brev – från 1 januari

2025 12 02

Postnord höjer priserna på brev från 1 januari 2026.

Från och med den 1 januari 2026 höjer Postnord priserna på flera typer av brev, både inom Sverige och utrikes.

Prishöjningen påverkar både privatpersoner och företag.

Dyrare utrikesbrev

För privatkunder som skickar brev utrikes blir flera tjänster dyrare, framför allt för de som köper frakten via Postnord.se.

Exempelvis höjs portot för ett utrikesbrev på 250 gram från 85 till 92 kronor, och för ett brev på 2 kilo från 210 till 220 kronor.

Även den spårbara tjänsten Postnord Tracked Letter blir dyrare.

För ett brev på 1 kilo inom EU ökar priset från 215 till 218 kronor, och utanför EU från 172 till 174,40 kronor.

– Vilken typ av försändelser som delas ut till hushållen har förändrats dramatiskt. Från att handla mest om direktreklam, brev och räkningar har nu en stor del av posten ersatts av paketleveranser, meddelar Postnord och understryker förändringarna i postflödet som motiverar prisjusteringarna.

LÄS MER: Dryckesbolag på väg att kastas ut från börsen

Flera brevtyper blir dyrare

Rekommenderade brev, både inrikes och utrikes, ökar i pris med mellan 13 och 22 kronor beroende på vikt.

Ett rek-brev på 50 gram som skickas utrikes kommer kosta 156 kronor istället för 144, medan ett 2-kilos brev via Rek Extra hos ombud går upp från 296 till 320 kronor.

Även expressbrev inrikes påverkas.

Ett 500-grams brev via ombud ökar från 177 till 190 kronor, och ett 1-kilos brev via Postnord.se från 170 till 185 kronor.

– Priserna justeras för att motsvara kostnaderna för distribution och säkerställa att vi kan fortsätta leverera till hushållen på ett pålitligt sätt, uppger Postnord.

Så påverkas du

För den som skickar brev till vänner, släktingar eller affärspartner utomlands innebär höjningarna att små försändelser kan kosta upp till tio procent mer.

Även inrikes skickade expressbrev och rekommenderade försändelser blir märkbar dyrare, medan vanliga brev utan spårning ligger kvar på samma pris.

Sammanfattningsvis innebär prisjusteringen att svenska folket behöver räkna med högre kostnader för brev och paket, särskilt för spårbara och rekommenderade försändelser både inom Sverige och internationellt.

LÄS MER: UPPGIFTER: Jätteförändring väntas för oljepriset

Foto: Postnord resp Mediamodifier

Text: Redaktionen


JUST NU: Botemedel mot IBS på gång – första gången någonsin

2025 12 02

Uppemot en miljon svenskar tros lida av irritable bowel syndrome, ofta kallat IBS.

Sjukdomen innebär magproblem såsom smärta i magen och kan ta sig uttryck genom exempelvis förstoppning eller diarréer.

Det är också vanligt att inte känna sig “tömd” efter ett toalettbesök eller att magen känns uppblåst eller gasig.

Men nu har ett viktigt steg tagits för att hitta ett botemedel mot den förrädiska sjukdomen, uppger forskare vid Örebro universitet.

För första gången har nämligen en studie kunnat visa att smörsyra kan stärka tarmen.

– Förhoppningsvis gör denna studie att medicinforskningen kommer längre och hittar ett botemedel mot tarmsjukdomen IBS, som försämrar så många människors liv, säger Rebecca Wall, forskare vid mikrobiologi vid Örebro universitet, i ett uttalande.

Svår studie att göra

Att de som lider av IBS har lägre produktion av smörsyra, som bildas naturligt av tarmbakterier vid fiberrik kost, har varit någonting som forskare misstänkt under en längre tid.

Det har dock saknats konkret kunskap om hur smörsyran påverkar tarmens funktion “inne i människans tarm i realtid”, skriver Örebro universitet.

Nu har en komplicerad studie, som utförts genom att isolera en del av tjocktarmen med uppblåsbara ballonger, kunnat ge de första svaren.

– Det var en väldigt svår studie att genomföra. Vi är tacksamma för att frivilliga ställde upp och låg still i många timmar medan de blev undersökta. Tillgången till sjukhusets utrustning har också varit helt avgörande för den här studien, säger Tatiana Marques, forskare i mikrobiologi vid Örebro universitet. 

LÄS MER: Populär julmat rusar i pris – 1 200 procent dyrare

"Lovande framtida behandling"

Idag saknas ofta effektiv behandling mot IBS. 

Studien vid Örebro universitet kan leda till att det förändras. Forskarna kunde, förenklat förklarat, visa att smörsyra gjorde tjocktarmen mer motståndskraftig vid stresspåslag. 

Därmed minskades genomsläppligheten i tarmen hos personer med IBS. Resultaten tyder på att smörsyra kan stärka tjocktarmens barriär och ger stöd för att smörsyra kan vara en lovande framtida behandling mot IBS, skriver universitetet.

LÄS MER: Tog godis med händerna i butik – så mycket tvingas han betala

Foto: Derneuemann resp A. Shvets

Text: Redaktionen