Vill införa en ny vägskatt för alla bilar i Sverige – För klimatets skull

2021 09 29

– Det måste bli dyrare att förstöra klimatet. En avståndsbaserad vägtrafikskatt för person- och lastbilar, lägre på landsbygden och högre i städer, behöver införas.

Det anser de tre MP-profilerna Karin Svensson Smith, ordförande för Miljöpartiets klimatnätverk och kongressombud, David Ling, språkrör för Grön ungdom och Jesper Olsson som, är språkrör Gröna studenter

Intäkterna till kollektivtrafiken

Och tanken är att intäkterna från den nya vägskatten ska gå till att finansiera statliga anslag till nationell och regional kollektivtrafik.

– Förutom geografin bör skatten differentieras efter fordonets vikt. Intäkterna kan användas för att öka utbudet av tåg- och busstrafik. Såväl nationell tågtrafik som regional kollektivtrafik kan bara öka turtätheten utan taxehöjningar om det sker en större offentlig finansiering, förklarar miljöpartisterna i Expressen.

Framhåller bred samsyn

De framhåller att Klimatpolitiska rådet, Energimyndigheten, Naturvårdsverket och alla andra officiella källor är eniga om att trafiken är den största utmaningen om Sverige ska uppfylla sina förpliktelser i Parisavtalet.

– Elbilsförsäljningen ökar snabbt med regeringens politik och september 2021 finns 266 000 laddbara bilar registrerade i Sverige. Men den totala bilparken är drygt 5 miljoner bilar och det är vare sig realistiskt eller resursmässigt rimligt att alla dessa byts ut till 2030, anser miljöpartisterna.

Finns i Tyskland, Österrike

De betonar att effektivare motorer borde ge lägre utsläpp men då fordonstrafiken ökar så ökar utsläppen i alla fall.

– Klimatskada måste inkluderas i priset på transporter och Sverige bör därför sälla sig till Tyskland, Schweiz, Belgien, Österrike och andra länder som sedan flera år har en avståndsbaserad vägtrafikskatt. En sådan skatt skapar en rättvis fördelning mellan stad och landsbygd, genom att kostnaden för att köra i städer med gott om kollektivtrafik blir klart högre än att köra på landsbygd med få alternativ till bilen, poängterar de tre miljöpartisterna.

Bygga ut järnvägen

För att få en politisk acceptans för de begränsningar av bil och flyg som är nödvändiga om klimatmålen ska nås måste kollektivtrafiken bli bättre menar miljöpartisterna.

– Då behövs både utbyggd järnväg och nya finansieringskällor till kollektivtrafiken. Att dra ner på sjukvården för att flytta anslag till kollektivtrafiken är otänkbart. För att nå klimatmålen måste därför staten ta ett större ansvar för att finansiera driften av kollektivtrafik. En vägtrafikskatt ska finansiera statliga anslag till nationell och regional kollektivtrafik, meddelar de.

Vill få ja på kongress

De tre miljöpartisterna vill att MP-kongressen i oktober 2021 säger ja till en vägskatt som går till kollektivtrafiken.

Foto: K. Wurth/montage

[yop_poll id="647"]

JUST NU: Kraftigt busväder på väg in över Sverige

2025 09 09

Ett större oväder drar in över Sverige i veckan.

Det har redan fallit stora mängder regn i norra delarna av landet.

Nu är ännu mer på väg.

– Under onsdag kväll och natt till torsdag närmar sig ett lågtryck från Tyskland och Polen och regn eller skurar tar sig in söderifrån, framhåller SMHI:s meteorolog Caroline Vahlberg i en prognos på tisdagen.

– På torsdag tar sig själva lågtrycket in över landet och det blir fortsatt tidvis regn eller skurar. Det kan komma rätt stora regnmängder, framförallt i södra Norrlands kustlandskap där det kan bli en extra förstärkning av vinden.

Kan falla 50 millimeter

SMHI:s prognos för stöd även av fler vädertjänster.

SVT Väder beskriver ovädret som “omfattande och delvis kraftigt” och flaggar för 50 millimeter regn under natten till fredagen. 

Värst väntas det bli vid södra och mellersta Norrlandskusten som redan är svårt drabbade av översvämningar och vägar som rasat.

– Vattnet har ingenstans att ta vägen och gör att det kan bli risk för nya ras och nya problem, säger Pererik Åberg, meteorolog på SVT, till den egna kanalen.

"Alla resurser sätts in"

Regnet förra veckan fick stora konsekvenser i Västernorrland. Förutom att vägar spolades bort spårade två tåg dessutom ur.

– Ett visst orosmoln finns fortfarande kvar och det är ett regnområde som ska komma på torsdag, säger Henrik Sundquist, Trafikverkets enhetschef för underhåll, enligt TV4.

Regeringen har agerat till följd av ovädret.

– Alla tillgängliga resurser sätts nu in  i regionen, det hämtas också resurs från andra delar av Sverige för att återställa infrastrukturen så snabbt som möjligt, säger infrastrukturminister Andreas Carlsson till samma kanal.

Fortsätter regna

Enligt SMHI är det dock sannolikt inte slutregnat på torsdag.

Under fredagen rör sig det mer sammanhängande regnet norrut över Norrland. I övriga landet håller det skurbetonade vädret i sig. I början på nästa vecka kan ännu ett omfattande lågtryck med regn, skurar och blåst ta sig in över Sverige och sedan styra vädret ett par dagar framåt, förklarar Caroline Vahlberg.

LÄS OCKSÅ: ”Kan spara 22 000 kronor” – Lidl går på offensiven

Foto:

Text: Redaktionen


Populär bilfunktion kan förbjudas

2025 09 09

En uppskattad bildetalj med futuristisk design kan snart vara ett minne blott.

Infällbara eller helt dolda dörrhandtag har under flera år marknadsförts som aerodynamiska och stilrena, särskilt på elbilar och premiumbilar.

Men nu förbereder kinesiska myndigheter nya regler som kan förbjuda helt infällbara dörrhandtag.

– Halvinfällbara handtag och traditionella handtag kommer fortfarande vara tillåtna, men de måste ha mekanisk redundans och garanterad funktion i nödsituationer, säger en talesperson från Kinas ministerium för industri och informationsteknologi (MIIT), rapporterar Carz.

Fördelar omdebatteras

Infällbara handtag är vanliga på moderna elbilar eftersom de ger ett modernt och stilrent utseende och sägs förbättra aerodynamiken.

Trots den marknadsförda effektiviteten är fördelarna marginella.

Forskare visar att vinsten är minimal – det sparar bara omkring 0,6 kWh per 100 kilometer samtidigt som det lägger till 7-8 kilo extra vikt på bilen.

Om Kina inför ett förbud mot helt infällbara handtag kan det få globala konsekvenser.

Många biltillverkare anpassar sina modeller efter kinesiska regler, vilket kan göra att denna typ av handtag blir ovanliga även på andra marknader.

Om förbudet godkänns träder det i kraft i juli 2027, vilket innebär att inga nya bilar som säljs i Kina efter det datumet får ha helt dolda dörrhandtag.

Säkerhetsrisker till grund

Vad som ligger till grund för förslaget är de säkerhetsrisker handtagen utger.

Försäkringsdata och kraschtester visar att elektroniska handtag ofta fryser, kortsluts eller fastnar vid olyckor, vilket gör att räddningspersonal kan få svårt att öppna dörrarna.

Enligt China Insurance Automotive Safety Index hade elektroniska handtag endast en framgångsgrad på 67 procent vid sidokrockar, jämfört med 98 procent för mekaniska handtag vid utförda krocktester under 2024.

Industrin reagerar

Flera tillverkare har redan valt att undvika helt infällbara lösningar. Volkswagen satsar på halvinfällbara handtag, medan Audi har byggt in nöddraglinor i sina modeller.

GWMs grundare Wei Jianjun har öppet kritiserat funktionen.

– Den är tung, osäker och helt poänglös ur en aerodynamisk synvinkel, säger han till Carz.

Foto: F Elias

Text: Redaktionen