Vill förbjuda en typ av sex i Sverige

2024 11 29

I dag är det lagligt att ha sex med någon som är 15 år eller äldre i Sverige.

Enligt nuvarande lagstiftning får exempelvis en 50-åring ha sex med en 15-årig vid samtycke.

Det är problematiskt, enligt riksdagsledamoten Marléne Lund Kopparklint (M).

Moderaten vill ändra på lagen och förbjuda sex med stor åldersskillnad.

I en motion föreslår hon att det ska råda max fem års åldersskillnad mellan personer som är mellan 15 och 17 år och deras sexpartners. Det skulle exempelvis innebära att en 15-åring inte får ha sexuellt umgänge med en person som är 21 år eller äldre.

”Lagskyddet brister”

Marléne Lund Kopparklint motiverar förslaget med att barn alltid hamnar i en beroendeställning till en äldre person som de har en relation till.

– I synnerhet om en person erbjuder pengar som barnet normalt sett inte har tillgång till. Den sexuella myndighetsåldern skapar en möjlighet för vuxna att utnyttja barn, skriver hon i motionen.

Vidare hänvisar riksdagsledamoten till en undersökning från Stiftelsen Allmänna Barnhusets.

Undersökningen visar att 25 procent av alla barn blivit utsatta för sexualbrott.

– Tonårsbarn i åldern 15–17 år är särskilt utsatta för här brister lagskyddet. Vi måste stärka lagarna så att vuxna människor som har en hög åldersskillnad inte ska kunna ta sig rätten att ha sex med barn mellan 15 och 18 år, framhåller Lund Kopparklint och tillägger:

– Med en femårsregel i åldersskillnad mellan ett tonårsbarn och en vuxen vid sexuellt umgänge skulle ett tonårsbarn mellan 15 och 17 år få samma lagliga skydd som ett barn som är under 15 år.

Komplettera nuvarande lag

Marléne Lund Kopparklint kallar sitt förslag för en ny ”byxskyddslag”. Om riksdagsledamoten får sin vilja kommer den nya lagen komplettera den så kallade byxmyndighetsåldern, som i dag är 15 år.

Politikern betonar dock att lagen inte ska förhindra att unga utforskar sin sexualitet tillsammans med andra.

– Men den ska förhindra att äldre vuxna utnyttjar barn, fastslår Lund Kopparklint.

Foto: W. Toy

Text: Redaktionen


Biltema inleder bojkott

2024 11 29

I morgon, fredag, är det dags för årets stora köpfest.

Black Friday står för dörren och många butiker väljer att hoppa på reatåget.

Men en stor aktör i Sverige kommer inte att delta.

Giganten Biltema, som har 61 varuhus i Sverige, väljer att bojkotta Black Friday-festen.

– Vi tror inte på att locka kunder med stora rabatter en gång om året, säger Johan Gerdevåg, marknadschef på Biltema.

– Vår strategi är att erbjuda bra priser hela året, så att alla ska kunna köpa det de behöver när de behöver det. Det är viktigt för oss att kunderna kan lita på att vi alltid har låga priser, inte bara på Black Friday.

Avstår ”intensiv priskonkurrens”

Enligt Gerdevåg väljer Biltema att lägga fokus på ”långsiktiga, rättvisa priser”, i stället för att delta i vad han beskriver som en intensiv priskonkurrens på Black Friday.

– Vår målsättning är att alla våra kunder ska kunna ha en rikare fritid med hjälp av våra produkter. Genom att hålla låga priser året runt kan vi göra det möjligt för fler att njuta av sina fritidsintressen, oavsett om det är på vinter, sommar eller någon annan tid på året.

Handeln väntas öka

Årets stora reavecka inleddes i måndag med Black Week och kulminerar under morgondagen då Black Friday går av stapeln.

Försäljningen väntas öka jämfört med föregående år.

Bransch- och arbetsgivarorganisationen Svensk Handel förutspår att försäljningen under Black Week når 9,7 miljarder kronor, vilket är en ökning från fjolårets 8,7 miljarder kronor.

– Efter flera år av lågkonjunktur är det många handelsföretag som fortfarande befinner sig i en pressad situation, säger Maria Mikkonen, chefsekonom på Svensk Handel och fortsätter:

– Givet konsumenternas prismedvetenhet tror vi också att många väntat med att göra inköp, för att kunna köpa produkter till ett rabatterat pris. Det är ytterligare en förklaring till varför vi ser en ökning jämfört med föregående år, och vi gläds åt denna positiva signal. Nu hoppas vi på ett högt tryck i såväl butik som online.

Foto: Biltema (CC)

Text: Redaktionen


Biljätte nära kollaps – på väg att gå under

2024 11 29

En av världens största biltillverkare är på väg att gå under.

Det rör sig om den japanska giganten Nissan som står på gränsen till kollaps.

Företaget har nu ett helt avgörande år framför sig när man måste hitta en långsiktig investerare som kan rädda verksamheten.

Allt sker samtidigt som den trogna partnern Renault fortsätter att minska sitt ägande i bilmärket.

– Vi har 12 eller 14 månader på oss att överleva, säger en högt uppsatt källa inom Nissan till ansedda Financial Times.

Kan gå till ärkerivalen

Den japanska biljätten behöver nu fatta flera tunga beslut.

Ett alternativ är att svälja stoltheten och sälja andelar av företaget till ärkerivalen Honda.

Det skulle i så fall ske samtidigt som Nissan redan är på väg att sätta ramarna för ett nytt samarbete med just Honda gällande elbilar.

En rad omstruktureringar planeras nu för att vända utvecklingen, som under en tid präglats av försäljningsras i både Kina och USA.

– Det här kommer att bli tufft. I slutändan behöver vi Japan och USA för att generera kassaflöde, säger Nissan-källan till den amerikanska tidningen.

Räddades för 25 år sedan

Redan 1999 var Nissan, som grundades 1928, nära konkurs. 

Företaget räddades då av Renault som nyligen har minskat sitt ägande i bolaget från 43 till 36 procent.

Vilken investerare som skulle kunna ersätta andelarna som Renault gjort sig av med vill Nissan inte kommentera, men mycket talar för att det behövs en stabil sådan som exempelvis en bank eller ett försäkringsbolag.

Att samarbetet med Honda kommer att bli viktigt betonas dock från det japanska bilmärket.

– Partnerskapet med Honda är av stor strategisk betydelse för oss, och vi ser fram emot att accelerera resultaten av våra gemensamma aktiviteter genom kontinuerliga framsteg på ledningsnivå i båda företagen.

9 000 blir av med jobbet

När Nissan släppte sin delårsrapport för det tredje kvartalet i början av november stod det klart att fordonstillverkaren kommer att göra sig av med 9 000 tjänster.

Dessutom minskar man den globala produktionskapaciteten med 20 procent, vilket är den del av dess omstrukturering.

– Nissan kommer att omstrukturera sin verksamhet för att bli smalare och mer motståndskraftig, samtidigt som den omorganiserar ledningen för att reagera snabbt och flexibelt på förändringar i affärsmiljön, sade Makoto Uchida, vd på Nissan, till CNBC vid tillfället.

Foto: D. Nguyen

Text: Redaktionen