Vild anklagelse i USA-valet – ”de äter våra husdjur”

2024 09 10

Donald Trumps vicepresidentkandidat JD Vance har hamnat i blåsväder.

Republikanen anklagas för att sprida ett falskt rykte om haitiska invandrare i USA.

I ett inlägg på X hävdar vicepresidentkandidaten att invandrare från Haiti dödar och äter familjers husdjur i staden Springfield.

– För flera månader sedan tog jag upp frågan om haitiska illegala invandrare som dränerar sociala tjänster och i allmänhet orsakar kaos över hela Springfield, Ohio, skriver JD Vance och tillägger:

– Rapporter visar nu att människor har fått sina husdjur bortförda och uppätna av människor som inte borde vara i det här landet. Var går gränsen?

Falskt rykte enligt polisen

Enligt flera amerikanska medier är påståendet falskt.

– Det hela började som ett rykte i en lokal Facebook-grupp innan det nådde konservativa medier och det republikanska partiet, rapporterar CNN.

NBC News går ut med samma uppgifter.

Nyhetskanalen har kontaktat polisen i Springfield som uppger att de inte har fått några trovärdiga rapporter om att invandrare skadat husdjur.

– Som svar på de senaste ryktena om kriminell aktivitet från invandrarbefolkningen i vår stad, vill vi klargöra att det inte har förekommit några trovärdiga rapporter eller specifika påståenden om att husdjur har skadats eller misshandlats av individer inom invandrarbefolkningen, framhåller polisen i ett uttalande.

Kampanjstaben svarar: ”Fått mängder av samtal”

JD Vances kampanjstab har kommenterat händelsen.

En talesperson för vicepresidentkandidaten meddelar att man står fast vid uttalandet, trots bristen på bevis.

– Senator Vance har fått mängder av samtal och mejl under de senaste veckorna från oroliga medborgare i Springfield. Hans inlägg är baserat på vad han hört från dem, säger talespersonen till NBC News.

Foto: Gage Skidmore, Official White House Photo by Shealah Craighead resp Tran Mau Tri Tam

Text: Redaktionen


Här är Sveriges sämsta mobiloperatör – har miljontals kunder

2024 10 08

Svenska folket har nu utsett den bästa och sämsta mobiloperatören.

Svenska mobilkunder har fått sätta betyg på operatörerna och det tycks vara de mindre bolagen som gör bättre ifrån sig.

Svenskt kvalitetsindex har rankat de mobiloperatörer som får bäst och sämst betyg.

Bäst betyg får uppstickaren Vimla, där 81 procent av kunderna är nöjda.

Det rapporterar sajten Mobil.

Får sämst betyg

Betygen är tuffare mot de större operatörerna.

Allra sämst betyg får Tre, som har ungefär 2,6 miljoner kunder i Sverige.

Där ligger kundnöjdheten på 66,7 procent, samtidigt som även Tele2 och Telenor får liknande betyg, om än något bättre.

Det spelar roll

Svenskt kvalitetsindex förklarar vad det är som kunder främst ser som viktiga egenskaper hos teleoperatörerna.

Service och support är av stor vikt, menas det.

– Mycket av det som sågs i fjol förstärks i årets studie. Det betyder att frågor relaterade till service och support är fortsatt viktiga. 

– Det är dock inte bara servicerelaterade frågor som påverkar nöjdheten, själva mobiltjänsternas egenskaper spelar åter en större roll. Och vad som gör kunderna nöjda varierar dock stort mellan olika segment.

Olika segment

Det tycks vara olika saker som prioriteras om man jämför de större operatörerna med de mindre.

– För de större traditionella aktörerna som erbjuder en bred palett av telekomtjänster är servicefrågorna fortsatt helt centrala, fortsätter Svenskt kvalitetsindex.

– För mindre aktörer – så kallade ”fighter brands” – är det snarare produktegenskaperna som avgör om en kund är nöjd eller inte. 

Relativt hög nivå

I branschen tycks kundnöjdheten dock vara förhållandevis hög i jämförelse med andra branscher.

– Årets SKI Mobil visar att branschens kundnöjdhet är fortsatt hög, även om betygen är något lägre än förra året, förklarar Svenskt kvalitetsindex vidare.

– Trenden att företagskunderna är mer nöjda än privatkunderna håller i sig liksom det faktum att mindre ”fighter brands” når högst betyg inom båda segmenten.  

Foto: L. Villasmil

Text: Redaktionen


Kundrusning till Rusta – julprodukt har blivit viral

2024 10 08

Julen har kommit till de svenska varuhusen.

Löven på träden har inte ens hunnit skifta färg innan adventsljusstakar, jultomtar, pepparkakor och julmust har dykt upp på hyllorna i svenska butiker. 

Alldeles för tidigt enligt vissa, när julsakerna till och med konkurrerar med Halloweenprydnaderna.

Alla håller dock inte med.           

– De allra flesta tycker att det roligt med julprylarna, men det är klart några tycker att det är för tidigt så det är dubbelbottnat, har exempelvis Annica Svanberg, butikschef på Blomsterlandet i Uddevalla, sagt till Bohuslänningen vid ett tidigare tillfälle.        

Rusta-produkt har blivit viral       

Jula, Biltema, ÖoB och Rusta är bara några exempel på butiker som i början av oktober har slängt upp julpyntet.

Den sistnämnda butiken har i år spetsat sitt utbud inom kategorin. Och det har gett resultat – i Norge.

Där stjäl nämligen en produkt hela rampljuset, rapporterar norska medier.

Det handlar om en dekorationslampa i form av en enhörning som blivit fullkomligt viral på bland annat Tiktok.

– En snabb sökning i sociala medier visar att videor med enhörningen har flera hundra tusen visningar, skriver exempelvis Dagbladet.   

Säljs även i Sverige   

Enhörningen (se bild nedan) finns även i de svenska Rusta-butikerna.

– Lampan är formad som en enhörning och lyses upp av kallvita LED-lampor som får ytan att komma till sin fulla rätt, framhåller Rusta på sin hemsida.

Varför dekorationen har fått sådan fart i sociala medier är oklart.

Men inte desto mindre välkomnas det av varuhuset självt. Och att det gett effekt råder det inget tvivel om.

– Vi tycker det är kul att enhörningen har blivit viral på TikTok och det avspeglas även i efterfrågan på lagret, säger Erlend Kramer, chef för Rusta i Norge, till Dagbladet.

Psykologen: Bra metod mot depression

Hur tidigt det är okej att börja julpynta är en fråga som delar svenska folket.

Men faktum är att psykologer hävdat att ju tidigare man gör det – desto gladare blir man.

– Det är faktiskt en av de mest effektiva metoderna mot depression. Det kallas för beteendeaktivering och det innebär att man försöker göra det som känns intressant eller kul, även fast man inte känner för det, har psykologen Dan Katz sagt till SVT:s Morgonstudion vid ett tidigare tillfälle.

Foto: MarcusOscarsson.se resp Kraken Images

Text: Redaktionen