Viktig uppmaning till alla öldrickare

2023 06 28

Den senaste tiden har flera svenska företag varit under luppen för deras kopplingar till Ryssland. 

Skarp kritik har riktats mot bland annat chokladtillverkaren Marabou och biltillverkaren Volvo Cars.

Företagens moderbolag, Mondelez och Geely Holding, har svartlistats av Ukraina eftersom man fortsatt och utvecklat sin verksamhet i Ryssland efter invasionen.  

Men det finns även andra produkter som bidrar till den ryska krigskassan.

Studenter i Uppsala har kartlagt en folkkär produkt: Ölen.

Tillsammans har de skapat hemsidan: ”Smakar biran blod?”

Där kan ölsugna svenskar enkelt kontrollera om just deras öl bidrar till Putins anfallskrig.

Metoden är enkel.

Namnet på ölen skrivs in i ett sökfält.

Om produkten säljs i Ryssland möts man av texten: ”Ja, din öl stöttar tyvärr en mördarregim”

”Har verkligen tagit till sig”

Totalt har studenterna registrerat över 3 000 ölsorter på hemsidan.

Intresset är stort.

– Det är hur många personer som helst som har hört av sig till oss och är sura för att de inte kan köpa sitt favoritöl. Folk har inte bara tyckt att det är en kul grej, utan har verkligen tagit till sig budskapet, säger Uppsalastudenten Emil Hammarlund till Expressen.

Han är vice ordförande och kommunikationsansvarig vid studentföreningen Verdandi och var den som kom på idén med hemsidan.

Tar hjälp av Ukraina

Studenterna tar hjälp av Ukraina för att kartlägga ölsorterna.

Handelshögskolan i Kyiv har sammanställt gedigna listor över vilka aktörer som fortfarande är verksamma i Ryssland.

Listorna uppdateras kontinuerligt och ”Smakar biran blod” tar del av informationen.

– Vi bestämde oss ganska tidigt för att det inte är någon idé att vi ska sitta och vara någon form av bödel eller domare. Vi kanske inte är de som har den största kompetensen om den ryska industrin från utlandet, utan vi har valt att gå på den största, bästa och tydligaste källan som vi tycker är trovärdig, säger Emil Hammarlund till Expressen.

Carlsberg ska lämna

Ett av flera ölmärken som har fortsatt att bedriva sin verksamhet i Ryssland är danska bryggerikoncernen Carlsberg.

I dagarna meddelade dock bolaget att man har ingått ett avtal om att sälja sin ryska verksamhet.

– Separationen av den ryska verksamheten från resten av Carlsberg Group har varit mycket komplicerad. Den har inkluderat cirka 150 arbetsflöden över flertalet affärsfunktioner och mer än 150 miljoner DKK investeringar i bryggeriutrustning och IT-infrastruktur på marknader utanför Ryssland, framhöll Carlsberg i ett pressmeddelande den 23 juni.

KLICKA HÄR FÖR ATT KONTROLLERA OM DIN ÖL GÖDER PUTINS KRIGSKASSA

Foto: President of Russia Office resp G. Gomes

Text: Redaktionen


JUST NU: Natos artikel fem kan aktiveras

2025 11 18

Helgens sabotage mot en järnväg i Polen utreds som sabotage.

Två ukrainska medborgare, som agerat på uppdrag av rysk underrättelsetjänst, misstänks ha anordnat explosionen på järnvägen mellan Warszawa och Lublin – en tågsträcka som bland annat används för vapenleveranser till Ukraina.

Gärningspersonerna använde sprängämnet C4, rapporterar den polska tidningen Fakt.

– Sprängladdningen C4 detonerades med hjälp av en 300 meter lång elkabel. Deras avsikt var att orsaka en tågolycka, skriver tidningen.

Öppnar för artikel fem

Efter utförandet av sabotaget ska de misstänkta ha flytt över gränsen till Belarus.

Nu kan Polen aktivera Natos artikel fem, som fastställer att en väpnad attack mot ett Natoland ses som en attack mot alla medlemsstater.

Den polske generalen Mieczysław Bieniek utesluter inte ett sådant scenario.

– Natos artikel fem är avsedd att aktiveras när väpnad aggression förekommer, men även i situationer med aggression av terrorkaraktär. Först måste detta dock bevisas, säger han till Fakt.

– Låt oss komma ihåg att efter attacken mot World Trade Center aktiverades artikel fem när det bevisades att flygplanen styrdes av terrorister som hade anlänt från al-Qaidas baser i Afghanistan, tillägger generalen.

Om artikel fem aktiveras är varje Natoland förpliktigat att stödja den medlem som angripits.

LÄS MER: ”Oöverträffad attack” – Ukraina har slagit till 

Kommer begära hjälp

General Bieniek utesluter inte att Polen kan åberopa Natos artikel fem.

Men innan det blir aktuellt kommer landet sannolikt aktivera försvarsalliansens artikel fyra, som innebär att medlemsländerna ska samråda om det säkerhetshot som uppstått.

– När gärningsmännens identitet officiellt bekräftats, kan vi begära att artikel fyra i Natofördraget aktiveras. De ger oss möjlighet att samråda med våra partners och genomföra åtgärder för bättre övervakning av området tillsammans med våra allierade, säger Bieniek till tidningen.

LÄS OCKSÅ: ”Vår sista sommar i fred” – Tyskland varnar hela Europa

Foto: 

Text: Redaktionen


24 september 2025

Coop backar – tar bort reklam efter kritikstorm

2025 11 18

Coop tar nu bort en uppmärksammad reklam.

Det handlar om en reklamskylt som har använts för att marknadsföra iskaffe.

På skylten fanns vad som beskrivs som en lättklädd kvinna som håller i en iskaffe.

Efter att bland annat föreläsaren och kriminologen Nina Rung uppmärksammat saken har Coop nu beslutat att ta bort reklamen, rapporterar TV4.

“Helt knas”

Nina Rung menar att reklamen med den lättklädda kvinnan inte var passande.

– Det är helt knas att man gör reklam för iskaffe med en kvinnokropp som är extremt objektifierad, säger hon enligt kanalen.

Hon reagerade efter att ha gått in i en Coop-butik med sin 16-åriga dotter.

Rung lade då ut ett inlägg på Instagram som uppmärksammades – och kort därefter meddelade Coop att reklamen tas bort från alla butiker.

“Hade inte det”

Coop framhåller att majoriteten av reklamen i kedjans butiker är deras egen.

– En mindre del kommer från de som producerar maten eller drycken (leverantörerna). I de allra flesta fall har vi en dialog om vilket marknadsföringsmaterial som följer med varorna ut i butikerna men i det här fallet hade vi inte det, meddelar matjätten.

Läs mer: Nytt besked om elpriserna – så blir det i vinter

Coops svar

Rung har lagt ut ett inlägg på Instagram där Coop tar ansvar för det hela.

Butikskedjan tackar henne då för att “ha uppmärksammat oss på det här skyltmaterialet”.

– Vi har pratat ihop oss internt och kommer se till att skyltmaterialet tas bort från våra butiker, framgår av inlägget.

“Ett steg i taget”

Nina Rung beskriver det som en framgång samtidigt som hennes följare hyllar både henne och Coop efter beslutet.

– Så det går att få till en förändring. Ett litet steg i taget, skriver Rung.

– Bra där av både dig och Coop, skriver en följare.

– Så bra gjort av dig och också en eloge till Coop som stannar upp, tänker till och agerar, skriver en annan.

Läs mer: “Radera det direkt” – Folksam varnar för mejl

Foto: Coop

Text: Redaktionen