Mängder av Västerbottensost stoppas – grossist begick misstag

2024 03 11

En stor mängd av en av Sveriges mest populära ostar förbjuds nu från att gå ut på marknaden.

Klassikern “Västerbottensost” har varit en del av den svenska traditionen i drygt 150 år.

Den är vilt uppskattad runtom i hela Sverige och återfinns både till vardags och på julbord och festbord hos svenska folket – men även på kungliga bröllop.

Men nu har det gått totalt snett med stor beställning av den aktuella osten.

Kan vara hälsofarlig

Det är en grossist i Jönköpings län som köpt in en kraftig mängd Västerbottensost i syfte att sälja vidare.

Hela 800 kilo låg beställningen på.

Av dessa har drygt 650 kilo redan sålts – men nu visar det sig att den kan vara hälsofarlig.

– Det konstaterar miljöinspektörer som nu förbjuder företaget att sälja mer av osten, rapporterar P4 Jönköping.

Begick misstag

Anledningen till hälsoriskerna är att grossisten i fråga inte följt instruktionerna som kom från mejeriet.

Osten skulle värmebehandlas innan den nådde marknaden, vilket varken gjordes av grossist eller mejeri innan leverans.

Bristerna upptäcktes av Miljö- och hälsoskyddsnämndens inspektörer och det var samma nämnd som fattade beslut om omedelbart försäljningsstopp.

Omständigheterna var allvarliga, konstaterade nämnden.

– Konsumtion av livsmedlet utan föregående upphettning kan medföra stora risker för konsumenterna, framhålls i kommunens beslut enligt Jönköpings-Posten.

Nu måste all återstående ost istället slängas.

Totalt handlar det om ungefär 150 kilo Västerbottensost som alltså åker i soporna.

Vill inte kommentera

Vilket grossistbolag det handlar om har inte framkommit i medierna.

Det aktuella företaget vill dessutom inte uttala sig.

– Vi har inga kommentarer, säger företrädaren till JP.

Inte heller Norrmejerier eller det lilla mejeriet i Burträsk där Västerbottensost tillverkas har kommenterat stoppet.

2 000 ton årligen

Totalt säljs 2 000 ton Västerbottensost varje år, enligt siffror från Visit Umeå.

Det motsvarar runt 140 000 ostar.

– Men trots detta är det sällan produktionen täcker efterfrågan. Få varumärken är lika populära som Västerbottensost och när svenskar rekommenderar varumärken placerar sig Västerbottensost i topp i sällskap med stora och internationellt kända varumärken, framhåller Visit Umeå.

Utöver Sverige går den numera att köpa även i flera av våra grannländer samt på Baltikum och i Storbritannien, Tyskland och Spanien.

Foto: Norrmejerier

Text: Redaktionen


Dollarstore storsatsar – under nytt namn

2024 07 22

Butikskedjan Dollarstore fortsätter att breda ut sig.

Och det är inte bara i Sverige som kedjan är på framväxt.

Nu satsar man även stort på Sveriges grannland i syd.

Dollarstore kommer att öppna totalt åtta nya butiker i Danmark under 2024 och 2025.

Det rapporterar sajten E-handel.

Under nytt namn

Det blir dock inte under namnet Dollarstore som kedjan kommer att öppna de nya butikerna.

I Danmark finns nämligen redan en kedja som heter Dollarstore.

Istället kommer de nya butikerna att gå under namnet Big Dollar, som det just nu finns fem stycken av i Danmark.

“Är väldigt glada”

I år så kommer två av de åtta butikerna att öppnas i Randers och Grenå under november månad.

Nästa år öppnas resterande sex butiker i Aalborg, Esbjerg, Skive, Ringsted, Sønderborg och Thisted.

Just de geografiska förutsättningarna bedöms vara mycket goda gällande expansionen.

– Vi är väldigt glada över att utöka vår närvaro i Mellanjylland med öppningarna i Randers och Grenå senare i år, säger Peter Jakobsen, Country Manager på Big Dollar enligt E-handel.

– Med de sex nya öppningarna spridda runt om i landet under 2025, kommer vi att kunna erbjuda ännu fler kunder fantastiska produkter till bra priser.

Går fortsatt starkt

Under fjolåret har Dollarstore gått igenom såväl ägarbyte som vd-byte.

Trots det går kedjan fortsatt starkt, och antalet kunder växte med 7 procent under 2023.

Det uppger Market.

“Då väljer kunderna oss”

Det har som bekant varit utmanande ekonomiska förutsättningar för många företag runt om i landet under de senaste åren.

Ränteläget har satt press på många stora bolag och i många branscher behöver man dra ner på satsningarna, men Dollarstore tycks kunna fortsätta ta marknadsandelar och sätta press på konkurrenterna.

Den nya vd:n Anders Kind menar att trovärdigheten och tilliten är en av de viktigaste sakerna i branschen.

– I slutändan tror vi att fler kunder kommer att välja våra butiker om de känner att de kan lita på oss, säger han till Market.

Foto: Dollarstore

Text: Redaktionen


Populär tv-serie på väg tillbaka – lockar miljontals tittare

2024 07 22

En av svensk tv:s största succéserier uppges närma sig en comeback.

Sedan Kanal 5 presenterade realityserien om Gekås i Ullared år 2007 har svenska folket fått lära känna profiler som Ola-Conny och Morgan.

Serien blev snabbt oerhört populär och många svenskar har genom åren bänkat sig framför tv-apparaterna för att följa vad som sker i det enorma varuhuset.

I samband med pandemin blev det dock stopp för inspelningarna, och det sista avsnittet sändes 2021.

På väg tillbaka

Miljontals tittare uppskattade programmet, och många blev besvikna när det inte blev någon fortsättning.

Nu kommer besked om att serien är på väg tillbaka.

– Det pågår diskussioner på flera nivåer, säger varuhusets vd Patrik Levin till sajten Market.

Oklart hur och var

Tidigare sändes serien på Kanal 5.

Patrik Levin menar att det är ganska sannolikt att programmet återuppstår, men det råder oklarheter i vilket format och i vilken kanal.

– När det första avsnittet sändes 2009 var linjär tv fortfarande det enda som fanns. Nu finns mängder av medieplattformar, säger han.

Det framgår inte vad tidslinjen är för den planerade comebacken.

Sveriges största varuhus

Programmet följde flera personer i Gekås verksamhet och kunderna besökte det gigantiska varuhuset.

– Den första säsongen av "Ullared" sändes hösten 2009 och blev då Kanal 5:s mest framgångsrika svenska program genom tiderna, förklarar Gekås Ullared.

– Varje avsnitt sågs av i snitt en miljon personer. Dessutom hade premiäravsnittet 1 077 000 tittare, fler än någon annan svensk produktion på Kanal 5. Ullared är fortfarande Kanal 5:s största succé.

Starka profiler

Profilerna Morgan och Ola-Conny har sedermera synts i rutan i flera format.

– En stark resa med Morgan och Ola-Conny hade premiär på Kanal 5 våren 2012.

– I TV-serien följer man Morgan Karlsson och Ola-Conny Wallgren, kända från TV-serien Ullared, på deras resor runt om jorden.  Under sex säsonger har duon hittad på det mesta bland annat har de åkt alla världen farligast bergochdalbanor och testat sumobrottning.

Foto: Clement M

Text: Redaktionen