Värsta läget någonsin – jobb i hela landet kan försvinna
2025 03 25
Aldrig tidigare i Handelsbarometerns historia har det noterats en så långtgående dyster trend som nu.
Det konstaterar näringslivsorganisationen Svensk Handel på tisdagsmorgonen.
"Råder inga tvivel"
Läget är illa.
I mars rasar framtidstron inom såväl sällanköpshandeln som daglighandeln. För 39:e månaden i rad är nu framtidsförväntningarna pessimistiska.
– Resultaten vi idag presenterar kanske kommer som en överraskning för människor runt om i landet som följt debatten under senare tid. Här vill vi ändå markera klart och tydligt, säger Sofia Larsen, vd på Svensk Handel.
Hon tillägger:
– Den svenska handeln har det oerhört tufft just nu. Det råder inga tvivel om att företag och jobb runt om i landet, i såväl större som mindre städer, nu står på spel.
"Varningsklockorna ringer"
Organisationen hänvisar till siffror som visar att framtidstron inom handeln sjönk med -3,0 enheter i mars. Sällanköpshandeln sjönk med -4,6 enheter.
Dämpad syn på framtida lönsamhet och försäljning pekas ut som de främsta skälen till den kraftiga nedgången.
– Att en så pass central och viktig bransch som handeln präglats av pessimism i över tre års tid borde få varningsklockorna att ringa. Just nu slås i övrigt välmående företag ut, och med dem även viktiga arbetstillfällen och skatteintäkter, säger Sofia Larsen.
Dystra tider väntar
Enligt Svensk Handel ser trenden inte ut att brytas i närtid.
Tvärtom väntar fortsatt dystra tider.
Tilltagande inflation som i sin tur bidrar till ökade marknadsräntor nämns som skäl i kombination med rådande geopolitiska osäkerhet i världen.
Det slår hårt mot såväl konsumenter som handelsföretag.
– Att priserna, och genom det räntorna, tar fart uppåt har en mycket negativ effekt på hushållens konsumtion, vilket i sin tur hotar återhämtningen inom handeln och i den svenska ekonomin i stort, säger Sofia Larsen.
– Här befinner sig handeln i en rävsax. Samtidigt som kostnaderna ökar och lönsamheten faller, måste företagen försöka hålla priserna nere för att behålla sina kunder. För många blir det tyvärr en omöjlig ekvation.
Arkivfoto: Väla
Text: Redaktionen