Varning för skogsbrand i tre landskap

2024 07 20

SMHI utfärdar en varning eftersom risken för skogsbrand är stor i tre olika landskap.

Under helgen råder det högsommarvärme i stora delar av Sverige.

Många passar då på att vara ute och roa sig i det vackra sommarvädret.

Men värmen och torkan medför också en förhöjd risk för skogsbrand.

SMHI går därför ut med en varning som berör tre landskap i tre olika delar av Sverige.

Flera landskap berörs

Idag lördag gäller varningen enbart för Gotland, som har en hög risk för brandrisk under hela helgen samt på måndagen.

Men på söndagen utökas varningen till flera landskap.

Då finns det risk för skogsbrand både på Gotland, i Skåne och i nordöstra Norrbotten.

– Skogsbrandrisken är stor under söndagen, varnar SMHI.

I nordöstra Norrbotten gäller varningen även för måndagen och tisdagen.

Sprider sig lätt

Människor uppmanas därför till extra stor försiktighet i de berörda landskapen.

– Stor försiktighet bör iakttas vid eldning utomhus, ofta gäller eldningsförbud.

Det finns flera saker som man måste vara försiktig med när skogsbrandrisken är hög.

– Skogsbrand kan lätt uppstå på grund av till exempel eldning, gnistor från maskiner eller blixtnedslag, enligt SMHI.

Om det börjar brinna under rådande förhållanden så kan branden bli mycket svår att hantera och släcka.

– Brand sprids lätt i skog och mark.

Vidta försiktighetsåtgärder

Man bör alltid vara försiktig när man hanterar eld i naturen, eftersom det kan leda till både gräs- och skogsbränder, varnar Krisinformation.se.

Det gäller i synnerhet när det är torrt ute.

Man bör också vara medveten om att det kan vara straffbart att orsaka en brand. Det är extra viktigt att ta reda på om det råder eldningsförbud i den kommun man befinner sig.

Även om det inte råder eldningsförbud så bör man tänka sig för när man hanterar eld i naturen.

Det är viktigt att välja en plats där elden inte kan spridas till annat brännbart material, samt att avgränsa eldplatsen med stenar eller jord. Man bör också alltid ha tillgång till vatten att släcka elden med, samt undvika att elda om det blåser kraftigt.

Arkivfoto: Pavel Koubek MSB

Text: Redaktionen


Chokladtillverkare går i konkurs

2025 02 04

Chokladtillverkaren Choki AB går i konkurs.

På måndagen kommer ett nytt konkursbesked.

Den här gången är det chokladtillverkaren Choki - som bland annat låg bakom Huski-chokladen - som tvingas tacka för sig.

Det rapporterar Breakit.

Går i konkurs

Huski har uppmärksammats efter att ha nått sponsringsavtal med bland annat fotbollsklubben Hammarby, och har även synts på Formel 1-bilar.

Choki har dock kämpat med vad som beskrivs som “blygsamma intäkter” samtidigt som kostnaderna för sponsringsavtalen har varit stora.

År 2022 gjorde Choki enligt Breakit ett förlustresultat på 114 miljoner kronor.

“Avvecklar verksamheten”

Under våren 2024 gick dotterbolaget Choki Sweden AB i konkurs - och nu sker det samma med moderbolaget.

– Styrelsen har under verksamhetsåret arbetat med att avveckla verksamheten. Under denna process har flera konflikter uppstått med sponsorer och sponsoravtalet, framgår i ett dokument som Breakit fått tag på.

Enligt den senaste årsredovisningen gjorde Choki AB ett förlustresultat på 79 miljoner.

Konkurserna minskar

De senaste åren har präglats av många konkurser i en rad olika branscher.

En ny rapport från kreditinformationsföretaget UC visar dock att antalet företagskonkurser minskade med 19 procent i januari jämfört med samma period föregående år.

“Tecken på ljusning”

UC förklarar.

– Efter ett år av berg- och dalbana gällande företagskonkurser noteras nu tecken på ljusning. UC noterar en minskning av konkurser inom byggsektorn, där antalet konkurser minskade med 15 procent. 

– Inom detaljhandeln minskade konkurserna med 8 procent. Hotell- och restaurangbranschen visade också en minskning av konkurser med 18 procent.

– Det är glädjande att vi nu ser tecken på ljusning, men det är för tidigt att säga om vi har nått en brytpunkt, säger Vlasta Valan, Data scientist på UC.

Näringslivet hoppas på att ytterligare räntesänkningar från Riksbanken ska få fart på konjunkturen igen och att svenska konsumenter ska våga spendera mer pengar.

Foto: T. Bykovets

Text: Redaktionen


Bekräftat: Enormt besked för Swish

2025 02 05

Betaltjänsten Swish kan titulera sig bäst i hela Sverige.

Och det är inte bara inom sin egen bransch som företaget har blivit något av en gigant i landet.

Swish har nämligen utsetts till Sveriges starkaste varumärke – för fjärde gången på lika många år. Utmärkelsen delas ut av det globala undersökningsföretaget Yougov.

Längre ned på listan finns klassiska jättar som Ikea, Volvo, Ica och Systembolaget.

Swish klår dem allihop – till och med Google.

– Det är otroligt roligt att kamma hem den här utmärkelsen för fjärde året i rad, säger Pär Ekroth, kommersiell chef på Swish, i en kommentar.

Används av 8,6 miljoner

Swish lanserades på marknaden 2012 som ett samarbete mellan Sveriges största banker.

Tio år senare passerades en milstolpe när företaget kunde bekräfta att över åtta miljoner svenska kunder använde tjänsten. Idag ligger motsvarande siffra på 8,6 miljoner.

Den numera solklara betaljätten har blivit en naturlig del i folks vardag och introducerat nya tjänster, erövrat fler marknadsandelar i e-handeln och fått en starkare roll inom självbetjäning i butik.

Det är några av faktorerna som bidragit till att Swish nu utsetts till landets starkaste varumärke.

– Våra användare är alltid i fokus, och vi jobbar ständigt för att hitta nya sätt att förenkla vardagen för dem ytterligare, säger Pär Ekroth.

LÄS MER: Swish aktiverar stor förändring

Öppnar för konkurrens

Trots succén och den till synes ohotade dominansen öppnade Riksbanken i slutet av förra året för större konkurrens.

Myndigheten gav då klartecken för att öppna betalningssystemet RIX-INST för fler typer av omedelbara betalningar. Ett system som tidigare enbart varit öppet för Swishbetalningar.

Kontentan är att bankkunder därmed skulle kunna byta ut Swish mot en annan lösning istället.

– Vi hoppas nu att de banker som anslutit sig tar tillfället akt och skapar tjänster för omedelbara betalningar som privatpersoner och företag efterfrågar, sade Christina Wejshammar, chef för avdelningar för betalningar på Riksbanken, i november.

Hela listan: Sveriges starkaste varumärken 2025

  1. Swish
  2. Ikea
  3. Volvo
  4. SVT Play
  5. Wasabröd
  6. Arla
  7. ICA
  8. Google
  9. Systembolaget
  10. Västerbottenost

Källa: Yougov

Foto: Swish

Text: Redaktionen