En reklamkampanj från det amerikanska företaget har väckt ramaskri på nätet.
Se bilden längst ned i texten.
Anklagelsen: förstärker stereotyper
Det är på tunnelbanestationer i London som kampanjen väckt uppmärksamhet, rapporterar The Guardian.
Stora skyltar har satts upp som föreställer en svart kvinna i brudklänning på en bröllopsmiddag, där hon åtnjuter en portion med Heinz pasta bredvid en vit man som ska föreställa brudgummen.
På bilden syns också vad som verkar vara mannens föräldrar samt en äldre svart kvinna, till synes brudens mamma.
Det har fått användare på sociala medier att gå i taket.
Anledningen är man anser att Heinz har “raderat ut” mörkhyade fäder från sammanhanget.
– “För mina bröder med döttrar”. För att, tro det eller ej, svarta flickor har också pappor, skriver exempelvis författaren och Guardian-krönikören Nels Abbey på X.
"Hur blev detta godkänt?"
Abbeys inlägg har därefter blivit viralt.
– Total utradering av svarta fäder av ett sådant mainstreammärke är chockerande. Hur blev detta godkänt? framhåller en användare som svarat på tråden.
– Ja, det är ett vackert förhållande mellan olika etniciteter och de ville behålla fem personer vid bordet men raderingen av svarta pappor är inte rättvist, skriver en annan.
LÄS MER: Heinz ryter ifrån: Så här ska du förvara ketchupen
Ber om ursäkt
Heinz har svarat på kritiken.
I ett uttalande ber man ursäkt och menar att man begått ett misstag.
– Vi uppskattar alltid allmänhetens perspektiv på våra kampanjer. Vi förstår hur den här annonsen oavsiktligt kan ha vidmakthållit negativa stereotyper.
– Vi ber om ursäkt och kommer att fortsätta att lyssna, lära oss och förbättra oss för att undvika att detta händer igen i framtiden, framhåller Heinz till The Independent.
Se bilden här
Det är dock inte alla som kritiserar kampanjen.
En del menar att det faktiskt kan vara mannens pappa som klippts bort.
– Skulle inte traditionella sittplatser innebära att brudens pappa sitter bredvid brudgummens mamma, vilket betyder att mannen till vänster är brudens far och brudgummens far saknas? frågar sig en person på X.
Enligt brittisk media är annonserna en del av en mediakampanj som hyllar normbrytare som trotsar konventionellt beteende för att njuta av Heinz nya pastasåser.
På bilden spiller bruden till exempel sås på sin vita klänning.
Se bilden genom att klicka här (länk till X, tidigare Twitter).
LÄS MER: Italien rasar mot Heinz nya pasta: “De borde skämmas”
Foto: MarcusOscarsson.se
Text: Redaktionen