Varnar om direkta konsekvenser för Sveriges bilister

2024 05 05

Det bristande vägunderhållet får direkta konsekvenser för svenska bilister.

Det menar Transportföretagen, som har gjort en ny undersökning om svenska folkets syn på vägpolitik och vägarnas tillstånd.

Undersökningen bekräftar att situationen är allvarlig, menar man.

– Våra vägars skick är inte bara en fråga om infrastruktur, det är en rättvisefråga. För att hela landet ska leva är ett fungerande vägnät avgörande, säger Marcus Dahlsten, VD för Transportföretagen.

Påverkar hur man röstar

Missnöjet över de svenska vägarnas tillstånd är stort, enligt undersökningen.

Så stort att nästan var femte svensk uppger att partiernas vägpolitik kommer att påverka hur de röstar i nästa val.

– Var tredje svensk anser att vägarna är i mycket dåligt eller ganska dåligt skick och lika många påverkas negativt av vägarnas kvalitet, uppger Transportföretagen.

Enligt Marcus Dahlsten är undersökningen en tydlig signal till politikerna.

– Svenskarnas uppfattning om våra vägars tillstånd är ett kvitto på att det nuvarande vägunderhållet inte lever upp till behoven, menar han.

Har redan fått konsekvenser

Vägarnas dåliga skick får direkta konsekvenser för svenska bilister och för svenskar i allmänhet, varnar Marcus Dahlsten.

– Vägarnas förfall har redan fått direkta konsekvenser för svenskarna, något vi bland annat har sett under vårens potthålskaos, säger han.

Transportföretagen kräver därför större satsningar på vägunderhåll.

– För att vända utvecklingen och undvika ytterligare försämring av våra vägar krävs det en betydande ökning av budgeten för vägunderhåll.

Mer än var tredje statlig väg

Enligt Transportföretagens undersökning är det svenskarna i Jämtland som har störst problem med dåliga vägar. Även i Norrbottens och Gävleborgs län upplevs stora problem.

– Enligt Transportföretagens årliga analys över de statliga vägarnas tillstånd så var 35 procent av Sveriges statliga vägar i mycket dåligt, eller dåligt, skick under 2023, uppger Transportföretagen.

Foto: Kathy

Text: Redaktionen


Tyskland planerar jättebygge – till Sverige

2024 05 15

Tyskland pressar Sverige att ge grönt ljus för ett enormt byggprojekt. 

Idag möter statsminister Ulf Kristersson (M) den tyska förbundskanslern Olaf Scholz.

En av frågorna som ska avhandlas är den om energin. Och nu sätter Tyskland press på Sverige att säga ja till planerna på att bygga en kraftfull elledning mellan de två länderna, rapporterar Sveriges Radio.

Det handlar om jätteprojektet “Hansa Powerbridge”.

– Vi vill verkligen att den nya undervattenselledningen byggs, framhåller den tyska energiministern Robert Habeck till radion.

Kräver eftergifter

Men Sverige är tveksamma till bygget.

Bland annat finns det ett politiskt motstånd. Oppositionen vill att Tyskland gör eftergifter och bland annat inför elprisområden likt Sverige, eftersom det enligt Socialdemokraterna skulle leda till billigare el i södra delen av landet.

– En förutsättning är att om det inte blir några elområden i Tyskland då kommer inte Hansa Powerbridge lyckas, säger Fredrik Olovsson (S), som trycker på för att Ulf Kristersson ska ställa samma krav i förhandlingarna, till SR.

Då kan den stå klar

Ledningen anses viktig för Tyskland som lade ned sin kärnkraft förra året. Hansa Powerbridge bedöms kunna vara en garant för landets framtida elförsörjning och energiomställning.

Planen var från början att elledningen skulle stå klar 2026, men efter upphandlingsproblem och det politiska motståndet är nuvarande prognos snarare en bit in på 2030-talet.

Det bekräftas av Svenska Kraftnät, som är ansvariga i frågan och just nu väntar på tillståndsbesked från regeringen.

Svenska kraftnät och 50Hertz har beslutat att avbryta upphandlingen av Hansa PowerBridge. Anledningen är att de tekniska kraven har ändrats och utmaningar i det befintliga elnätet har resulterat i betydande förändringar i anbudsdokumenten, har det statliga affärsverket tidigare meddelat.

Från Hurva till Güstrow

Elförbindelsen planeras att gå mellan Hurva station i skånska Hörby kommun och Güstrow i norra Tyskland. 

– Med Hansa Powerbridge stärker vi kopplingen mellan Norden och övriga Europa med ökade möjligheter till elmarknadshandel, framhåller Svenska Kraftnät.

Ulf Kristerssons pressekreterare har inte velat bekräfta om elledningen står på agendan under dagens möte med Olaf Scholz.

Foto: Magnus Liljegren Regeringskansliet

Text: Redaktionen


SVERIGE: Restaurangkedja går i konkurs

2024 05 15

Ytterligare en restaurangkedja tvingas nu slå igen dörrarna.

Konkursvågen fortsätter i Sverige och många bolag i olika branscher har på grund av ekonomiska bekymmer behövt lägga ner verksamheten.

Nu kommer besked om att restaurangkedjan Klang Market, som har restauranger i bland annat Malmö, Göteborg, Uppsala, Östersund och Umeå, går i konkurs.

Det rapporterar bland andra Fastighetsvärlden och Östersunds-Posten.

Stora skulder

Klang Market serverade tacos, sallader, hamburgare, tapas och pizza vid restaurangerna.

Precis som för flera andra bolag har dock räntetrycket och den ekonomiska situationen blivit allt för svår.

Enligt Fastighetsvärlden hade företaget skulder på över 10 miljoner kronor förra året.

Flera restauranger

Klang Market hade restauranger på flera håll runt om i landet.

Här är de Klang-restauranger som nu kommer att behöva stängas ner framöver.

- Göteborg

- Hornstull

- Karlaplan

- Malmö

- Östersund

- Sergels Torg

- Sundsvall

- Umeå

- Uppsala

- Västerås

- Växjö

- Mall of Scandinavia

Konkursförvaltare Bo Söder förklarar att man tillfälligt kommer att hålla igång vissa restauranger under konkursprocessen.

– Vår plan är att fortsätta driften där det går, säger han till Sundsvalls tidning.

Kraftig ökning

I april månad har konkursvågen fortsatt dra över Sverige, enligt statistik från myndigheten Tillväxtanalys.

– I april gick 1 034 företag i konkurs, en ökning med 77 procent jämfört med april 2023. Det var det högsta antalet konkurser i april månad sedan 1994.

Dystert år

2024 har än så länge varit ett dystert år för många anställda.

– Hittills i år har 4 019 företag med 9 843 anställda gått i konkurs, vilket är en ökning med 59 procent av antalet företagskonkurser och en ökning med 65 procent av antalet berörda anställda jämfört med motsvarande period 2023, fortsätter Tillväxtanalys.

– Under perioden januari till april i år har konkurserna ökat i samtliga län, jämfört med motsvarande period 2023. Bland storstadslänen ökade antalet konkurser mest i Stockholms län. Under samma period ökade antalet anställda berörda av konkurs i alla tre storstadslän och mest i Stockholms län.

Foto: T. Mossholder

Text: Redaktionen