Varnar om direkta konsekvenser för Sveriges bilister

2024 05 05

Det bristande vägunderhållet får direkta konsekvenser för svenska bilister.

Det menar Transportföretagen, som har gjort en ny undersökning om svenska folkets syn på vägpolitik och vägarnas tillstånd.

Undersökningen bekräftar att situationen är allvarlig, menar man.

– Våra vägars skick är inte bara en fråga om infrastruktur, det är en rättvisefråga. För att hela landet ska leva är ett fungerande vägnät avgörande, säger Marcus Dahlsten, VD för Transportföretagen.

Påverkar hur man röstar

Missnöjet över de svenska vägarnas tillstånd är stort, enligt undersökningen.

Så stort att nästan var femte svensk uppger att partiernas vägpolitik kommer att påverka hur de röstar i nästa val.

– Var tredje svensk anser att vägarna är i mycket dåligt eller ganska dåligt skick och lika många påverkas negativt av vägarnas kvalitet, uppger Transportföretagen.

Enligt Marcus Dahlsten är undersökningen en tydlig signal till politikerna.

– Svenskarnas uppfattning om våra vägars tillstånd är ett kvitto på att det nuvarande vägunderhållet inte lever upp till behoven, menar han.

Har redan fått konsekvenser

Vägarnas dåliga skick får direkta konsekvenser för svenska bilister och för svenskar i allmänhet, varnar Marcus Dahlsten.

– Vägarnas förfall har redan fått direkta konsekvenser för svenskarna, något vi bland annat har sett under vårens potthålskaos, säger han.

Transportföretagen kräver därför större satsningar på vägunderhåll.

– För att vända utvecklingen och undvika ytterligare försämring av våra vägar krävs det en betydande ökning av budgeten för vägunderhåll.

Mer än var tredje statlig väg

Enligt Transportföretagens undersökning är det svenskarna i Jämtland som har störst problem med dåliga vägar. Även i Norrbottens och Gävleborgs län upplevs stora problem.

– Enligt Transportföretagens årliga analys över de statliga vägarnas tillstånd så var 35 procent av Sveriges statliga vägar i mycket dåligt, eller dåligt, skick under 2023, uppger Transportföretagen.

Foto: Kathy

Text: Redaktionen


Efterlängtat besked om Aladdinasken

2025 12 23

Marabous populära chokladaskar Aladdin och Paradis har blivit dyrare och dyrare.

Inför årets jul har askarna både minskat i storlek och ökat i pris.

De populära chokladaskarna har minskat i storlek från 500 till 410 gram. Samtidigt har priset ökat från 119 till 129 kronor.

– Det innebär en prisökning på över 32 procent per 100 gram – trots att förpackningen ser ut ungefär som vanligt, rapporterar sajten Godare som är en del av Aftonbladet.

Annonserar efterlängtad vändning

Nu kommer dock ett efterlängtat besked för alla chokladälskare.

Marabous ägare Mondelez indikerar att en prissänkning är närstående.

Julia Lindberg, vd Mondelez Sverige, hänvisar till att kakaopriserna är på väg ner.

– Vår förhoppning är att kostnadstrycket ska kunna minska, och att detta i sin tur kan komma att märkas även för konsumenterna. Det är dock viktigt att komma ihåg att det alltid är handeln som sätter priserna mot konsument, säger hon till Dagligvarunytt.

Lindberg försvarar samtidigt prishöjningarna inför julen.

– Kakaopriserna har under en längre tid varit rekordhöga och resulterat i kraftigt ökade kostnader för vår produktion i Upplands Väsby. Det är även det som föranledde våra produktjusteringar, säger hon till tidningen.

LÄS MER: Förbud införs för matbutiker – förslaget finns i Sverige

Flera faktorer

Mondelez-chefen har tidigare hänvisat till att priset på kakao ökat dramatiskt på grund av dåliga skördar till följd av extrema väderhändelser.

– Svenska folket ska ha råd att njuta av vår choklad, det har varit vår idé sedan vi grundades för över hundra år sedan. Vi förstår att våra konsumenter inte kommer uppskatta att de får mindre choklad, men vår förhoppning är att konsumenten får tillgång till ett mer överkomligt styckpris beroende på hur handeln väljer att prissätta våra produkter.

– Den här förändringen möjliggör att vi kan fortsätta erbjuda konsumenterna ett varierat utbud, inom ett tillgängligt prisspann och med samma fantastiska smak och kvalitet, sade Lindberg när priserna höjdes.

LÄS OCKSÅ: Raseri mot storkedja – julpyntet var “stötande”

Foto: Mondelez Nordic Press Office

Text: Redaktionen


Kivra går ut med varning – “Skickas ut slumpmässigt”

2025 12 22

Kivra går ut med en varning för bedrägerier.

Bedrägerivågen fortsätter att drabba svenskarna.

Välkända varumärken kapas återkommande av bedragarna som försöker vagga in tilltänkta offer i en falsk känsla av trygghet.

Nu är det Kivra som tvingas gå ut och varna för pågående bedrägerier.

Kivra varnar

Sms utfärdas till intet ont anande svenskar om ett “Kivra-kort”.

Men det rör sig om bedrägerier, konstaterar den digitala brevlådan.

– Har du fått ett SMS om "Kivra-kortet"? Detta är ett bedrägeriförsök där bedragarna använder vårt namn men det finns ingen koppling till Kivra, varnar Kivra.

– SMSen skickas ut slumpmässigt. Ring inte numret de anger men rapportera gärna SMSet till din operatör.

Så kan det se ut

Så här kan ett exempel på bedrägeriet se ut enligt Råd & Rön:

– Ditt virtuella kort har nu aktiverats. Vid frågor eller ytterligare information rekommenderar du att du kontaktar vår kundsupport.

Ett nummer medföljer i meddelandet som bedragaren hoppas att det tilltänkta offret ska ringa upp.

Den som får den här typen av sms bör radera det direkt – och inte följa några uppmaningar.

Läs mer: Meddelande dyker upp i mejlkorgen – radera det direkt

92 miljoner samtal

Bedrägerierna kommer i olika former – bland annat som sms, mejl eller telefonsamtal.

Under 2025 har Telia stoppat 92 miljoner bedrägerisamtal, vilket är en ökning med 70 procent från i fjol.

Tre i sekunden

Det innebär att tre försök i sekunden eller nästan nio samtal per svensk aldrig når fram till kunderna.

– Vår data visar att bedragarna försöker ännu mer när de upptäcker att de blir stoppade, säger Amanda Landqvist, ansvarig för Telias bedrägeribekämpning.

– Utöver ny teknik och samarbete bidrar det också till den extrema ökningen till 92 miljoner stoppade bedrägerisamtal. Nu stoppar vi tre samtal i sekunden, och vi kommer inte att ge oss. Det här är en kamp om tryggheten för våra kunder och vårt digitala samhälle.

Läs mer: Elgiganten-mejl cirkulerar – radera direkt om du får det

Foto: Kivra

Text: Redaktionen