Varnar inför stora Black Friday-rean

2022 11 22

Konsumenter uppmanas att vara uppmärksamma på mer än enbart prislappen inför den stora rean kommande vecka.

Black Friday-traditionen i USA, årets största rea, har etablerat sig även på den svenska marknaden de senaste åren.

Den stora rean inträffar i slutet av varje november och mängder med konsumenter hoppas göra stora klipp både för sig själva och till klapparna inför julen.

Men kunderna uppmanas att hålla ögonen öppna för två orosmoln under rean, rapporterar SVT.  Det handlar om både om bluffreor och bedragare.

Första varningen: bluffreor

Den första varningen kommer från jämförelsesajten Prisjakt. Enligt en undersökning av sajten struntar sju av tio företag att visa det lägsta priset de haft på en vara de senaste 30 dagarna – någonting som butikerna är skyldiga att göra enligt lag sedan 1 september i år.

Istället rundar de lagen genom att chockhöja priserna veckorna före Black Friday-rean.

– Trots att lagändringen ska underlätta för konsumenten, så har det snarare blivit rörigare, säger Oscar Hagman, konsumentanalytiker på Prisjakt, till SVT.

38 procent ökade i pris

I oktober steg 38 procent av alla varor i pris. En fördubbling jämfört med de två tidigare åren, och går inte att skylla på inflationen.

– Det är väldigt tydligt att man har börjat höja inför den här 30-dagarsperioden som rean ska räknas från, säger Oscar Hagman.

Konsumentverkets uppmaning

Även Konsumentverket flaggar för bluffrea, men är nöjda över den nya lagändringen som har trätt i kraft i år. Samtidigt flaggar man för att konsumenter trots allt måste vara uppmräksamma på om företagen också följer lagen.

– Vi uppmanar alltid konsumenter att vara vaksamma och kanske använda prisjämförelsesajter för att se om priserna stämmer, säger Gustaf Danielsson, jurist på Konsumentverket, till Expressen.

Han förtydligar också hur förändringen ska bli synlig för kunden.

– Det kommer se ut som det ofta gör idag med ett överstruket pris och ett reapris, men det överstrukna priset ska vara det lägsta som har varit de senaste 30 dagarna.

Andra varningen: bedrägerier

Den andra varningen gäller risken att råka ut för bedrägerier och kommer från polisen. I synnerhet varnas det för falska leveransaviseringar, rapporterar SVT.

Det finns bedragare som gör massutskick av leverans-sms i hopp om att några av mottagarna ska känna sig träffade – att man kanske precis beställt något eller väntar på ett paket som inte kommit. Planen är sedan att via en länk i sms:et lura människor att avslöja sina kortuppgifter, säger Lotta Maurtizon, brottsförebyggare på polisens nationella bedrägericentrum.

Polisens rekommendation är att man söker efter sina leveranser via den hemsida där man gjort beställningen, alternativt i pålitliga appar, istället för att följa sms-aviseringar.

Foto: Freestocks resp A. Forouzani

Text: Redaktionen


UPPGIFTER: Yrkesförbud införs – tusentals kan bli av med jobbet

2025 05 16

I dag jobbar över 6 000 svenskar som telefonförsäljare, enligt Statistiska centralbyrån, SCB.

Snart kan många bli av med jobbet.

Enligt uppgifter till SVT vill regeringen utreda ett förbud mot telefonförsäljning.

Detta eftersom en granskning av Konsumentverket visar på återkommande brister hos företag som bedriver telefonförsäljning.

Företagens samtal till kunder har ofta uppfattats som aggresiva och manipulativa.

Regeringen anser att det finns allvarliga problem med telefonförsäljning inom vissa branscher. Därför överväger de nu att införa ett förbud mot telefonförsäljning av lotterier, försäkringar, krediter, elavtal och spel, rapporterar tv-kanalen.

Vill se hårdare tag

Konsumentverket har krävt hårdare tag mot telefonförsäljning – bland annat ett förbud mot försäljning av lån.

– Det är försäljningsmetoden som sådan som är problematisk. Extra svårt är det för utsatta målgrupper som äldre, personer med kognitiva funktionsnedsättningar eller de med låga kunskaper i svenska, skrev myndighetens generaldirektör Cecilia Tisell på DN Debatt i oktober.

Det här gäller

I dag finns det flera regler som företag som säljer varor eller tjänster via telefon måste förhålla sig till.

De måste bland annat få ett skriftligt godkännande från kunden.

Ett skriftligt godkännande kan ske på olika sätt. Kunden kan till exempel:

  • skriva under ett papper
  • godkänna avtalet via e-post eller sms
  • godkänna via e-legitimation, som till exempel bank-ID.

Företagen måste också ge tydlig information om sitt erbjudande och vilka villkor som gäller. De måste även informera om att samtalet har ett försäljningssyfte, fastslår Konsumentverket.

Kunden ska informeras om:

  • vad det är för företag
  • vilka varor eller tjänster som säljs
  • telefonförsäljarens namn
  • om försäljaren är anställd av företaget eller arbetar på uppdrag av företaget

Rätt att ångra sig

Den som tackar ja till ett erbjudande via telefon har i regel 14 dagars ångerrätt.

Kunder har rätt att anmäla företag som inte följt reglerna. Anmälan kan bland annat göras om:

  • ett företag inte följt reglerna om skriftligt godkännande
  • företaget har varit otydliga med villkoren för varan eller tjänsten.

Dessutom kan anmälan göras mot företag som använder sig av olämpliga säljmetoder. Det kan handla om fall där företaget:

  • medvetet ger felaktig eller vilseledande information vid säljtillfället
  • har aggressiva eller påstridiga säljare
  • skickar en vara utan att du beställt
  • skickar en faktura utan att du beställt
  • medvetet lurar och riktar sig till utsatta grupper, till exempel äldre och sjuka.

Källa: Konsumentverket

Foto: Ninni Andersson Regeringskansliet

Text: Redaktionen


EKONOMI: Tungt bakslag för Ryssland – “De vill inte”

2025 05 15

Västerländska företag är ointresserade av att återvända till Ryssland.

Sedan Rysslands fullskaliga invasion av Ukraina har majoriteten av de västerländska länderna kapat ekonomiska kontakter med landet.

Sanktioner införs på löpande band och många välkända internationella varumärken har lämnat Ryssland.

Nu framgår att det inte finns något som helst intresse från de västerländska företagen att komma tillbaka till landet.

Det rapporterar ryska oberoende Moscow Times.

Kan öppna upp

Ryssland planerar att lätta på kapitalkontrollerna för nya utländska investeringar, enligt en högt uppsatt tjänsteman vid finansdepartementet.

Det öppnar dörren för företag – inklusive västerländska sådana – som vill återvända till den ryska marknaden, rapporterar Reuters.

Inget intresse

Problemet med ett sådant beslut är att det inte finns något intresse hos de västerländska företagen att återuppta verksamhet i Ryssland.

Inget av de internationella varumärken som lämnade den ryska marknaden efter utbrottet av det fullskaliga kriget i Ukraina har ansökt om att få återvända.

Det säger Roman Chekushov, vice industri- och handelsminister i Ryssland. 

– Återkomsten av varumärken bör vara ett initiativ från de utländska företagen själva, säger Chekushov enligt Moscow Times.

– För närvarande känner jag inte till att något varumärke eller något företag som äger ett varumärke har lämnat in någon ansökan om något till exempelvis industri- och handelsministeriet.

Vill få in utländskt kapital

Tidigare i år kom besked om att Ryssland vill öppna upp för nytt kapitalinflöde.

Landet försöker nu locka tillbaka investerare och få in nya. 

“Har redan beslutats”

Alexei Yakovlev, chef för ministeriets avdelning för finanspolitik, förklarar.

– Ramverket för att reglera inflödet av nya pengar och säkerställa möjligheten att dessa pengar och de inkomster som genereras av dem kan tas ut har redan beslutats, säger han.

Läs mer: Massivt ryskt budgetunderskott – överväger drastiska åtgärder

Foto: President of Russia Office

Text: Redaktionen