Varnar inför stora Black Friday-rean

2022 11 22

Konsumenter uppmanas att vara uppmärksamma på mer än enbart prislappen inför den stora rean kommande vecka.

Black Friday-traditionen i USA, årets största rea, har etablerat sig även på den svenska marknaden de senaste åren.

Den stora rean inträffar i slutet av varje november och mängder med konsumenter hoppas göra stora klipp både för sig själva och till klapparna inför julen.

Men kunderna uppmanas att hålla ögonen öppna för två orosmoln under rean, rapporterar SVT.  Det handlar om både om bluffreor och bedragare.

Första varningen: bluffreor

Den första varningen kommer från jämförelsesajten Prisjakt. Enligt en undersökning av sajten struntar sju av tio företag att visa det lägsta priset de haft på en vara de senaste 30 dagarna – någonting som butikerna är skyldiga att göra enligt lag sedan 1 september i år.

Istället rundar de lagen genom att chockhöja priserna veckorna före Black Friday-rean.

– Trots att lagändringen ska underlätta för konsumenten, så har det snarare blivit rörigare, säger Oscar Hagman, konsumentanalytiker på Prisjakt, till SVT.

38 procent ökade i pris

I oktober steg 38 procent av alla varor i pris. En fördubbling jämfört med de två tidigare åren, och går inte att skylla på inflationen.

– Det är väldigt tydligt att man har börjat höja inför den här 30-dagarsperioden som rean ska räknas från, säger Oscar Hagman.

Konsumentverkets uppmaning

Även Konsumentverket flaggar för bluffrea, men är nöjda över den nya lagändringen som har trätt i kraft i år. Samtidigt flaggar man för att konsumenter trots allt måste vara uppmräksamma på om företagen också följer lagen.

– Vi uppmanar alltid konsumenter att vara vaksamma och kanske använda prisjämförelsesajter för att se om priserna stämmer, säger Gustaf Danielsson, jurist på Konsumentverket, till Expressen.

Han förtydligar också hur förändringen ska bli synlig för kunden.

– Det kommer se ut som det ofta gör idag med ett överstruket pris och ett reapris, men det överstrukna priset ska vara det lägsta som har varit de senaste 30 dagarna.

Andra varningen: bedrägerier

Den andra varningen gäller risken att råka ut för bedrägerier och kommer från polisen. I synnerhet varnas det för falska leveransaviseringar, rapporterar SVT.

Det finns bedragare som gör massutskick av leverans-sms i hopp om att några av mottagarna ska känna sig träffade – att man kanske precis beställt något eller väntar på ett paket som inte kommit. Planen är sedan att via en länk i sms:et lura människor att avslöja sina kortuppgifter, säger Lotta Maurtizon, brottsförebyggare på polisens nationella bedrägericentrum.

Polisens rekommendation är att man söker efter sina leveranser via den hemsida där man gjort beställningen, alternativt i pålitliga appar, istället för att följa sms-aviseringar.

Foto: Freestocks resp A. Forouzani

Text: Redaktionen


Arla ger besked om de nya korkarna

2024 04 20

Arla tror sig ha en förklaring gällande kritiken mot de nya korkarna.

Under den senaste tiden har fastsittande korkar på mjölkkartonger varit hett omdebatterade.

Många har velat se en återgång till tidigare versioner, medan andra inte lägger någon större vikt vid förändringen.

Arla, som är en av aktörerna som genomfört förändringen på sina produkter, tror sig kunna ge ett besked om anledningen till kritiken.

Det rapporterar Sveriges Radio.

Geografiska skillnader

Vad gäller mjölken från Arla så tycks ilskan mot de fastsittande korkarna vara mer intensiv söder om Stockholm.

Presschef Max Wallenberg menar att det hela kan ha att göra med geografiska skillnader.

– Om du bor i Stockholm eller uppåt i landet så har du en kork som många tycker fungerar lite bättre, och bor du längre ner i landet så är det en kork som många tycker funkar lite sämre, säger han till SR.

Får fler klagomål

Arla får in fler klagomål från södra Sverige än från Stockholm och norrut.

– Det beror helt enkelt på var paketen produceras, vid vilket mejeri de görs. Den här korken som har fått mycket kritik, där behöver man trycka till så att det blir ett klick, annars fastnar korken och så får man mjölk överallt.

Därför infördes korkarna

De nya korkarna har införts i samband med att en ny EU-lag klubbas igenom.

– Plastlock från dryckesförpackningar är en av de vanligaste orsakerna till nedskräpning och några av de främst förekommande plastprodukterna upphittade under strandstädningar, förklarar Arla.

– Från och med juli 2024 införs ny lagstiftning från EU som kräver att alla korkar ska sitta fast vid dryckesförpackningar upp till tre liter. 

– För att kunna möta de nya kraven, har vi på Arla redan startat arbetet med att anpassa mejerierna till den nya förpackningsdesignen.

Ska sitta fast

Den nya EU-lagen är klar och tydlig vad gäller återvinningen.

– Enligt EU:s direktiv ska plastlocket sitta fast på förpackningen under hela förpackningens livslängd. Det betyder att hela förpackningen sorteras som pappersförpackning.

Foto: MarcusOscarsson.se

Text: Redaktionen


Nya regler när du går på restaurang – ska gälla i hela landet

2024 04 20

Ett nytt krav kommer att ställas på Sveriges restauranger.

Det meddelar landsbygdsminister Peter Kullgren (KD).

Kullgren har gett Livsmedelsverket i uppdrag att ta fram föreskrifter om att restauranger och storhushåll måste informera gäster om ursprungsland för kött.

– Många konsumenter vill göra medvetna val om maten de äter och då är god information en förutsättning.

– Regeringen vill därför att konsumenter ska få veta var kött som serveras på restauranger kommer ifrån. Det är bra för djurvälfärden och Sveriges självförsörjningsförmåga, säger ministern.

Kullgren tillägger att det ska vara ”lika enkelt att få veta var köttet kommer ifrån på en restaurang som i en butik”.

Nuvarande regelverk fastslår att butiker måste redovisa ursprungsland för kött, men ett liknande krav finns ej för restauranger.        

Så kan gäster informeras  

Livsmedelsverket ska redovisa sitt uppdrag 15 december.

De nya kraven ska gälla i hela landet och berör färskt, kylt, fryst och malet kött av nöt, svin, får, get och fjäderfä som används som ingrediens i måltider som serveras på restauranger och i storhushåll.

–  Detta är en angelägen fråga för såväl konsumenter som för svenska lantbrukare, framhåller regeringen i ett uttalande.  

Vidare uppger regeringen att en utgångspunkt också är att den administrativa bördan för företagen, kommuner och regioner ska vara så liten som möjligt, samt att det ska det finnas flexibilitet i hur informationen om ursprungsland delges.

– Till exempel genom att informationen kan lämnas muntligt när den efterfrågas av konsumenten, meddelar regeringen.

Nya regler för hämtmat

Sedan tidigare har nya krav för restaurangers hantering av hämtmat införts. 

De nya reglerna trädde i kraft den 1 januari. 

LÄS MER HÄR:

Nya regler för hämtmat – det här gäller

Foto: A. Haney

Text: Redaktionen