5 okt 2026

SVERIGE: Varnar alla som närmar sig pensionen

2023 06 15

Pensionsåldern i Sverige kommer att höjas de kommande åren.

Det har regeringen beslutat.

Från och med 2023 förändras villkoren.

Lägsta tillåtna ålder för att kunna ta ut inkomstgrundad ålderspension höjs från 62 till 63 år.

Även garantipensionen påverkas.

Från och med nästa år behöver man vara 66 år för att kunna ta ut garantipensionen, få bostadstillägg för pensionärer eller äldreförsörjningsstöd.

Ersätter 65-årsnormen

De nya ändringarna är ett första steg mot att införa det som kallas riktåldern.

Den ska spegla förändringen i förväntad livslängd och ligga till grund för åldersgränserna i pensionssystemet.

– Riktåldern ska ersätta dagens 65-årsnorm och innebär en pensionsålder som tar hänsyn till den ökande medellivslängden i Sverige, skriver regeringen i ett pressmeddelande.

Riktåldern för år 2020, 2021, 2022 och 2023 har beslutats av riksdagen sedan tidigare och blir 67 år för alla fyra åren.

Ny höjning

Eftersom riktåldern beslutas varje år och träder i kraft sex år senare kommer den nya åldern att tillämpas under åren 2026-2028.

Då kommer tidigaste uttagsålder för garantipension, inkomstpensionstillägg och bostadstillägg att höjas från 66 till 67 år.

Den lägsta åldern för att ta ut allmän pension ändras till tre år före riktåldern – det vill säga till 64 år.

Kommer att höjas stegvis

Framtida beslut kommer att följa medellivslängdens utveckling.

Och medellivslängden i Sverige väntas inte sjunka – snarare tvärtom.

–  Eftersom vi i genomsnitt kommer att leva längre framöver så kommer åldern för tidigast uttag av allmän pension, garantipension, inkomstpensionstillägg och bostadstillägg att höjas stegvis, fastslår Pensionsmyndigheten.

Varning utfärdad

Riktåldern väntas stiga och därmed kommer pensionsåldern att höjas stegvis i Sverige.

Nu utfärdas en skarp varning till alla som närmar sig pensionen.  

Att gå i pension innan sin riktålder riskerar att bli en kostsam historia.

Pensionens storlek kan påverkas med 14-15 procent, enligt en färsk rapport från pensionsbolaget Skandia.

– 67 år är två år längre än den ålder som många fortfarande relaterar till som pensionsåldern. Normen om pension är fortfarande starkt kopplad till 65 års ålder. Genom att öka kunskapen om hur stor betydelse valet av pensionsålder har för pensionens storlek möjliggör vi för fler att planera för sin pension på bästa sätt, säger Mattias Munter, pensionsekonom på Skandia. 

– Våra beräkningar visar att valet att gå i pension tidigt är en kostsam historia samtidigt som den som jobbar längre, även på deltid, har stora pensionspengar att tjäna, fortsätter Mattias Munter.

Arbeta längre

Skandias rapport har sin utgångspunkt i riktåldern för pension och hur denna påverkar en generation som står relativt nära pensionen.

Pensionsbolaget har till exempel granskat tre scenarier för personer som är födda 1960:

- Att sluta arbeta två år innan riktåldern (65-årsnormen)

- Att gå i pension vid riktåldern (67 år)

- Att arbeta två år extra (69 år)

Skandias rapport visar på stora skillnader mellan alternativen. Den som arbetar två år längre än riktåldern kan få flera tusenlappar extra i månaden. Den som väljer att gå i pension tidigare kommer däremot att straffas hårt.

– De 60-talister som har längst till pensionen har mest att tjäna på att arbeta två år extra på deltid, hela 17 procent eller motsvarande 6 700 kronor per månad för en anställd i den privata sektorn och 15 procent eller 4 700 kronor per månad för en anställd i den offentliga sektorn, skriver Skandia.

Fakta

Så påverkas din pensionsinkomst
av valet av pensionsålder

i kronor per månad

Pension två år innan riktåldern

Pension två år efter riktåldern*  
Redovisningsekonom
(representerar den privata sektorn)
     
Född 1962 - 4 400 kr (-14%) + 5 350 kr (+17%)  
Född 1965 - 5 250 kr (-14%) + 6 150 kr (+16%)  
Född 1968 - 5 650 kr (-14%) + 6 700 kr (+17%)  
Förskolelärare
(representerar den offentliga sektorn)
     
Född 1962 - 3 850 kr (-14%) + 4 350 kr (+15%)  
Född 1965 - 4 100 kr (-15%) + 4 200 kr (+15%)  
Född 1968 - 4 350 kr (-14%) + 4 700 kr (+15%)  

Källa: Skandia 

Foto: S. Life

Text: Redaktionen


Natoland går emot Trump – “Ska bli till ruiner”

2026 10 11

Estland går emot Donald Trump.

USA:s president har nått en överenskommelse med Vladimir Putin. USA och andra marknader ska få hundratusentals ton dieselbränsle från Ryssland.

Beskedet får Estlands premiärminister Kristen Michal att få i taket.

Michal beskriver USA:s drag som ett “stort misstag”, och framhåller att diskussioner ska fortgå gällande hur “Rysslands oljeinfrastruktur ska bli till ruiner”, rapporterar Ukrainska Pravda.

Går emot Trump

USA lättar på sanktioner mot rysk dieselexport fram till april nästa år.

Estlands Kristen Michal säger att beslutet går emot västvärldens mångåriga ansträngningar att skära av flödet av energiintäkter till Kreml.

– Detta är ett stort misstag, eftersom avtal med diktatorer är en väg till helvetet. Oskyldiga människor dödas med de pengar som fås från gas och bränsle. 

“Ruiner”

Michal understryker att Estland inte tänker göra som USA. Istället kommer Natolandet att verka för ytterligare förstörelse av rysk oljeinfrastruktur.

– I Estland och vid Europeiska rådets möte denna vecka bör vi diskutera om vi snabbt kan öka stödet till Ukraina så att det förvandlar ryska oljeraffinaderier till ruiner. 

Ukrainas president Volodymyr Zelenskyj har också protesterat mot beslutet.

Läs mer: Trump pekar ut ny ”fiende”

Trump: Avgå Zelenskyj

Trump-administrationen har flera gånger uppmanat Kyjiv att upphöra med sina attacker mot rysk energiinfrastruktur.

Tidigare idag attackerade Ukraina Ryssland på nytt. Det kan du läsa mer om genom att klicka här.

Donald Trump blir allt mer frustrerad på Volodymyr Zelenskyj, och säger på lördagskvällen att den ukrainske presidenten bör avgå.

“Borde sluta”

Trump går till attack mot den ukrainske ledaren, rapporterar Reuters.

– Han gör bäst i att sluta. Jag föreslår att de skaffar en ny ledare som kan få till ett avtal, säger den amerikanska presidenten.

Ryssland och Ukraina bedöms alltjämt stå för långt ifrån varandra i flera frågor för att kunna sluta en överenskommelse.

Läs mer: Stormakt överger Putin

Foto: By Daniel Torok - White HouseFacebook, Public Domain resp sociala medier resp By Kremlin.ru, CC BY 4.0

Text: Redaktionen


10 okt 26

Faktura på väg – hundratusentals bilister måste betala

2026 10 10

En faktura är på väg till många svenska bilister.

Hundratusentals svenska bilägare får denna månad hem en faktura.

Fakturan måste betalas innan månadens slut.

Sista siffran avgör

Nu är det dags för många svenska bilägare att betala fordonsskatt.

Transportstyrelsen använder sig av siffror för att bestämma när fordonsskatten ska betalas.

– Sista siffran i fordonets registreringsnummer bestämmer i vilken månad fordonsskatten ska betalas, skriver myndigheten.

För den som har en bil med registreringsnummer som slutar på siffran 5 är oktober den ordinarie betalningsmånaden.

Läs mer: Matjätte i botten – dyrast av alla

Undantag finns

Men det finns undantag.

– Om det sista tecknet på skylten är en bokstav är det näst sista tecknet som avgör, och det är alltid en siffra, uppger Transportstyrelsen.

Betalningen ska vara bokförd på Transportstyrelsens konto för fordonsskatt senast den sista dagen i månaden. Om den dagen infaller på en helgdag ska pengarna vara bokförda senast nästföljande vardag.

För bilägare med en årsskatt på mer än 3 600 kronor kan skatten dessutom behöva betalas vid ytterligare två tillfällen under året.

Den som ställer av bilen under oktober behöver inte betala fordonsskatten för den perioden, eftersom skatten betalas i förskott.

Det betyder däremot inte att alla avgifter försvinner. Transportstyrelsen tar fortfarande ut en vägtrafikregisteravgift även för avställda fordon.

Avgiften ligger på 76 kronor. Transportstyrelsen har också uppgett att en höjning har diskuterats inför nästa år.

Kan gå till Kronofogden

Den som missar betalningen riskerar mer än en påminnelse. Transportstyrelsen skickar inte ärendet till inkasso, utan tar ut en förseningsavgift om fordonsskatten inte betalas i tid.

Om avgiften fortfarande är obetald efter en månad kan ärendet skickas direkt till Kronofogden. Obetalda skulder kan i sin tur leda till betalningsanmärkningar.

Det finns även en konsekvens som direkt påverkar bilägaren på vägen. Om fordonsskatten inte betalas får bilen automatiskt användningsförbud.

Den som ändå kör bilen trots förbudet riskerar att göra sig skyldig till otillåtet brukande.

Andra läser: UPPGIFTER: Då ställs S inför det stora testet 

Foto: S Kang resp M Nilov

Text: Redaktionen