Vapenvila “timmar bort”

2024 05 04

En lång vapenvila i Gaza bedöms nu vara mycket nära.

Kriget mellan Hamas och Israel har skördat många liv och de intensiva striderna oroar det internationella samfundet.

Medlare har försökt få parterna att komma överens om en vapenvila, någonting som nu bara kan vara timmar bort.

Det rapporterar israeliska Haaretz med hänvisning till den saudiska nyhetskanalen Al-Sharq.

Kommer acceptera

Uppgifter pekar på att Hamas inom kort meddelar att de accepterar ett egyptiskt förslag.

I detta nu befinner sig delegationer från Hamas och Israel i den egyptiska huvudstaden Kairo för diskussioner.

USA ska ha givit ett löfte till Hamas om att Israel ska lämna Gaza efter att gisslan släppts.

Ingen invasion

I samband med den annalkande överenskommelsen ska USA också ha garanterat att Israel inte ska invadera Rafah.

Det råder vissa oklarheter kring den exakta tidslinjen, men det ska röra sig om en längre vapenvila.

Vapenvilan är enligt uppgifter nu bara "timmar bort".

Utrikesminister bekräftar

Egyptens utrikesminister Sameh Shoukry har tydliga förhoppningar om att en överenskommelse är möjlig.

– Det finns ett förslag på bordet, upp till de två sidorna att överväga och acceptera, men målet är definitivt ett eldupphör, ett permanent eldupphör och att ta itu med de humanitära förhållandena, säger han enligt CNN.

Vill inte se invasion

USA:s Anthony Blinken understryker att man inte vill se någon invasion av Rafah.

– Vår ståndpunkt om Rafah är absolut densamma. Vi vill inte se en större markoperation i Rafah. Vi vill verkligen inte se operationer som inte har tagit hänsyn till säkerheten för de 1,5 miljoner människor som försöker söka skydd där nere, säger han.

Det råder i nuläget fortsatt intensiva strider på flera håll i regionen och situationen bedöms vara mycket instabil.

Det internationella samfundet har under en längre tid arbetat för att någon slags överenskommelse ska nås.

Dock råder stora meningsskiljaktigheter mellan ledande aktörer och det har varit mycket svårt att nå några diplomatiska framgångar.

Text: Redaktionen


Ny lågpriskedja kommer till Sverige

2025 09 14

Ett nytt alternativ till Rusta och Clas Ohlson kommer till den svenska marknaden.

Kedjor som Rusta, Clas Ohlson och Dollarstore fortsätter att breda ut sig i Sverige.

Samtidigt kommer nu besked om att en ny lågpriskedja kommer till den svenska marknaden.

Det handlar om den finska jätten Puuilo, uppger Hufvudstadsbladet.

Puuilo till Sverige

Clas Ohlson och Rusta får alltså ny konkurrens.

I samband med kedjans delårsrapport framhåller Puuilo att de ämnar etablera sig på den svenska marknaden.

– Puuilos ledning har reviderat sin uppskattning av butikspotentialen i Finland uppåt till över 90 butiker, meddelar bolaget.

– Företaget kommer också att inleda en organisk internationell expansion, för vilken det kommer att öppna butiker i Sverige.

Oklart var

Det är i nuläget oklart var och när och hur många butiker som kommer att öppna i Sverige.

Vd Juha Saarela bekräftar dock ambitionen.

– Vi ser betydligt större potential att utöka vårt butiksnätverk i Finland än vad vi tidigare beräknat, säger han i ett pressmeddelande.

– Dessutom har vi noggrant utvärderat utsikterna för Puuilo-butiker utomlands och kommer att testa butiker i Sverige under strategiperioden.

Läs mer: UPPGIFTER: Amerikansk snabbmatsjätte kommer till Sverige

Det är Puuilo

Puuilo grundades år 1982 och är en av de ledande lågprisvaruhuskedjorna i Finland.

I dagsläget finns omkring 40 butiker i hemlandet, men som framgår av pressmeddelandet finns planer på att öka det till uppemot 90 stycken.

Det säljs där

Till Puuilos sortiment ingår bland annat byggmaterial, verktyg, biltillbehör, trädgårdsredskap, djurfoder och samt ett brett urval av hushållsvaror.

– Puuilo startade som en snickarverkstad, förklarar kedjan om sin historia.

– Först fanns det sex gamla bussar, som gick runt Finlands byars och städers marknadsplatser, och sålde järnvaror. I början av 2000-talet övergavs bussarna och byggandet av affärer började.

Läs mer: Arbetsförmedlingen: Här finns jobben i höst

Foto: G. Ribeiro

Text: Redaktionen


Efterlängtad dryck till Sverige

2025 09 13

Det havrebaserade varumärket Oatly lanserar en ny latte i Sverige.

Drycken Matcha Oat Drink har fått stor uppmärksamhet globalt på sociala plattformar.

På TikTok hyllas Oatlys matcha-latte av miljontals användare, men i Sverige har drycken lyst med sin frånvaro, fram tills nu.

Från och med denna vecka går det att köpa drycken i svenska butiker, där den nu introduceras.

Hög efterfrågan

Matcha Oat Drink kombinerar företagets populära iKaffe-havredryck med finmald Tencha-matcha och en hint av vanilj.

Den kan drickas både varm och kall och ses som ett naturligt steg för företaget då efterfrågan har varit hög.

– Matcha-trenden har fullkomligt exploderat på kort tid och vi är glada att lansera en drickfärdig matcha för alla som är nyfikna att prova, säger Ilse Siekkinen, VD för Oatlys verksamhet i Norden, till Vegomagasinet.

Drycken är helt växtbaserad och gjord på svensk havre.

Matchan framställs genom att Tencha-bladen ångas varsamt och torkas vid hög temperatur innan de mals till ett fint pulver.

– Havredrycken passar fantastiskt bra med matchans smakprofil. Med vår nya dryck tar vi matcha-trenden ut i landet och in i vardagen, säger Siekkinen.

Viral trend 

Matcha har blivit en favorit på TikTok och Instagram, där allt från iskaffe till bakverk fått en grön twist.

Oatly hoppas nu att deras färdiga latte ska göra drycken ännu mer tillgänglig för trendkänsliga konsumenter.

Matcha Oat Drink lanseras i två förpackningsstorlekar - en liter för hemmabruk och en smidig 250 ml-förpackning med sugrör för den som vill ha en snabb dryck på språng.

Matchas framgång

Matcha är ett japanskt grönt te gjort på finmalda teblad som vispas ut i vatten eller mjölk för en intensiv smak och vacker grön färg.

Drycken har blivit en global trend tack vare sina hälsofördelar, sin unika smak och sin fotogeniska färg – och syns idag överallt.

De senaste åren har intresset för det gröna tepulvret skjutit i höjden, och matcha i olika former har blivit en trend att visa upp på sociala medier.

I Storbritannien steg försäljningen av matcha med över 200 procent häromåret, uppger SvD.

Foto: T Stokpic

Text: Redaktionen