Vanligt körkort försvinner i Sverige
2025 01 07
Den gröna omställningen kan leda till att ett vanligt körkort dör ut i Sverige.
Det rör sig om körkort för manuellt växlade bilar, som är den vanligaste körkortsformen i Sverige i dag.
Anledningen till att det klassiska körkortet riskerar att försvinna är biltillverkares omställning till elbilar, som saknar manuell växellåda.
Redan i dag upplever Trafikverket svårigheter med att köpa in manuellt växlade bilar till förarproven, rapporterar DN.
Samtidigt väljer allt fler förare att ta automatkörkort.
Under 2023 var 42 procent av alla uppkörningar för automatkörkort.
Elbilen ersätter
Från och med 2035 kommer dessutom EU att stoppa nya bensin- och dieselbilar. Nya bilar kommer inte längre att få producera några koldioxidutsläpp, vilket i praktiken innebär ett förbud mot försäljning av bensin- och dieselbilar.
När de klassiska bilarna fasas ut innebär det sannolikt slutet för den manuella växellådan. Detta eftersom elbilar ska ersätta fossildrivna bilar.
– Elbilen är ju alternativet som finns i dag, och där finns egentligen ingen manuell växellåda, säger Ove Lommered, avdelningschef på Trafikverket, till DN.
Kollegan Sofia Lindahl, kommunikationschef på Trafikverkets förarprov, bedömer dock att det manuella körkortet inte kommer fasas ut helt och hållet.
Undantag kommer behöva göras för en del yrkesgrupper, menar Lindahl.
– Till exempel polis, räddningstjänst och de som kör bärgningsbilar behöver ofta kunna förflytta vilket fordon som helst i sin tjänst. Det gör att det finns en kravbild i professionen, säger hon till tidningen.
Digitala körkort
En annan typ av körkort som är på väg att försvinna är de fysiska korten som många svenskar har i plånboken i dag.
Målsättningen är att de rosa plastkorten ska ersättas med digitala varianter.
Förhandlingar pågår för närvarande i EU för att komma fram till ett gemensamt beslut för alla medlemsländer.
– Om det här träder i kraft så ska det senast om fem år finnas ett digitalt körkort även i Sverige, sade Ted Snölilja, utredare på Transportstyrelsen, till SR Ekot i början av december.
Foto: W. Kei
Text: Redaktionen