Vanligaste dödsorsaken i världen – Varken krig, svält eller fetma

2021 09 09

Varken krig, svält eller fetma är världens vanligaste dödsorsak – utan något helt annat.

Detta enligt en rapport av FN:s miljöprogram UNEP, konstaterar Naturvårdsverket.

Dödar upp till 7 miljoner årligen

Den vanligaste orsaken är förorenad luft som varje år dödar mellan fyra och sju miljoner människor i förtid enligt FN-rapporten.

– Det finns ingen annan enskild faktor som dödar eller skador fler personer i världen, säger Roger Sedin på Naturvårdsverket till Sveriges Radio.

Stroke och lungcancer

Sjukdomar och dödsorsaker som följer i luftföreningarnas spår är exempelvis stroke och lungcancer och nyligen kom nya uppgifter om att plötsliga hjärtstopp är vanligare vid höga halter av luftföroreningar.

Nationell lag

Det är få länder som följer Världshälsoorganisationens rekommenderade gränsvärden i nationell lag förklarar SR. Men det finns relativt snabba metoder att nå klara förbättringar förklarar Roger Sedin som understryker att det är samma orsaker bakom luftföroreningarna som det är bakom klimatfrågan.

Smarta klimatåtgärder

– Gör vi smarta klimatåtgärder får vi väldigt snabbt bättre luftkvalitet och färre personer döda och sjuka. Samma utsläpp som skadar klimatet försämrar också luften, säger han.

124 länder har i dagsläget regler för att minska utsläppen från industri, fordonstrafik, sopförbränning och hushållens eldning.

Foto: M. Chen

[yop_poll id="603"]

Godislarm i svenska matbutiker – halva befolkningen påverkad

2024 07 19

Nästan hälften av svenska folket är föremål för ett större godislarm i landet.

Omkring 40 procent av befolkningen har svårt för att säga nej till godis och snacks när de stiger in i Sveriges matbutiker.

Det visar en ny undersökning från Cancerfonden, rapporterar Vetenskapsradion, som nu slår larm om förekomsten.

Lika många är det som inte kan behärska sig när det är extrapris. Särskilt påverkade blir folk av utomhusreklam, som pekas ut som en av de värsta bovarna.

Att det ofta är söta och fettrika livsmedel som syns på dessa är ingen tillfällighet, menar marknadsföringsforskaren Erik Modig från Handelshögskolan i Stockholm.

– Vi ska tänka ”Åh, choklad det är ju gott, det ska jag unna mig”. Efter reklambudskapet är det sällan långt till en affär eller kiosk. Vi människor är betydligt mer mottagliga för reklam för sådant vi ser som belöningar. Därför ser vi inte utomhusreklam för grönsaker och havregryn, säger Erik Modig i ett pressmeddelande.

Stor riskfaktor för tidig död

Vad vi äter, och vad vi inte äter, har pekats ut som den näst högsta riskfaktorn att dö i förtid.

– Våra matvanor rankas idag som en av de största riskfaktorerna för ohälsa och tidig död i befolkningen i Sverige, framhåller Livsmedelsverket.

– De största riskerna i matvanorna är att vi äter för lite fullkorn, för lite frukt och grönt, för mycket rött kött och chark och för mycket salt.

Även socker och mättat fett pekas ut som riskfylld mat.

Kritiserar mängdrabatter

Enligt Cancerfonden är omgivningens påtryckningar, bland annat i sociala medier, en stor del av problemet.

Samma sak gäller de vanligt förekommande mängdrabatterna av typen “ta tre betala för två”.

Produkter som erbjuds med mängdrabatt ofta är skräpprodukter, det vill säga att de är ohälsosamma eller håller sämre kvalitet. Man kan säga att om det finns en hög marginal på en vara, är den ofta sämre för hälsan, säger Erik Modig.

Inte aktuellt med sockerskatt

Trots den alarmerande siffran från Cancerfonden anser majoriteten i samma undersökning att det främsta ansvaret ligger på individen själv – men också industrin. De flesta anser även att mataffärer och politiker bör göra mer för att uppmuntra mer hälsosamma matvanor.

Förra året aktualiserades frågan om sockerskatt i Sverige efter att ett uttalande från Livsmedelsverket missuppfattats i medierna.

Regeringen och myndigheten förnekade senare att ett sådant förslag fanns på bordet.

– Däremot har Livsmedelsverket gjort en kunskapsgenomgång om effekterna av olika styrmedel för att främja en hälsosam livsmedelskonsumtion. Allt sker inom ramen för ett pågående regeringsuppdrag om salt och socker.

Foto: Cloetta Sverige

Text: Redaktionen


Ikea ändrar menyn i restaurangerna – kunder mycket upprörda

2024 07 19

Ikeas nya ändringar i restaurangerna går inte hem hos alla.

Möbeljätten Ikea är i en klass för sig när det gäller inredning.

Det finns över 300 varuhus i totalt 43 länder och dess möbler är omåttligt populära i hela världen.

Ikea är därtill, relativt överlägset, det företag som svenska folket har högst förtroende för i Sverige.

Ikea är dessutom ett av de företag som räknas som Sveriges mest attraktiva arbetsgivare, har varumärkesdoktorn Eva Ossiansson från Göteborgs universitet sagt till Resumé tidigare.

Ändrar klassiska menyn

Men det är inte bara billiga möbler och ett starkt varumärke som förknippas med Ikea.

De klassiska köttbullarna med potatis och lingonsylt är en favorit som för många är obligatorisk i samband med ett besök i varuhuset.

Genom åren har menyn justerats något, bland annat med vegetariska alternativ.

Och nu gör Ikea ytterligare en förändring. På barnmenyn introduceras nu Plant Nuggets – ett växtbaserat alternativ för barn som inte äter kött.

Se en bild på maträtten längst ned i texten.

– Smakfulla nyheter i restaurangen! framhåller Ikea på Facebook.

– Nu är våra Plant Nuggets här, ett alternativ till de klassiska nuggets vi alla älskar. Perfekt för dig som vill minska köttkonsumtionen men inte tumma på smaken, tillägger möbeljätten.

"Stackars barn"

Förändringen har inte tagits emot väl bland kunderna. I kommentarsfältet vädrar folk sitt stora missnöje.

– Nä, det där blir man rätt osugen på att äta eller att ge till sina barn, skriver en kund.

– Stackars barn, som “ska” äta detta! Blekt, tråkigt, ingen färg eller något som lockar ögat. Ungefär lika tråkigt som en Happy Meal! framhåller en annan.

Flera personer klagar på att menyn ser torr och tråkig ut.

– Men hu så färglöst! uttrycker en missnöjd kund.

– Det där ser extremt smaklöst och torrt ut. Rätten känns ej komplett. Saknas något tillbehör som lingon till moset eller någon sås till, tillägger ytterligare en.

Se maträtten här

Alla är dock inte negativa. En del tycker att det ser gott ut, medan andra ser positivt på tillskottet om man kan ändra mostillbehöret till pommes frites.

– Härligt med fler alternativ oavsett, går utmärkt att köpa till grönsaker, framhäver en kund som efterlyser alternativet även för vuxna.

Enligt Ikea finns plant nuggets-rätten på barnmenyn och gäller barn till och med 12 år.

Se en bild på Ikeas nya maträtt genom att klicka här (länk till Facebook).

Foto: Ikea

Text: Redaktionen