SVERIGE: Lovande besked till tågresenärer

2022 11 10

Efter SJ:s tekniska haveri som varat i nästan två dygn kan nu drabbade resenärer få rätt till ersättning.

Det var i onsdags när SJ släppte sina biljetter till jul och nyår som kaoset var ett faktum.

SJ:s sajt brakade samman och mängder med människor som försökte boka biljetter kastades ut från webbplatsen eller fick se priset skifta mitt under pågående bokning.

Arga reaktioner vällde in på sociala medier. På SJ:s Facebooksida skrev flera användare exempelvis att priset var det dubbla när de skulle betala jämfört med när de initialt försökt boka sin biljett.

Men nu öppnar SJ för att ersätta de resenärer som drabbades av de kraftiga störningarna, rapporterar SVT.

Diskuterar ersättning

Det är i skrivande stund inte klart exakt hur ersättningen kommer att ta form.

Jonas Olsson på tågbolagets presstjänst bekräftar dock att SJ för närvarande för diskussioner om hur de kompensera sina drabbade kunder.

– Vi har inte beslutat något. Men det är klart att det här inte har fungerat som det ska, och att det är något vi tittar på och överväger nu, säger han till SVT.

"Exceptionell belastning"

440 000 besökare gick in på SJ:s hemsida första dygnet när förra årets julbiljetter släpptes. Igår, onsdag, hade över 1,2 miljoner försökt boka biljett på sajten. 

– Det är en exceptionell belastning, säger Jonas Olsson.

Egentligen skulle biljetterna ha släppts redan i september, men på grund av en försenad planering från Trafikverket försköts försäljningen fram till igår, skriver tv-kanalen.

Redan i höstas förutsåg SJ att det skulle kunna leda till problem.

– Att inte kunna släppa våra julbiljetter förrän i november – det är klart att svenska folket undrar vad det är vi håller på med, framhöll SJ:s vd Monica Lingegård till DN tidigare i höstas.

Fortfarande inte löst

Dagen efter biljetthaveriet är problemen med SJ:s sajt fortfarande inte helt lösta.

– Vi har under torsdagen fortsatt tekniska begränsningar vid bokning av biljett. Vi beklagar detta och jobbar med att successivt under dagen öka kapaciteten i systemet, framhåller SJ på sin hemsida.

Strulet är sannolikt mycket ovälkommet av tågbolagets resenärer, som även i somras tvingades stå ut med stora besvär kopplat till SJ:s resor.

Då var det framför allt inställda tåg – upp till 30 om dagen under en period – som gjorde att klagomålen vällde in till kundtjänst.

5 400 anställda

SJ grundades 1856 och är ett aktiebolag som ägs till 100 procent  av svenska staten. Tågföretaget har som uppdrag att driva lönsam persontrafik på järnväg och har 5 400 anställda i Sverige och Norge. Totalt trafikerar SJ 400 tågstationer.

Foto: SJ AB

Text: Redaktionen


Obama går ut med sällsynt varning: ”Ett kolossalt misstag”

2025 07 02

Den tidigare presidenten Barack Obama framför mycket ovanlig kritik.

Det hör inte till vanligheterna att expresidenter i USA går ut och kritiserar sina efterträdare.

Att det sker tillsammans med en annan före detta president är ännu mer sällsynt.

Men nu går Barack Obama, tillsammans med republikanen George W. Bush som var president i USA mellan 2001 och 2008, ut med en gemensam varning.

De före detta amerikanska ledarna uttrycker sin förskräckelse över Trumpregeringens nedläggning av det amerikanska nationella biståndsprogrammet USAid, som officiellt stängde i måndags.

– Att rensa ut USAid är en tragedi och en skandal. För det är bland det viktigaste arbete som sker i hela världen, säger Obama enligt Politico.

"Kolossalt misstag"

I talet, som var förinspelat på video och spelades upp på en avslutningsceremoni för tusentals anställda, kallar Obama nedläggningen för “ett kolossalt misstag”.

Han understryker att USAid både räddat liv och varit en viktig faktor i den globala ekonomiska tillväxten.

George W. Bush talar i liknande termer, också det via video.

Republikanen pekar på det aids- och hiv-program som startades under hans tid i Vita huset och som bedöms ha räddat 25 miljoner liv över hela världen.

– Ni har visat USA:s stora styrka genom ert arbete, och det är ert goda hjärta, säger Bush och vänder sig till anställda på biståndsmyndigheten.

– Ligger det i vårt nationella intresse att 25 miljoner människor som skulle ha dött nu lever? Jag tror det, och det tror ni också.

14 miljoner riskerar dö

Enligt en studie från den vetenskapliga tidskriften The Lancet bedöms över 14 miljoner människor riskera att dö som konsekvens av att USA skär ned på biståndet.

USA:s nuvarande president Donald Trump har tidigare hävdat att USAid drivs av “vänsterradikala galningar” och präglas av “enormt bedrägeri”. 

Argumentet för att lägga ned myndigheten är att pengarna borde kunna läggas på amerikanska behov istället för bistånd utomlands.

Även effektiviteten har ifrågasatts. Elon Musk, som fram till nyligen ledde effektivitetsmyndigheten Doge, har kallat myndigheten för “kriminell”, skriver Politico.

Det som ska ersätta USAid väntas presenteras inom kort. Projektet kommer att kallas “America First”.

– Den nya processen kommer att säkerställa att det finns ordentlig tillsyn och att varje skattekrona som spenderas kommer att bidra till att främja våra nationella intressen, framhåller USA:s utrikesdepartement.

Foto: Gage Skidmore, Flickr

Text: Redaktionen


Mest hatade inredningsdetaljen i Sverige – “Ändå många som har den”

2025 07 02

En ny undersökning har tagit reda på vilken den mest hatade inredningsdetaljen i Sverige är.

Det är undersökningsföretaget Verian som har genomfört undersökningen på uppdrag av Fastighetsbyrån.

Där framgår att den klassiska Carpe Diem-skylten hatas mest av det svenska folket.

Det framhåller Fastighetsbyrån i ett pressmeddelande.

Mest hatad

Fastighetsbyrån har i en ny undersökning genomförd av Verian frågat svenskar i åldern 18–84 år om vilken den värsta inredningsdetaljen är.

När svenskarna får välja hamnar Carpe Diem-skylten högst upp (47 procent), tätt följt av flaggor (41 procent) och sportsaker som halsdukar och matchtröjor som prydnad (39 procent).

“Ändå många”

Inredningsexperten Lena Nyholm understryker att hon inte tycker att det finns någonting som är fult om det är placerat där med omtanke.

– Det är ändå många som har den tänker jag, säger hon till TV4.

– Det är så intressant att det är så många som hatar den.

Ålder påverkar

Av undersökningen framgår även att åsikterna om vad som är ful inredning skiljer sig en hel del beroende på ålder och kön.

– Äldre har en klart högre tolerans för Carpe Diem-skylten än yngre – bara 28 procent av svenskarna över 65 år tycker att det är en av de värsta detaljerna, att jämföra med hela 64 procent av 18–29 åringar, meddelar Fastighetsbyrån.

– Äldre är också mindre förtjusta i plastblommor – 43 procent tycker det är det värsta, medan bara 24 procent av de yngre håller med.

Och kön

Var femte kvinna (21 procent) väljer gaming-hörnan som en av de värsta inredningsdetaljerna, medan bara en av tio män (11 procent) svarar samma sak. 

Elaine Mürgas, fastighetsmäklare på Fastighetsbyrån Malmö, menar att inredningen kan påverka bostadsvärdet.

– Inredning kan absolut påverka värdet på en bostad – både positivt och negativt, säger hon.

– Jag brukar säga att man ska undvika tekniska prylar, sportmemorabilia och väggcitat, men samtidigt inte plocka bort för mycket. En personlig touch med växter och väl valda detaljer, särskilt i kök och vardagsrum, gör ofta bostaden mer inbjudande.

Foto: Spacejoy

Text: Redaktionen