SVERIGE: Lovande besked till tågresenärer

2022 11 10

Efter SJ:s tekniska haveri som varat i nästan två dygn kan nu drabbade resenärer få rätt till ersättning.

Det var i onsdags när SJ släppte sina biljetter till jul och nyår som kaoset var ett faktum.

SJ:s sajt brakade samman och mängder med människor som försökte boka biljetter kastades ut från webbplatsen eller fick se priset skifta mitt under pågående bokning.

Arga reaktioner vällde in på sociala medier. På SJ:s Facebooksida skrev flera användare exempelvis att priset var det dubbla när de skulle betala jämfört med när de initialt försökt boka sin biljett.

Men nu öppnar SJ för att ersätta de resenärer som drabbades av de kraftiga störningarna, rapporterar SVT.

Diskuterar ersättning

Det är i skrivande stund inte klart exakt hur ersättningen kommer att ta form.

Jonas Olsson på tågbolagets presstjänst bekräftar dock att SJ för närvarande för diskussioner om hur de kompensera sina drabbade kunder.

– Vi har inte beslutat något. Men det är klart att det här inte har fungerat som det ska, och att det är något vi tittar på och överväger nu, säger han till SVT.

"Exceptionell belastning"

440 000 besökare gick in på SJ:s hemsida första dygnet när förra årets julbiljetter släpptes. Igår, onsdag, hade över 1,2 miljoner försökt boka biljett på sajten. 

– Det är en exceptionell belastning, säger Jonas Olsson.

Egentligen skulle biljetterna ha släppts redan i september, men på grund av en försenad planering från Trafikverket försköts försäljningen fram till igår, skriver tv-kanalen.

Redan i höstas förutsåg SJ att det skulle kunna leda till problem.

– Att inte kunna släppa våra julbiljetter förrän i november – det är klart att svenska folket undrar vad det är vi håller på med, framhöll SJ:s vd Monica Lingegård till DN tidigare i höstas.

Fortfarande inte löst

Dagen efter biljetthaveriet är problemen med SJ:s sajt fortfarande inte helt lösta.

– Vi har under torsdagen fortsatt tekniska begränsningar vid bokning av biljett. Vi beklagar detta och jobbar med att successivt under dagen öka kapaciteten i systemet, framhåller SJ på sin hemsida.

Strulet är sannolikt mycket ovälkommet av tågbolagets resenärer, som även i somras tvingades stå ut med stora besvär kopplat till SJ:s resor.

Då var det framför allt inställda tåg – upp till 30 om dagen under en period – som gjorde att klagomålen vällde in till kundtjänst.

5 400 anställda

SJ grundades 1856 och är ett aktiebolag som ägs till 100 procent  av svenska staten. Tågföretaget har som uppdrag att driva lönsam persontrafik på järnväg och har 5 400 anställda i Sverige och Norge. Totalt trafikerar SJ 400 tågstationer.

Foto: SJ AB

Text: Redaktionen


19 dec 2025

Norwegian sätter in direktflyg – ingen konkurrent vill flyga dit

2025 12 20

Norwegian satsar på en ny direktlinje under 2026.

Flygbolaget kommer i juni 2026 inviga den nya linjen som kommer trafikeras två gånger i veckan.

– Den 27 juni 2026 inviger Norwegian sin första direktlinje mellan Köpenhamn och Tbilisi, uppger Norwegian.

– Det är första gången Georgiens huvudstad får direktflyg från Norden – ett steg som väntas underlätta resandet för både turister och affärsresenärer.

Välkomnas av Georgien

Beskedet välkomnas i Georgien som tror att den nya direktlinjen kommer bli värdefull för båda länderna.

– Den här nya rutten representerar ett viktigt steg i att stärka Georgiens förbindelser med norra Europa och skapa fler möjligheter till kulturutbyte, växande turism och affärssamarbeten, säger chefen för Georgiens nationella turistorganisation, Maia Omiadze, i ett uttalande.

Restiden halveras

I dagsläget kräver resor från Skandinavien till Georgiens huvudstad minst ett byte och restiden blir därav oftast uppemot elva timmar.

Med den nya linjen kortas tiden ner ordentligt, då flyget endast kommer ta omkring 4,5 timmar.

– Vi ser fram emot att välkomna fler turister från Danmark och södra Sverige för att upptäcka Georgiens mångsidiga upplevelser, rika historia och varma gästfrihet – där tiden står stilla, säger Maia Omiadze.

LÄS OCKSÅ: BEKRÄFTAT: Här är årets smartaste bilköp

Georgien

Georgien ligger på gränsen mellan Europa och Asien.

Landet har en kuststräcka vid Svarta havet men sträcker sig också högt upp i Kaukasusbergen.

Sidenvägen passerar landet och regionen har därför varit en mötesplats för världens civilisationer under historien.

Gränsar mot Ryssland

I norr gränsar Georgien till Ryssland.

Söder om landet ligger Armenien och Turkiet och Azerbajdzjan ligger österut.

– Georgien har identifierat de skandinaviska länderna som en av de viktigaste marknaderna i processen att utveckla flyg- och turismsektorerna, uppger Norwegian.

– Norwegians direktlinje möjliggör både affärs- och fritidsresor från Nordeuropa, vilket kommer att bredda Georgiens synlighet i en region där direkt tillgång fram till nu har varit begränsad.

LÄS OCKSÅ: Helt unik fabrik ska byggas i Sverige – ska stå färdig 2028

Foto: Norwegian

Text: Redaktionen


Chocken: tysk storstad nära konkurs

2025 12 19

Pengarna är slut och enorma besparingar krävs.

Stuttgart står på randen till konkurs.

Nu går den tyska storstaden ut med en drastisk varning.

– Utgifterna överstiger intäkterna. Mot denna bakgrund är nya skulder oundvikliga från och med 2026, eftersom brådskande investeringar enbart kan finansieras genom lån, framhåller Stuttgart stad enligt tyska tidningen Bild.

"Bilens huvudstad"

Stuttgart, med drygt 600 000 invånare, beskrivs ofta som “bilens huvudstad”. Här började Karl Benz och Gottlieb Daimler utveckla världens första fungerande bilar i slutet av 1800-talet.

Både Mercedes-Benz och Proche har sitt hjärta i staden, vilket gör platsen unik. Ingen annan stad har två stå inflytesrika bilmärken med rötterna så nära.

Dessutom är Stuttgart även centrum för avancerad ingenjörskonst, forskning och innovation och ett enormt nätverk av underleverantörer inom fordonsindustrin.

Men nu har de kommunala skatteintäkterna från företag minskat kraftigt, till följd av att bilbranschen är i kris.

Vill låna 2,4 miljarder euro

Bild beskriver Stuttgart som “nästan bankrutt”.

– Stadens beräknade likviditet vid slutet av 2025 ligger under noll, konstaterar också staden i ett officiellt uttalande.

Mellan 2026 och 2030 väntas det årliga budgetunderskottet ligga på flera hundra miljoner euro. Stuttgart vill därför ha totalt 2,4 miljarder euro i lån till just 2030 för att kunna finansiera nödvändiga investeringar.

LÄS MER: Helt unik fabrik ska byggas i Sverige – ska stå färdig 2028

Stänger bilfabrik

Bilkrisen i Tyskland visar sig även på andra håll i landet.

Tidigare i veckan meddelade giganten Volkswagen att man för första gången någonsin stänger en fabrik på tysk mark.

Det är biljättens fabrik i Dresden som efter 20 år kommer att tillverka sin sista bil, rapporterar Financial Times.

Volkswagen har tidigare behövt pausa produktionen i vissa fabriker i Tyskland, exempelvis i Zwickau och Emden. Anledningen har varit svag efterfrågan på några elbilsmodeller.

LÄS MER: Raseri mot storkedja – julpyntet var “stötande”

Foto: C. Lue

Text: Redaktionen