SVERIGE: Lovande besked till tågresenärer

2022 11 10

Efter SJ:s tekniska haveri som varat i nästan två dygn kan nu drabbade resenärer få rätt till ersättning.

Det var i onsdags när SJ släppte sina biljetter till jul och nyår som kaoset var ett faktum.

SJ:s sajt brakade samman och mängder med människor som försökte boka biljetter kastades ut från webbplatsen eller fick se priset skifta mitt under pågående bokning.

Arga reaktioner vällde in på sociala medier. På SJ:s Facebooksida skrev flera användare exempelvis att priset var det dubbla när de skulle betala jämfört med när de initialt försökt boka sin biljett.

Men nu öppnar SJ för att ersätta de resenärer som drabbades av de kraftiga störningarna, rapporterar SVT.

Diskuterar ersättning

Det är i skrivande stund inte klart exakt hur ersättningen kommer att ta form.

Jonas Olsson på tågbolagets presstjänst bekräftar dock att SJ för närvarande för diskussioner om hur de kompensera sina drabbade kunder.

– Vi har inte beslutat något. Men det är klart att det här inte har fungerat som det ska, och att det är något vi tittar på och överväger nu, säger han till SVT.

"Exceptionell belastning"

440 000 besökare gick in på SJ:s hemsida första dygnet när förra årets julbiljetter släpptes. Igår, onsdag, hade över 1,2 miljoner försökt boka biljett på sajten. 

– Det är en exceptionell belastning, säger Jonas Olsson.

Egentligen skulle biljetterna ha släppts redan i september, men på grund av en försenad planering från Trafikverket försköts försäljningen fram till igår, skriver tv-kanalen.

Redan i höstas förutsåg SJ att det skulle kunna leda till problem.

– Att inte kunna släppa våra julbiljetter förrän i november – det är klart att svenska folket undrar vad det är vi håller på med, framhöll SJ:s vd Monica Lingegård till DN tidigare i höstas.

Fortfarande inte löst

Dagen efter biljetthaveriet är problemen med SJ:s sajt fortfarande inte helt lösta.

– Vi har under torsdagen fortsatt tekniska begränsningar vid bokning av biljett. Vi beklagar detta och jobbar med att successivt under dagen öka kapaciteten i systemet, framhåller SJ på sin hemsida.

Strulet är sannolikt mycket ovälkommet av tågbolagets resenärer, som även i somras tvingades stå ut med stora besvär kopplat till SJ:s resor.

Då var det framför allt inställda tåg – upp till 30 om dagen under en period – som gjorde att klagomålen vällde in till kundtjänst.

5 400 anställda

SJ grundades 1856 och är ett aktiebolag som ägs till 100 procent  av svenska staten. Tågföretaget har som uppdrag att driva lönsam persontrafik på järnväg och har 5 400 anställda i Sverige och Norge. Totalt trafikerar SJ 400 tågstationer.

Foto: SJ AB

Text: Redaktionen


Utdött rovdjur på väg att väckas till liv – forskare förtvivlade

2024 10 18

Vetenskapen uppges vara nära ett kontroversiellt genombrott.

Den tasmanska tigern, formellt kallat pungvargen, förklarades officiellt utrotad på 1930-talet.  

Nu är den australiska köttätaren på väg att väckas till liv igen.   

Detta efter att ett team av amerikanska och australiensiska forskare hävdar att man gjort en rad vetenskapliga genombrott på området, rapporterar Sky News.   

Pungvargen, även kallad tasmansk tiger eller "thylacine". Foto: E.J. Keller.

"99,9 procent korrekt" 

Bakom forskningen står det USA-baserade företaget Colossal Biosciences, som tidigare även meddelat att man planerar att få tillbaka mammuten och dronten från de döda.  

Från ett 108 år gammalt exemplar bevarat i alkohol på ett museum i Melbourne har forskarna extraherat en DNA-sekvens från djuret som de hävdar är 99,9 procent samma som originalet.

– Med denna nya resurs i handen kommer vi att kunna avgöra vad en pungvarg kan smaka, vad den kunde lukta, vilket typ av syn den hade och till och med hur dess hjärna fungerade, säger professor Andrew Pask från University of Melbourne, som är en av forskarna inblandade i projektet, till tv-kanalen.

Odlat i ett labb

De nya pungvargsproverna beskrivs som “de bäst bevarade antika exemplaren teamet har arbetat med”.

Men att ha tillgång till djurets gener är bara ett steg mot att återuppliva den tasmanska tigern.

Colossal använder genrederingstekniker för att ändra arvsmassan hos pungvargens närmaste släkting – den fettsvansade pungmusen som är stor som en hamster.

Enligt forskarna har man genomfört över 300 pungvargshärledda genetiska “ändringar” av pungmusceller som odlats i ett labb.

Man har även lärt sig hur man framkallar ägglossning i det lilla hamsterliknande djuret och odlat dess embryon utanför livmodern.

Forskare förtvivlade

Försöken att återuppliva pungvargen har inte gått utan kritik.

Många naturvårdare hävdar att alla de miljontals dollar som investerats av företag som Colossal istället borde användas för att bevara livsmiljöerna för djur som för närvarande riskerar utrotning.

Det inkluderar exempelvis en femtedel av Australiens inhemska däggdjur.

Andra menar att det är oetiskt att väcka liv i ett sedan länge utdött djur till en livsmiljö som är så kraftigt försämrad av mänsklig aktivitet. 

En del forskare pekar också på att det rent tekniskt är för svårt att genomföra. 

Pungvargen klassades formellt som utrotad 1936. Genom åren har det förekommit rapporter om folk som sett djuret även efteråt, men utan konkreta bevis.

Foto: C. Stark

Text: Redaktionen


Motorcykelföretag i konkurs

2024 10 17

Ett MC-företag som tillverkade eldrivna motorcyklar tackar för sig.

Det är fortsatt tungt i fordonsbranschen.

På torsdagen kommer besked om att det italienska motorcykelföretaget Energica, som tillverkade eldrivna motorcyklar, går i konkurs.

Det rapporterar Carup.

Syntes hos Jay Leno

Energica grundades 2010 och har fått stor uppmärksamhet under åren.

Bland annat syntes företagets produkter i den amerikanska tv-profilen Jay Lenos garage.

En rad olika problem för produktionen av elmotorcyklar, som förefaller mer utmanande än för elbilar, har nu fällt företaget som kommer att auktionera ut sin verksamhet.

Marknaden svag

Den svaga internationella fordonsmarknaden har även ställt till det för Energica, som det amerikanska företaget Ideanomics gick in i.

– I mars 2022 slutförde Ideanomics framgångsrikt ett frivilligt uppköpserbjudande, vilket gjorde det möjligt för aktieägarna att omvandla bolaget till en privat enhet, vilket gjorde det mer fritt och flexibelt i hanteringen av finansiering och flexibelt i sin tillväxt, framhåller Energica i ett pressmeddelande.

– Den efterföljande krisen på elmarknaden och nedgången i sektorns investeringar påverkade dock Ideanomics och äventyrade följaktligen Energicas investeringsmöjligheter.

“Går inte längre”

Energica fortsätter.

– Trots ledningens ansträngningar att aktivt och i stor utsträckning söka efter nya investerare - alltid i syfte att bevara fortsatt drift i borgenärernas bästa intresse - har det under de senaste timmarna blivit tydligt att dessa alternativa möjligheter inte längre är genomförbara.

– Det ger inte bolaget något annat val än att besluta om att inleda en konkurslikvidation, vilket möjliggör återbetalning av borgenärer i den utsträckning det är möjligt från likvidationsintäkterna och enligt pari passu-regeln och prioritetsordningen.

Fortsatt tufft

Det är som bekant fortsatt tufft på fordonsmarknaden och Energica är sannerligen inte det enda företaget som har tvingats kasta in handduken.

Många branschaktörer sätter stort hopp till kommande räntesänkningar som någonting som kan få fart på marknaden och investeringarna igen.

Foto: G. Coolen

Text: Redaktionen