JUST NU: Valet i Frankrike – Macron behåller makten

2022 04 24

Vallokalerna i Frankrike har stängt. Sittande presidenten Emmanuel Macron vinner valet och behåller makten. 

Motståndaren Marine Le Pen erkänner sig besegrad efter att en första prognos indikerat att Macron går mot en klar seger. 

Stort försprång

Macron får 58,2 procent av rösterna och har ett rejält försprång ner till motkandidaten Marine Le Pen.

Hon får 41,8 procent av rösterna i den första prognosen. Lägre siffror än förväntat. 

Erkänner sig besegrad

Inför sina supportar erkänner Marine Le Pen sig besegrad.

– Jag respekterar resultatet, säger Le Pen och tackar sina väljare för stödet. 

Utökat försprånget

Tidigare opinionsundersökningar och mätningar pekade på att Macron skulle vinna med omkring 55-56 procent mot Le Pen som väntades landa på cirka 44-45 procent.

Den första prognosen indikerar således att den sittande presidenten har utökat sitt försprång.

Förväntas utropa sig som segrare

Macron förväntas utropa segern vid Eiffeltornet när rösterna är räknade. Vallokalerna stängde klockan 20 på söndagskvällen.

Han uppges ha sagt till sina anhängare att bege sig till en av Paris största parker, Champ de Mars, för att fira segern.

Första på 20 år

Macron blir därmed  den första presidenten på 20 år som får sitta kvar ytterligare en mandatperiod.

Sveriges statsminister Magdalena Andersson (S) har gratulerat Emmanuel Macron. 

– Varma gratulationer till president Emmanuel Macron. Låt oss fortsätta vårt nära samarbete, skriver hon på Twitter.

Lågt valdeltagande

Det franska valet har präglats av ett lågt valdeltagande. Det lägsta sedan 1969, enligt Ipsos.

Opinionsmätnings-företaget rapporterar att hela 28,2 procent av väljarna har stannat hemma i soffan.

Ställningen

Emmanuel Macron: 58,2 %

Marine Le Pen: 41,8 %

Foto: Emmanuel Macron resp A. Choren

Text: Redaktionen


04 jun 26

Ryssland erkänner för första gången

2026 06 05

För första gången under Ukrainakriget erkänner Ryssland ett stort misslyckande för landets ekonomi.

Tillkännagivandet handlar om landets oljeproduktion – som ofta beskrivs som hjärtat i den ryska ekonomin.

Intäkterna från oljeexporten är avgörande för Kremls förmåga att finansiera kriget i Ukraina.

Nu erkänner den ryska regimen ett stort fiasko.

För första gången under kriget medger Kreml att oljeproduktionen minskar.

Rysslands vice premiärminister Alexander Novak går ut med den bekymmersamma informationen under ett ekonomiskt forum i Sankt Petersburg, rapporterar den ukrainska nyhetsbyrån UNN.

– Nuvarande produktionsnivåer är faktiskt något lägre än de var i början av året, säger Novak till reportrar.

Hävdar: Inte Ukrainas fel

Ministern är noga med att betona att minskningen inte beror på ukrainska bombningar av oljeraffinaderier i Ryssland.

– Detta beror på att ett antal av våra oljeraffinaderier för närvarande genomgår oplanerat underhåll, hävdar Novak

– Vår exportinfrastruktur går på full kapacitet. När raffinaderierna återgår till full drift kommer produktionen att öka och återgå till tidigare nivåer, fortsätter han.

Sällsynt erkännande

UNN noterar att det rör sig om ett mycket sällsynt erkännande från den ryska ledningen.

– Novaks kommentar markerar första gången en rysk tjänsteman erkänner att produktionen har minskat, rapporterar nyhetsbyrån.

Vägrar publicera nya siffror

Ryssland slutade att publicera officiell statistik över landets oljeproduktion i april 2023, drygt ett år efter invasionen av Ukraina.

Det Internationella energiorganet (IMA) följer dock utvecklingen. Nyligen meddelade IMA att den ryska oljeproduktionen minskade med 460 000 fat per dag i april jämfört med samma månad förra året. ¨

Totalt uppgick Rysslands oljeproduktion till cirka 8,8 miljoner fat per dag i april.

LÄS OCKSÅ:

Ransonering i Moskva – mardröm för Putin

Sankt Petersburg kan stänga ned 

Rysk spion varnar Kreml – ”Kan pågå i årtionden”

Foto: President of Russia Office

Text: Redaktionen


05 jun 26

UPPGIFTER: Skattechock för bensin- och dieselbilar

2026 06 05

I dag måste köpare av nya bensin- och dieselbilar betala en förhöjd fordonskatt under tre års tid. 

– Malus – en förhöjd fordonsskatt under de tre första åren – gäller för bensin- och dieseldrivna personbilar klass I och II, lätta bussar och lätta lastbilar med fordonsår 2018 eller senare, skriver Transportstyrelsen om skatten.

Nu kan det bli ännu dyrare.

Regeringens egen utredare Svante Mandell föreslår att straffskatten ska höjas och tas ut under längre tid, rapporterar Vi Bilägare.

Enligt förslaget ska köpare av nya bensin- och dieselbilar betala den förhöjda fordonskatten under fem år i stället för dagens tre år.

Dessutom föreslår Mandell att det så kallade grundbeloppet höjs från 360 till 420 kronor samt att gränsen för när den förhöjda fordonsskatten börjar tas ut sänks.  

– För att påskynda utfasningen av konventionella fordon föreslår utredningen att gränsen för när malus inträder sänks från 75 till 50 gram koldioxid per kilometer vilket motsvarar gränsen för ett lågutsläppsfordon enligt EU:s koldioxidkrav, skriver han i utredningen.

”Skattechock”

Bilsajten Carup beskriver förslagen som en ”skattechock på både nya och äldre bensinbilar”.

– En SUV kan få 2 700 kronor ytterligare skatt per år. Allra hårdast slår det mot små hybrider som kan gå från 1 500 till 4 200 kronor i skatt, skriver sajten.

ANDRA LÄSER: Tre skatter kan sänkas vid valvinst

FAKTA: Förhöjd fordonskatt i dag

- I vissa fall tas ett förhöjt koldioxidbelopp (malus) ut under de första tre åren från att ett fordon blir skattepliktigt för första gången. Detta gäller personbilar klass I, lätta bussar och lätta lastbilar med fordonsår 2018 eller senare som blivit skattepliktiga för första gången 1 juli 2018 eller senare.

- Efter dessa tre år är beloppet samma som för fordon som blivit skattepliktiga för första gången före den 1 juli 2018.

Källa: Skatteverket

LÄS OCKSÅ: Börsbolag i konkurs

Foto: Kathy

Text: Redaktionen