JUST NU: Nyckelpartiets besked inför regeringsförhandlingarna

2022 04 21

Centerpartiets partiledare Annie Lööf meddelar att hon kan tänka sig släppa fram en budget som Vänsterpartiet varit med och förhandlat fram.

Annie Lööf (C) har vid flera tillfällen poängterat att det är uteslutet att direkt budgetförhandla med Vänsterpartiet. 

Men nu svänger partiledaren, åtminstone indirekt.

Öppnar dörren

Annie Lööf öppnar för att släppa fram en budget som Vänsterpartiet tillsammans med regeringen har förhandlat om, meddelar hon i en intervju med Svenska Dagbladet. Allt handlar om innehållet.

– Det beror helt och hållet på hur det har gjorts och vad det handlar om, säger Annie Lööf.

Blankt nej till Åkesson

Annie Lööf har själv ingen given statsministerkandidat, men uttrycker dock att målbilden är ett regeringssamarbete utan inflytande från Nooshi Dadgostar (V) eller Jimmie Åkesson (SD).

Den senare får ett blankt nej på all form av samarbete kring budgetfrågor från partiledaren.

“Proryskt SD”

– De senaste månaderna har visat varför ett proryskt Sverigedemokraterna inte är att lita på i en orolig säkerhetspolitisk omvärld. Eller varför Vänsterpartiet inte är ett parti att hålla i handen, när man lagt många protektionistiska förslag om att klippa elkablar eller inte sända vapen till Ukraina som man först tyckte, säger Annie Lööf till tidningen.

Små skillnader i voteringar

Omröstningarna i riksdagen tyder dock på att de praktiska skillnaderna mellan Centerpartiet och Vänsterpartiet inte är så stora. 

Enligt en undersökning röstar Annie Lööf och Nooshi Dadgostar lika i drygt hälften av voteringarna, uppger Dagens Nyheter, vilket är oftare än till exempel den viktiga oppositionsduon Ulf Kristersson (M) och Jimmie Åkesson.

“Inga motpoler”

– Det största avståndet på Magdalena Anderssons sida är det mellan Centern och Vänsterpartiet, men de här siffrorna visar att det är mindre än man kanske kunde tro. Det är inte så enkelt som att C och V är några absoluta motpoler i riksdagen, säger Jan Teorell, professor i statsvetenskap vid Stockholms universitet, till DN.

Avgörande vågmästare

Efter valet 2018 fick Centerpartiet, tillsammans med Liberalerna, en avgörande vågmästarställning i statsministeromröstningen när man valde att ingå samarbete med Socialdemokraterna och Miljöpartiet i det som då kallades januariavtalet. 

Vill ha mittensamarbete

Centerpartiet har flera gånger uttryckt att partiet vill se ett brett samarbete i svensk politiks mittenskikt. Mycket tyder dock fortfarande på att de kommer att behöva välja mellan en socialdemokratisk ledd regering, med underlag från Vänsterpartiet, eller en M-KD-SD-regering.

Ett sådant scenario utgår från att Liberalerna och Miljöpartiet, som i de senaste mätningarna ligger under riksdagsspärren, åker ur riksdagen. Centerpartiet kan därför få en avgörande vågmästarroll även i det rysarval som väntar i september.

Foto: Sveriges Riksdag

Text: Redaktionen


86 000 svenskar får pengar på kontot

2024 05 28

För drygt tre år sedan föll domarna mot pensionsbolaget Allras grundare Alexander Ernstberger och tre andra Allra-profiler i Svea hovrätt. 

De dömdes till mångåriga fängelsestraff för mutbrott och för att ha berikat sig på bekostnad av pensionssparare.

Samtidigt tilldömdes Pensionsmyndigheten ett stort belopp i skadestånd. Pengarna ska fördelas till kunder som drabbades i Allra-härvan.

Nu meddelar Pensionsmyndigheten att man påbörjar den första inbetalningen – 95 miljoner ska fördelas på 86 400 sparare.

De som får in pengar på kontot tillhör tidigare sparare som hade hela eller delar av sitt premiepensionskapital i fonder med kopplingar till Allra under 2012.

– Det här är en milstolpe för oss på Pensionsmyndigheten att vi lyckas med vad vi hela tiden har förmedlat: att vi ska hitta, ta tillbaka och betala in pengar som sparare förlorade i samband med Allra.

– Jag är glad för de sparare som nu börjar få ekonomisk upprättelse, säger Anna Pettersson Westerberg, generaldirektör på Pensionsmyndigheten.

Flaggar för fler inbetalningar

Beloppet på 95 miljoner kronor är lägre än skadeståndet vilket kan innebära ytterligare inbetalningar till pensionssparare i framtiden.

– Inbetalningen innebär ett delmål i vårt arbete med att se till så att de som drabbades av Allra-härvan ska få ersättning för varje krona de har lidit skada. Pensionsmyndighetens arbete med detta är uthålligt, envist och metodiskt, säger Pensionsmyndighetens chefsjurist Lena Aronsson.

Så fungerar inbetalningarna

- Pengarna betalas in automatiskt till de drabbades premiepensionskonton och man behöver inte göra något för att få pengarna.

- Inbetalningens storlek beror på olika faktorer som exempelvis när och hur länge man haft innehav i någon eller några av de aktuella fonderna och storleken på innehavet.

- Inbetalningen väntas nå berörda personers konton den 28 maj och syns som ”korrigering” om man loggar in på Mina sidor på pensionsmyndigheten.se. De som får en inbetalning på minst 50 kronor informeras också via brev.

Så fördelas pengarna

- 86 400 sparare berörs av inbetalningen.

- 36 251 personer får upp till 1 000 kronor

- 43 592 personer får mellan 1 000 och 2 000 kronor

- 6 414 personer får mellan 2 000 och 3 000 kronor

- 144 personer får över 3 000 kronor

Källa: Pensionsmyndigheten

Foto Windows

Text: Redaktionen


Nya regler för bensin och diesel – bilister riskerar chockbesked

2024 05 28

Om ett och ett halvt år börjar nya drivmedelsregler gälla i Sverige.

Det handlar om ett nytt handelssystem inom EU som kallas för ETS 2 och som innefattar utvidgade villkor för handel med utsläpp, bland annat drivmedel till bilar.

Regeringen och SD klubbade formellt igenom EU-direktivet, som kommer att höja priset på bensin- och diesel, tidigare i maj.

Den första prognosen talar om en höjning på 1,5 kronor per liter.

Men det kan bli betydligt mer. Bland annat pekar ett tyskt forskningsinstitut på att att höjningen snarare landar på sex kronor litern – fyra gånger så mycket som den beräknade höjningen.

Och nu vädjar branschorganisationen Drivkraft Sverige till regeringen om att kompensera landets bilister, rapporterar Svenska Dagbladet.

"Går inte sänka mer"

Enligt partierna i Tidöavtalet ska också bilister kompenseras. Det är dock inte klart hur det ska ske. Lägre skatt på bränsle eller att ta från EU:s sociala klimatfond har nämnts som förslag.

Men enligt Drivkraft Sverige ligger Sverige redan nära EU:s miniminivå för bränsleskatterna.

– De går inte att sänka mycket mer. Då får regeringen kompensera för de högre bensin- och dieselpriserna på något annat sätt, säger Jessica Alenius, vd på Drivkraft Sverige, till SvD.

Elektrifieringen går för långsamt

Den plötsliga prisökningen förklaras med att elektrifieringen går för långsamt. Bilbranschen har större behov av att samla på sig utsläppsrätter än vad som förväntades. Det driver upp priset för kunderna.

Och Drivkraft Sverige är inte den enda aktören som flaggat för en chockhöjning på bensin och diesel i framtiden.

I mars menade konsumentorganisationen Riksförbundet M Sverige att bilister riskerar en “kalldusch” när det nya handelssystemet träder i kraft.

Detta kan bli en kalldusch för väljare som röstat för att diesel och bensin skulle bli billigare, och ett svårt mål att uppnå i Sverige där vi har långa avstånd och en stor andel av befolkningen som har behov av bilen dagligen för att till exempel ta sig till jobbet, sade Caroline Drabe, vd för M Sverige vid tillfället.

Beslutet redan fattat

Det nya utsläppshandelssytemet innebär avgifter ovanpå bränslepriserna för bilister och åkerier men även inom bostäder och andra sektorer.

Pengarna ska öronmärkas till en större klimatfond i EU.

Både regeringen och Naturvårdsverket har bekräftat ramarna för den nya förändringen.

– Redan från 1 januari 2025 ska utsläppen övervakas och rapporteras, framhåller Naturvårdsverket och tillägger.

Foto: Circle K

Text: Redaktionen