Vaccinjätte anklagar konkurrent

2022 08 26

Läkemedelsgiganten Moderna stämmer en annan läkemedelsjätte – Pfizer.

Om man inte kände till namnen innan pandemin gör man det definitivt efter att världen drabbades av coronaviruset 2020.

Moderna och Pfizer är två av de läkemedelsbolag som tillverkat framgångsrika vaccin i kampen att bekämpa den snabba smittspridningen.

Men mellan vaccinjättarna är inte stämningen särskilt god.

Nu drar nämligen Moderna konkurrenten Pfizer-BioNTech till domstol, rapporterar Reuters.

Misstänks ha kopierat

Bakom den stämningsansökan som Moderna lämnat in framkommer att man anklagar sin konkurrent för patentintrång.

Mer exakt menar man att Pfizer har kopierat Modernas teknik och metoder på ett sätt som inte är förenligt med lagen.

“Investerat miljarder dollar”

Moderna säger i ett uttalande att Pfizer-BioNtech ska ha kopierat en mRNA-struktur som företaget menar att man började utveckla redan 2010, enligt BBC.

En annan överträdelse ska enligt Moderna handla om kodningen av spikeproteinet på virusets utsida.

– Vi lämnar in dessa stämningar för att skydda den innovativa mRNA-teknologiplattformen som vi banat väg för, investerat miljarder dollar i att skapa och patenterade under decenniet före covid-19-pandemin, säger Modernas vd Stephane Bancel i ett uttalande.

“Fortsatt använda utan tillstånd”

Hon tillägger:

– Vi tror att Pfizer och BioNTech olagligt kopierade Modernas uppfinningar, och de har fortsatt att använda dem utan tillstånd.

Båda vaccinen rekommenderas i Sverige

Moderna och Pfizer var två av de första grupperna som utvecklade ett vaccin mot covid-19.

I Sverige rekommenderar Folkhälsomyndigheten Moderna för personer som är 30 år eller äldre.

Det skyddar dock även effektivt mot sjukdomen i alla åldersgrupper från 12 år, enligt myndigheten.

Pfizer är godkänt från 5 års ålder, men i åldern 5–11 rekommenderas vaccinet enbart till särskilda grupper.

Foto: M. Napo

Text: Redaktionen


JUST NU: Världsberömd tv-serie gör comeback – efter 15 år

2025 07 11

En av de mest ikoniska tv-serierna i modern tid återvänder.

För 15 år sedan sändes det sista avsnittet av dramakomediserien Scrubs.

Nu kommer serien tillbaka.

Tv-kanalen ABC bekräftar att succéserien är planerad för en omstart redan 2025-26, rapporterar The Variety.

Det kommer dessutom att vara samma skådespelare som medverkar, vilket innebär att originalseriens stjärna Zach Braff, som spelar huvudkaraktären John Dorian, kommer att finnas med.

– Scrubs betyder så oerhört mycket för mig. Jag är så exalterad över att få ihop gänget igen, säger seriens skapare Bill Lawrence enligt samma tidning.

Nominerad till fina priser

Scrubs är en amerikansk serie som utspelar sig på det fiktiva sjukhuset Sacred Heart Hospital.

Serien sändes under nio säsonger där tittarna fick följa en grupp unga läkare under deras första år i yrket och deras professionella som personliga utveckling.

Framför allt följer den John Dorian, J.D., och hans dagdrömmar och fantasier.

Under åren då dramakomedin sändes blev den både nominerad och vann flera Golden Globes, Emmy Awards, Peabody Awards och andra utmärkelser.

LÄS MER: Jättefiasko för nya filmen – “En enorm besvikelse”

Kultstatus

När serien nu ska återvända är det med de gamla Scrubskollegorna Tim Hobert och Aseem Batra som exekutiva producenter.

Redan i december förra året uppgavs serien ha börjat planeras för comeback.

Det var dock först nyligen som det rapporterades om att Zach Braff skulle medverka.

Scrubs sändes under totalt nio säsonger mellan 2001 och 2010. 

I Sverige visades serien initialt på TV3 under namnet “Första hjälpen”. Senare togs komedin över av TV6 som då sände den under dess originalnamn.

På omdömessajten Imdb rankas Scrubs med betyget 8,4 av 10. Den har genom åren byggt upp en lojal tittarbas och kultförklarats av många tittare.

LÄS MER: Nya biofilmen gör braksuccé – tre miljarder kronor första helgen

Foto:

Text: Redaktionen


Jättebesked från Norwegian – första gången någonsin

2025 07 11

Lågprisflygbolaget Norwegian går historiskt starkt.

Under andra kvartalet 2025 redovisar flygbolaget rekordsiffror.

Rörelseresultatet landade på 1,2 miljarder kronor och rörelsemarginalen på 12,2 procent, vilket markerar det näst högsta rörelseresultatet och rörelsemarginalen i Norwegians historia.

– Vi är mycket nöjda med att kunna presentera ett kvartal med flera positiva rekord. Rörelseresultatet och rörelsemarginalen är de näst högsta vi någonsin har haft under ett andra kvartal, säger Norwegians koncernchef Geir Karlsen.

Enligt Karlsen väljer allt fler resenärer att flyga med Norwegian.  

– Både kabinfaktorn och passagerarantalet är de högsta under ett andra kvartal efter pandemin. 

Rusar på börsen

Under fredasgmorgonen rusar Norwegian på Oslobörsen.

Aktien steg med över 9 procent strax före öppning, rapporterar Dagbladet.

Historiskt besked

Nu tar Norwegian ett historiskt beslut.

För första gången i sin 23-åriga historia kommer flygbolaget att göra en utdelning till aktieägarna på 90 öre per aktie.

Geir Karlsen kallar det för en ”viktig milstolpe”.

–  Vi har nått en viktig milstolpe då Norwegian för första gången i bolagets 23-åriga historia kommer att betala utdelning, på 0,90 norska kronor per aktie,

LÄS MER: Kundilska mot Norwegian – vägrar betala tillbaka

Trenden fortsätter 

Den positiva trenden för Norwegian ser ut att hålla i sig – även under hösten.

– Den positiva bokningstrenden fortsätter i juli och augusti men även hösten ser lovande ut för Norwegian med nästan tio procent fler bokade flygbiljetter än vid samma period förra året, säger Geir Karlsen.

– Med köpet av 13 tidigare leasade flygplan samt avtalet om att köpa elva CFM LEAP-1B motorer, ser vi tydliga resultat för den strategi vi har för flottan. Vi ser därmed en positiv utveckling på väg in i andra halvåret 2025.

FAKTA: Norwegian andra kvartalet 2025

- Under andra kvartalet hade Norwegian-koncernen 7,6 miljoner passagerare, varav 6,5 miljoner reste med Norwegian och 1,1 miljoner med flygbolaget Widerøe, som är en del av Norwegian-koncernen.

- Jämfört med förra året ökade passagerarantalet med 192 000 för Norwegian och 82 000 för Widerøe.

- Kabinfaktorn under kvartalet var 85,2 procent för Norwegian, en ökning med 2,8 procentenheter jämfört med förra året, medan Widerøe hade en kabinfaktor på 73,9 procent, en ökning med 3,7 procentenheter jämfört med förra året.

Källa: Norwegian 

Foto: Norwegian

Text: Redaktionen