V75 läggs ner – detta ersätter

2025 02 13

Klassiska V75 byts ut.

På torsdagen kommer uppgifter om att klassiska V75 byts ut efter över 30 år som Sveriges kanske mest populära travspel.

ATG:s styrelse har under dagen haft ett möte där beskedet bekräftats.

V75 kommer att bytas ut mot V85, rapporterar Travronden och Expressen.

Hölls 1993

Den allra första upplagan av V75 hölls redan 1993 och sedan dess har spelet varit uppskattat bland traventusiaster.

Spelet har varje lördag omsatt mellan 80 och 100 miljoner kronor.

När V75 nu byts ut mot V85 innebär det att det istället kommer att bli åtta lopp från tidigare sju, och utdelning på fem, sex, sju och åtta rätt. 

“Framåt hösten”

ATG har ännu inte gått ut med något officiellt besked om saken men uppgifterna kommer från flera medier på torsdagen.

Travronden skriver så här:

– Enligt vad Travronden erfar kommer bytet av spelform att ske framåt hösten 2025. Styrelsemötet pågår fortfarande men har gått vidare med andra frågor.

Det är V75

I dag lämnas det in hundratusentals system varje V75 och omsättningen räknas alltid i tiotals miljoner kronor. 

Det är många som bygger sin vecka kring V75 och analyserar startlistorna in i minsta detalj och V75 har på 30 år gått från att vara ett av Sveriges mest populära travspel.

Varit populärt

Vanligtvis startar V75 på lördagar 16:20, vilket också är spelstopp för omgången.

Utöver det arrangeras V75 vid cirka 20 tillfällen på olika dagar under veckan i samband med större travevenemang under året.

Grundförutsättningarna för V75 är att hitta vinnarna i sju avdelningar/lopp.

Potten fördelas sedan mellan de som fått sju, sex och fem rätt på sina kuponger.

– Du kan välja hur många hästar du vill i varje avdelning - från en häst (så kallad spik) eller att ta med alla hästar. Ju fler hästar du väljer, desto större blir systemet och desto högre blir priset, förklarar ATG om spelet.

– Varje rad, det vill säga varje vald häst i var och en av de sju avdelningarna, kostar 50 öre. Multiplicera antalet hästar i de sju avdelningarna med varandra och multiplicera sedan det med 0,50 kronor för att få fram vad spelet kostar.

Foto: ATG Martin Langels ALN TR Bild

Text: Redaktionen


Går i konkurs efter 106 år – efter dödsolyckan

2025 05 25

Ett Göteborgsbolag går i konkurs.

Det var under sommaren 2023 som en tragisk olycka inträffade vid nöjesparken Gröna Lund i Stockholm.

En 35-årig kvinna förlorade livet och flera skadades när berg-och dalbanan Jetline spårade ur.

En rättsprocess inleddes då mot bland annat Göteborgs Mekaniska Werkstad – som nu går i konkurs.

Det rapporterar Göteborgs-Posten.

Går i konkurs

Göteborgs Mekaniska Werkstad – med anor från 1919 – krävs på miljoner för inblandning i dödsolyckan.

Åklagare lämnade förra året in en talan om grovt vållande till annans död, flera fall av grovt vållande till kroppsskada och framkallande av fara för annan mot Göteborgsbolaget.

Detta eftersom Göteborgs Mekaniska Werkstad på uppdrag av Mekosmos levererade en bärarm till nöjesparken.

Bärarmen knäcktes enligt TV4 vid dödsolyckan.

Inte på grund av rättsprocessen

Det ska dock enligt konkursförvaltaren inte vara på grund av rättsprocessen som bolaget går i konkurs – utan på grund av prissättningen.

Göteborgs tingsrätt har fattat beslut om konkurs och bolaget hade vid konkurstillfället 15 anställda.

Enligt de senast tillgängliga siffrorna hade bolaget en nettoomsättning på 17 227 000 kronor, och bokförda tillgångar på 9 402 000 kronor, uppger Konkurslistan

“Hade inte hänt”

Senior åklagare Christer B. Jarlås vid Riksenheten för miljö- och arbetsmiljömål har sagt att dödsolyckan inte hade hänt om alla regler hade följts.

– I tivolianordningar ska alla delar vara säkra och det finns ett tydligt regelverk med svenska standarder att följa, har han sagt till SVT.

– Om företagen hade följt reglerna hade detta inte hänt.

Anlitades av Mekosmos

Tre företag misstänktes för brott efter dödsolyckan, däribland just Göteborgs Mekaniska Werkstad.

Underentreprenören Mekosmos ska utan Gröna Lunds vetskap ha anlitat Göteborgs Mekaniska Werkstad för produktion av bärarmarna.

Göteborgs Mekaniska Werkstads försvarsadvokat framhöll förra året att ”bolaget bestrider ansvar och motsätter sig därför att betala företagsbot.”

Det rapporterar SVT.

Foto: Gröna Lund

Text: Redaktionen


Willys vädjar till kunder

2025 05 26

Willys-kunder ställer till med problem i en butik i Upplands-Bro.

Willys har nu stött på ett liknande problem som Ica-butiker tidigare upplevt.

Kunder som besöker butiker kastar ner saker i pantmaskinen som inte ska vara där.

Det orsakar risker – och Willys går därmed nu ut med en vädjan till kunder som använder kedjans pantmaskiner.

Det rapporterar Mitt i.

Flera saker

Det rör sig om de större pantmaskinerna där kunder kan hälla i panten.

Vid en butik i Upplands-Bro har personalen upptäckt alla möjliga saker i pantmaskinen.

Det handlar bland annat om verktyg, snus, knivar, barnkläder och mycket annat.

– Hittills har maskinen klarat alla udda föremål, men det finns såklart en risk att ett tungt verktyg eller en kniv kan skada maskinen så att den behöver lagas, förklarar Ia Fungdal, butikschef för Willys Bro Handel.

Vädjar till kunder

Butikschefen menar att det är positivt att pantmaskinen används av kunderna, men att de gärna kan säkerställa att det inte slängs in saker som inte hör hemma där.

– Vi tycker att det är superkul att så många uppskattar och använder vår pantmaskin! Försök om möjligt att bara kasta i pantburkar så håller maskinen längre.

Även Ica

Det är inte bara Willys som har stött på den här typen av problem.

Även Ica-butiker har upplevt att diverse oönskade föremål har landat i pantmaskinen.

Vid en butik i Borås har personalen bland annat hittat trosor, knivar, en tandavgjutning och sexleksaker.

– Det är ett irritationsmoment i vardagen och ingen rolig arbetsmiljö för de som jobbar med att tömma och rengöra, säger butikschef Jesper Hedell enligt Göteborgs-Posten.

“Går sönder”

Hedell förklarar att man redan har upplevt att pantmaskinen gått sönder på grund av obehöriga föremål.

– Ibland går maskinerna sönder och då blir det en frustration även för kunderna som inte kan lämna tillbaka sina burkar och flaskor, säger han.

Det bedöms även finnas en skaderisk för butikspersonalen som behöver hantera föremålen i fråga – exempelvis knivar och liknande.

Foto: Willys Axfood

Text: Redaktionen