Utmanar Bank-id – har över en miljon användare

2024 02 13

Bank-id har nästintill monopol på e-legitimering i Sverige, men den nya utmanaren är på väg att röra om i grytan.

Bank-id är ett varumärke inom e-legitimation.

Det ägs av flera stora banker gemensamt, och tillhandahåller den e-legitimeringstjänst som används av de allra flesta svenskar.

Men den nya uppstickaren Freja har nu på allvar börjat utmana Bank-id:s dominans.

”Passerat en miljon”

Freja erbjuder e-legitimation, precis som Bank-id.

På senare tid har allt fler användare upptäckt tjänsten och börjat använda den som ett alternativ till vanligt Bank-id.

– Vi är en utmanare till bankernas e-legitimation sedan flera år och har nyligen passerat en miljon användare, säger Johan Henriksson, vd på Freja, till SvD.

”Accelererar mot lönsamhet”

Bank-id fick sitt stora genomslag 2011, när mobilt Bank-id lanserades.

Mängden transaktioner med Bank-id har ökat från 1 miljard transaktioner 2015, till 7.1 miljarder i fjol.

Användningen förväntas fortsätta öka, och därmed finns också möjligheten att göra stora vinster.

Utmanaren Freja ser sin chans att erövra marknaden.

– I början är intäkterna små, och man ser följaktligen inte stor påverkan på resultatet. I takt med att våra prenumerationsintäkter ökat, så ser man väldigt tydligt hur vi accelererar mot lönsamhet, säger Johan Henriksson.

Statlig e-legitimation på väg

Bank-id:s dominanta ställning har av kritiker framhållits som ett stort problem, av flera skäl.

Bristen på konkurrens gör vår digitala infrastruktur sårbar samt skapar ett digitalt utanförskap för vissa grupper, menar många.

Därför har också möjligheten att införa en statlig e-legitimation diskuterats och utretts på senare år.

Sverige är ett av få länder i EU som inte har en e-legitimation som når upp till högsta tillitsnivå.

Regeringens utredare har föreslagit att en statlig e-legitimation i form av ett plastkort införs från 2026, skriver Dagens Samhälle.

Foto: Bank-id

Text: Redaktionen


Kunder varnas för tio nätbutiker – här är hela listan

2024 04 26

Anmälningar väller in om nätbutiker som inte håller sina löften gentemot kunderna.

Problemen är så pass omfattande att Konsumentverket inlett en granskning av tio webbplatser, där det enligt myndigheten förekommer ”allvarliga brister”.

”Inte tillåtet”

Konsumentverkets granskning har hittills visat att nätbutikerna använder sig av en liknande affärsmodell: Det framstår som att butiken är svensk och har lager i Sverige, men i själva verket importeras varorna från ett annat land.

–  Det här kallas för dropshipping och är i sig inte otillåtet. Men det vi ser i anmälningarna och kontakterna till oss är att många känner sig vilseledda av de här butikerna, säger Henric Jonsson, juridisk rådgivare vid Konsument Europa som är en del av Konsumentverket. 

Så vilseledds kunderna

I anmälningarn uppger många kunder att de beställt produkter som marknadsförts på ett visst sätt, exempelvis med viss kvalité. Produkten som levererats har dock inte motsvarat förväntningarna.

Att returnera tillbaka varan blir sedan en dyr och krånglig process. Nätbutikerna meddelar att kunden på egen bekostnad måste skicka tillbaka produkten till landet det skickades från.

– Nätbutikernas webbplatser är skapade för att ge intryck av att det är ett svenskt företag man handlar av, inte minst för att betaltjänstlösningen många gånger är svensk. Att varorna skickas från ett land på andra sidan jordklotet är inte lika tydligt, om det ens framgår överhuvudtaget, säger Henric Jonsson.

– Många uppger också att det är helt omöjligt att få kontakt med företagets kundtjänst om man till exempel vill reklamera, fortsätter han. 

Här är hela listan 

Följande svenska nätbutiker granskas:

www.prestigefashion.se

www.gym-power.se

www.furstockholm.se

www.nordisktsken.se

www.femmeform.se

www.broderingstudio.se

www.hemmaval.se

www.sverigeklyven.se

www.merley.se

www.compassnature.se

De allvarligaste marknadsrättsliga brister som Konsumentverket hittills noterat är följande:

  • Marknadsföringen av produkterna stämmer inte överens med de levererade produkterna
  • Produkterna levereras inte inom den angivna leveranstiden
  • Bristande kontaktinformation
  • Bristande information om varifrån produkterna skickas
  • Bristande returinformation (reklamation och ångerrätt)

Foto: Rupixen.com

Text: Redaktionen


Flyg från Sverige stoppat

2024 04 26

Ett flygplan som skulle lyfta från Landvetter har stoppats precis före avgång.

Planet i fråga var på väg till den populära semesterorten Palma de Mallorca i Spanien.

Men flyget fick avbryta resan kort före att det var på väg att lyfta från marken, rapporterar Göteborgs-Posten.

Sjukdomsfall ombord

Anledningen till det plötsliga stoppet uppges vara att en passagerare ombord blev sjuk.

Det beskedet ger Swedavia själva.

– Vi kan bekräfta att på grund av ett sjukdomsfall ombord så fick den stå kvar vid gaten, säger Swedavias tillförordnade presschef till GP.

En och en halv timme efter planerad avgång ska planet ha kommit iväg.

Femte populäraste

Mallorca är en av de mest populära destinationerna för svenska folket att resa till.

Resmålet låg på plats fem över de tio mest besökta semesterorterna under påsken, som toppades av Gran Canaria och Teneriffa.

I mitten av april ökade även antalet bokningar hos resebolaget Ving med 55 procent, sannolikt tack vare en rekordstor skatteåterbäring.

– Är det något vi vet så är det att resor är bland det allra första man lägger pengarna på om man får ett extra tillskott och bland det sista som man också drar in på. Att få kvalitetstid med nära och kära, möta nya kulturer och skapa fina reseminnen är den bästa investeringen man kan göra, säger Claes Pellvik, kommunikationschef hos Ving.

LÄS MER: Rusning utomlands – topp 10 destinationer

Foto: Norwegian

Text: Redaktionen