Utmanar Bank-id – har över en miljon användare
2024 02 13
Bank-id har nästintill monopol på e-legitimering i Sverige, men den nya utmanaren är på väg att röra om i grytan.
Bank-id är ett varumärke inom e-legitimation.
Det ägs av flera stora banker gemensamt, och tillhandahåller den e-legitimeringstjänst som används av de allra flesta svenskar.
Men den nya uppstickaren Freja har nu på allvar börjat utmana Bank-id:s dominans.
”Passerat en miljon”
Freja erbjuder e-legitimation, precis som Bank-id.
På senare tid har allt fler användare upptäckt tjänsten och börjat använda den som ett alternativ till vanligt Bank-id.
– Vi är en utmanare till bankernas e-legitimation sedan flera år och har nyligen passerat en miljon användare, säger Johan Henriksson, vd på Freja, till SvD.
”Accelererar mot lönsamhet”
Bank-id fick sitt stora genomslag 2011, när mobilt Bank-id lanserades.
Mängden transaktioner med Bank-id har ökat från 1 miljard transaktioner 2015, till 7.1 miljarder i fjol.
Användningen förväntas fortsätta öka, och därmed finns också möjligheten att göra stora vinster.
Utmanaren Freja ser sin chans att erövra marknaden.
– I början är intäkterna små, och man ser följaktligen inte stor påverkan på resultatet. I takt med att våra prenumerationsintäkter ökat, så ser man väldigt tydligt hur vi accelererar mot lönsamhet, säger Johan Henriksson.
Statlig e-legitimation på väg
Bank-id:s dominanta ställning har av kritiker framhållits som ett stort problem, av flera skäl.
Bristen på konkurrens gör vår digitala infrastruktur sårbar samt skapar ett digitalt utanförskap för vissa grupper, menar många.
Därför har också möjligheten att införa en statlig e-legitimation diskuterats och utretts på senare år.
Sverige är ett av få länder i EU som inte har en e-legitimation som når upp till högsta tillitsnivå.
Regeringens utredare har föreslagit att en statlig e-legitimation i form av ett plastkort införs från 2026, skriver Dagens Samhälle.
Foto: Bank-id
Text: Redaktionen